fbpx
Annonse:
Ch Pages Newsroom Post RGB

«Nye» Facebook handler om følelser

Fakta:

Tomas Fordelsen har jobbet med sosiale medier siden 2011, både frilans og i byrå, for alt fra lokale ­småbedrifter til multinasjonale selskaper.

De siste endringene i Facebooks algoritmer har gjort det tøffere for virksomheter som vil nå ut til sine følgere. Men aldri før har det vært mer tydelig hva man må gjøre for å klare det.

 

Hver gang Facebook struper ­rekkevidden på status­oppdateringer fra «pages», møtes det alltid med irritasjon og skepsis hos brukerne. Selv om ­motivasjonen bak endringene alltid er å selge flere annonser og tjene mer penger, mente Facebook denne gang at de behøvde å gjøre grep for å skape mer engasjement hos deres ordinære brukere. Gründeren bak det sosiale mediet, Mark Zuckerberg, hadde som nyttårsforsett at han skulle «fikse Facebook». Nyhetsfeeden var rett og slett fylt opp med annonser og statusoppdateringer som for folk flest var uengasjerende. Vanlige folk var begynt å miste interessen.

 

Færre organiske visninger
Det har vært mye skriverier om Facebooks siste justeringer og de fleste har sortmalt situasjonen lik de fleste gjerne gjør når de ikke har satt seg ordentlig inn i emnet. Ja, færre mennesker får se dine statusoppdateringer organisk. Derfor må man betale for å spre generiske oppdateringer og rene salgs-pitcher via nyhetsstrømmen dersom man vil at flest mulig folk skal se dem. Grunnen er at man tenker at dette i utgangspunktet er uønsket info fra følgernes perspektiv. Selv om dine følgere er interesserte i hva du driver med, ønsker de ikke å få servert tørr og lite matnyttig info eller å bli solgt til hele tiden.

Slik har det vel alltid vært, tenker du kanskje. Men det stadig økende antall virksomheter som kjemper om din oppmerksomhet var i ferd med å gjøre Facebook om til en ren annonseplass.

 

Viktig med kommentarer
En stund var video prioritert, og det er det fortsatt såfremt du bruker Facebook Live. Før det var det bilder man måtte ha for å få frem budskapet. Likes var valutaen.Nå pusher Facebook innlegg som genererer flest kommentarer.

Jo flere kommentarer, jo flere vil statusoppdateringen bli vist til. Innholdet kan gjerne komme i form av bilder og video, men også lengre tekst-innlegg. De som ­eksperimenterer med bloggformatet i statusoppdateringene og som samtidig evner å få folk til å stille spørsmål, dele sin frustrasjon, glede, sinne, forundring, forvirring og sympati i kommentarfeltet, vil merke en større gevinst.

 

Vær personlig
Dropp derfor videoen fra julebordet, med mindre den er hysterisk vittig for andre enn de ansatte, og bildene fra teambuildingen som viser at dere fremdeles har bakkekontakt selv om dere jobber i høyhus. Bruk heller muligheten til å ta opp temaer som er viktige for firmaet – eller aller helst viktige for kundene dine. Våg å være mer personlige og feilbarlige.

Nå rekker det ikke lenger å ty til lettvint enveiskommunikasjon og selvskryt i statusoppdateringene. Facebook ønsker dialog og engasjement. Det er vel heller ikke så rart all den tid det er informasjon som er deres valuta. Jo flere meninger vi legger igjen i kommentarfeltene, jo mere tid bruker vi pålogget, og jo mer informasjon av oss får Facebook. Enveiskommunikasjon kan funke dersom det tilfører følgeren en verdi, slik at han eller hun får lyst til å respondere med mer enn en tommel opp.

 

Kundehistorier
Så, bortsett fra tekst i bloggformat, fengslende bilder og videoer som enten rører, informerer eller provoserer – hva mer kan man gjøre?
Still spørsmål, be følgeren gi tilbakemeldinger, tagg andre i statusoppdateringene som omtales eller avbildes, og fremsnakk andre – gjerne gode saker dere støtter. Ikke vær redd for å vise hva som engasjerer dere som bedrift. Fremfor alt; få frem de gode kundehistoriene og forsøk å være litt uformelle.