fbpx
Annonse:
F1-SUPPORT: Roar Lindland Fra Lyngdal Porsche Cup I Monaco I Helgen. Pressefoto.
F1-SUPPORT: Roar Lindland fra Lyngdal Porsche Cup i Monaco i helgen. Pressefoto.

Glamourens Grand Prix for Roar Lindland

Denne helgen kjører Roar Lindland Porsche Cup i Monaco, som supportrace til Formel 1-løpet som bare blir kalt glamourens grand prix.

Sammen med kjendiser, milliardærer og verdens beste racerførere er Roar Lindland denne helgen på plass i Monaco på den franske rivieraen. Sammen med årets sjette VM-runde i Formel 1 kjøres også årets tredje runde i Porsche Mobil 1 Supercup, og 39-åringen fra Lyngdal håper å følge opp det gode tempoet fra Barcelona, hvor han kjørte inn til en første- og en andreplass i B-klassen.

MONACO: Pressefoto.

– Dette blir min fjerde gang i Monaco, og det er årets høydepunkt. Samtidig er det også det vanskeligste løpet på kalenderen hvor det ikke finnes margin for feil. Det gjelder å finne flyten allerede på første trening, og kvalifiseringen blir ekstremt viktig ettersom det er vanskelig med forbikjøringer her, forklarer Roar Lindland.

Helgen starter med trening i ettermiddag klokken 17.30, før det er kvalifisering lørdag klokken 10.00. Løpet går søndag klokken 09.45 og sendes direkte på både Viasat Motor, Viaplay og Eurosport.

– Målet er en ny seier i B-kategorien og hvis alt klaffer kan jeg også klare en plass blant topp ti totalt. Men er man uheldig på kvalifiseringen med for eksempel trafikk, så blir det vanskelig.

I tillegg til Roar Lindland er også Dennis Olsen med i Monaco for å forsvare de norske fargene.

– Porsche Supercup er verdens raskeste merkescup og også den merkescupen i verden med det høyeste sportslige nivået. At vi nå er to nordmenn i dette mesterskapet er veldig gøy. Nytt i år er også at de har delt inn feltet i kategoriene A og B. Det er på mange måter en mer rettferdig ordning, for A-førerne er unge helprofesjonelle førere som lever av racing, og som har litt andre forutsetninger enn oss andre med proffere team og mer testing. Vi i B-klassen er også ganske så profesjonelle, men vi har gjerne en annen jobb i tillegg, er noe eldre, og har ikke muligheten til å stille like godt forberedt som A-førerne, forklarer Lindland.