fbpx
Annonse:
VIL SPAM TIL LIVS: Instagrams Nye Algoritmer Stiker Kjepper I Hjulene For Spammere Og Fremhever Dialog Mellom Mennesker.
VIL SPAM TIL LIVS: Instagrams nye algoritmer stiker kjepper i hjulene for spammere og fremhever dialog mellom mennesker.

Instagram strammer grepet

Instagram endret algoritmene sine i starten av mars, og følger du ikke de nye uskrevne reglene vil du oppleve at bildene du ­publiserer i fremtiden får forminsket ­rekkevidde. For næringsdrivende kan en mindre synlig merkevare bety tapte inntekter.

Er du avhengig av å spre bevissthet om din merkevare organisk gjennom Instagram, bør du følge disse anmodningene under for å ikke havne i bakejva.

60-minuttersregelen
Instagram vil gjerne se et svar fra deg på kommentarene du får, innen de første 60 minuttene.
Dersom dette ikke overholdes, vil det bety at bildet blir vist til færre personer og profilen din kan bli anbefalt til færre brukere.

Mikro-engasjement er ut
Instagram har bestemt seg for å slå ned på spam. På grunn av automtatiserte tjenester («spam bots») som sprer generiske kommentarer i rekordfart, vil korte kommentarer som ikke sier noe verdifullt, og som gjerne kun inneholder emojies, ikke gi noe økt spredning.
Virkelige kommentarer fra virkelige folk, som driver dialogen fremover, vil bli belønnet med mer synlighet. Med andre ord er setninger, som er bygget opp av mer enn tre ord, være gull verd for kommentarfeltet ditt. Engasjer derfor til mer dialog.

Brems hashtag-bruken
Selv om det er tillatt å bruke opp til 30 emneknagger («hashtags») til hvert bilde, gjør det bildet ditt vanskeligere å plassere for Instagram. For å spisse budskapet bør du ikke bruke flere enn fem. Har du opp til fem, relevante emneknagger i stedet for 30 vage, vil dette slå positivt ut på spredningen av den aktuelle publiseringen.

Hold emneknaggene i selve posten
For å holde posten ryddig og fin, og for å ikke virke desperat etter følgere, la vi gjerne alle emneknaggene i kommentarfeltet under bildet. Da blir de vanskeligere å få øye på. Dette er ikke lenger akseptert av Instagram. Vær forberedt på mindre synlighet dersom du ikke lar emneknaggene være i posten/bildebeskrivelsen.

Historier
Historier («Instastories») er det nye gullet og vil bety økt spredning og synlighet for dem som gidder å lage slike. Legg ut videoen din eller en serie med bilder, og den vil være synlig for alle følgerne dine og mange potensielle følgere i 24 timer.

Direkte-video
Instagram vil gjerne at vi sender «live». Derfor er direkte video den beste måten å nå ut til flest mulig følgere på. Alle følgerne dine vil få varlser om at du sender «live» der og da, selv om de ikke er pålogget, og du kan dra nytte av mer oppmerksomhet. Ettersom det kan virke litt skummelt å sende «live», er det ikke så mange som gjør det ennå. Det kreves litt tilvenning, mye fordi du ikke kan redigere videoen i etterkant. Derfor har du mindre konkurranse, om du våger å være spydspissen som prøver ut alt det nye før alle andre.
Variér emneknaggene
Instagram er lei av de samme generiske emneknaggene og ønsker ikke at markedsførere skal ta helt over. Derfor vil de gjerne se at du blander og eksperimenterer mer, og ikke spekulerer i å bruke de samme emneknaggene om igjen, bare fordi de trender.

Ikke rediger
I stedet for å redigere poster, bør du slette og publisere på ny med de ønskede endringene utført. Instagram liker nemlig ikke lenger at vi redigerer poster vi alt har publisert. Du har fremdeles muligheten til dette, men det vil gå ut over rekkevidden på posten.
Lag fengslende bilder og innhold
Til slutt et universelt tips som har alltid vært gjeldende: Gjør deg fortjent til flere hjerter, kommentarer og delinger ved å lage innhold som folk vil se. Bruk litt tid med kameraet og tenk komposisjon, lyssetting og vinkel. Folk foretrekker nærbilder av ­mennesker og bilder blir som regel best i dagslys.