Annonse:
REDUSERER RISIKO: Hold Fartsgrensene Også I Utlandet. Det Reduserer Risikoen For Ulykke, Sier Trygg Trafikk. Foto: Colourbox
REDUSERER RISIKO: Hold fartsgrensene også i utlandet. Det reduserer risikoen for ulykke, sier Trygg Trafikk. Foto: Colourbox

Nordmenn blir stresset av å kjøre bil i utlandet

Nesten halvparten av alle nordmenn synes det er slitsomt å kjøre bil i utlandet. Likevel leier mange bil. ­– Stress ned og hold fartsgrensene. Husk at utenlandske sjåfører ikke nødvendigvis tenker som deg selv i trafikken, sier Trygg Trafikk.

En fersk undersøkelse utført av TNS Kantar for Europeiske Reiseforsikring og Trygg Trafikk, viser at 48 prosent synes det er slitsomt å kjøre bil i utlandet fordi trafikken er annerledes. Over halvparten velger likevel å leie bil.

– Kjører du i utlandet må du bruke alt du har lært om trafikk. Du kan ikke kjøre på autopilot, men må være enda mer oppmerksom enn hjemme. Dette gjelder i enda større grad når du kjører fremmed bil, sier Ann-Kathrin Årøen, kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk.

Feriesjåføren – en mønstersjåfør?
Thailand, Italia og Hellas er blant landene som er kjent for heftig trafikk. 31 prosent av de spurte mener at folk kjører fortere i utlandet enn hjemme, og like mange opplever kjørekulturen som ”verre.” Mange frykter også en ulykke.

Men nordmenn på ferie opplever seg selv nærmest som en mønstersjåfør: 9 av 10 sier nemlig at de i liten grad lar seg friste til å tråkke litt ekstra på gassen i utlandet. Over 60 prosent avviser tanken totalt.

– Det er fint folk sier de holder fartsgrensene, men vi vet at mange i virkeligheten kjører mye fortere på motorveiene i utlandet enn de ville gjort hjemme. Fart er årsak til mange av de alvorligste ulykkene. Senk derfor farten og ta det med ro. Det kan utgjøre en livsviktig forskjell, sier Årøen.

Tenk sikkerhet og opptre defensivt
Europeiske Reiseforsikring får i gjennomsnitt innmeldt i overkant av en trafikkulykke i uken gjennom hele året. De 60 trafikkulykkene varierer i alvorlighetsgrad. Fra hudavskrapninger og mindre alvorlige bruddskader til alvorlige blødningsskader, skader på indre organer og hodeskader. I verste fall dødsfall.

– De mest alvorlige trafikkulykkene er heldigvis i mindretall, men de blir innmeldt fra hele verden, fastslår Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring.

Vennesland råder nordmenn på ferie i utlandet til å opptre defensivt i trafikken.
–  Det er et utrolig komplisert trafikkbilde i utlandet, og ikke den samme respekten for trafikkreglene som vi er vant til i Norge. Grønn mann i utlandet, betyr ikke at man kan krysse veien uten å forsikre seg om at bilene stopper, sier Vennesland. (NTB)