Annonse:
TIDLIGERE RALLYFØRER: På Veggen Hos Auto Teknikk Henger Vidar Christensens Sine Gamle Nummerskilter Fra Rally I Monte-Carlo. Merket Vidar Peker På Er Fra Den Mest Morsomme Turen Fra London Til Sydney, En Tur Som Tok En Måned.
TIDLIGERE RALLYFØRER: På veggen hos Auto Teknikk henger Vidar Christensens sine gamle nummerskilter fra rally i Monte-Carlo. Merket Vidar peker på er fra den mest morsomme turen fra London til Sydney, en tur som tok en måned.

Auto Teknikk AS overtar bobilsalget:

Vidar girer ned etter 50 år i bransjen

Den tidligere rallykjøreren fra Kristiansand, Vidar Christensen, fyller snart 70 år og har derfor valgt å «gire ned» etter 50 år i bilbransjen. Nå overlater han bobilsalget, som han har drevet siden 2012, til sønnen Tommy Christensen og Søren Snartemo i Auto Teknikk AS.

Fakta: Om Autoteknikk AS

Auto Teknikk ble startet i 1976 av bilentusiasten Vidar Christensen.

 

I 1986 ble det flyttet inn i nye lokaler på Setesdalsveien. I denne perioden ble det drevet mye med optimalisering og trimming av motorsportsbiler. I 1996 kunne firmaet også tilby chiptrimming, som et av de første firmaene i landet, etter noen år også til lastebiler.

 

Sommeren 2013 flyttet Auto Teknikk inn i helt nye lokaler på 1600 kvadratmeter som inneholder bilverksted, motorverksted, motorsport- og tuningsbutikk, samt salgslokaler.

 

Firmaet drives i dag av Tommy Christensen og Søren Snartemo.

– Jeg startet som bil­­mekanikerlærling for 50 år siden og opprettet Auto Teknikk AS som bil- og karosseriverksted i 1976, forteller Vidar.

Det er ikke første gang Vidar har snakket om å «gire ned».

– Han har prøvd å slutte tre ganger tidligere og han kommer nok til å bli værende i kulissene som teknisk back-up, smiler sønnen Tommy som nå tar over bobilsalget sammen med Søren Snartemo.

Fra A til Å
Bedriften holder til i Setesdalveien på Bymoen industriområde like utenfor Kristiansand.

– Da bygget var ferdigstilt i 2012 var jeg usikker på hva jeg skulle benytte andre etasje til, forteller Vidar.

– Jeg prøvde meg på nybilimport i en periode, men i 2013 ble jeg interessert i bobiler og startet med det, sier han videre.

Siden den gang har Vidar eksportert bobiler fra Tyskland og importert de videre inn i Norge. Han har drevet alene og gjort alt fra A til Å, inkludert å hente bobilene i Tyskland, registrere de, bygge de om, montert og utvidet etter kundenes behov etter gjeldende regelverk. Vidar har importert og solgt cirka 40 bobiler i året.

Ansetter ny selger
Auto Teknikk AS samarbeider med store forhandlere i Tyskland, noe som gjør at de kan operere med gunstige priser. I tillegg er det alltid fem års og 150.000 kilometer kjørelengde garanti.

– Vi ønsker å videreføre bobilsalget i samme ånd. Det er vanskelig å erstatte Vidar. Han er et teknisk unikum og har bygd rallybiler i 50 år, skryter Tommy og understreker at faren skal fortsette å være med på laget.

Kristiansandsbedriften ønsker å øke salget, samt ha flere som kan betjene bobilkundene. Derfor ansetter de Terje Lindegren som selger for bobilvirksomheten fra 1. august.

– Fra å være et «one-man-show» vil det nå bli lettere å betjene kundene fra A til Å, mener Tommy og legger til at Auto Teknikk er et godkjent bilverksted med service og vedlikehold for alle biler opp til 7,5 tonn.

– Terje har lang selgererfaring og trives godt med kundebetjening, forteller Tommy før Terje selv skyter inn at han har hatt campingvogn i 18 år og at han leide bobil for første gang for 20 år siden.

– Jeg camper på Moysand og der holder jeg til hele sommeren, smiler han og forteller at han gleder seg til å ta fatt på jobben som bobilselger.

Trendy med bybobil
Auto Teknikk flere ulike bobilmerker. Det mest eksklusive merket er Carthago. I tillegg paralellimporterer bedriften også Hobby, samt har eget agentur på VanTourer. Christensen forteller at trenden i markedet er at folk ønsker mindre bobiler, såkalte bybobiler. I tillegg selger Auto Teknikk flere av de største bobilene.

– Akkurat nå så går trenden mot bybobiler, en type bobiler som er mindre, har bedre fremkommelighet og kjørekomfort. Bybobilene er  cirka seks meter lange, noe som gjør at de regnes som personbil på ferger og lignende, forteller Tommy og legger til at de som kjøper de største bobilene er gjerne de som ønsker å kjøre nedover Europa, mens de som går for de minste bobilene er de som vil på tur i Norge og som har en begrensning med tanke på personbilsertifikat. 

Gir det lille ekstra
Auto Teknikk er ikke redd for å gi det lille ekstra for kundene sine, og henter gjerne kunden på flyplassen om det skulle være nødvendig. Bedriften kan også ringes for visning på en lørdag eller søndag.

– Vi kan montere alt fra solcellepaneler, satellittanlegg, aircondition, DAB-radio, utvide sengeplasser og gjøre så bobilen blir godkjent for flere passasjerer, forteller Tommy før han fortsetter:

– Vi ønsker å videreføre kvalitet og servicen som Vidar har holdt på med hele tiden. Med verkstedet i bunn og en ny selger vil vi være flere om det, noe som gjør at vi kan ha et større potensiale og selge flere bobiler ved å videreføre bedriften i Vidars ånd, sier Tommy.