fbpx
Annonse:
FREMTIDEN: Eirik Norman Hansen I Itch Demonstrerer En Avansert Drone Under Social Media Days, Som Kan Styres Med Ulike Gester Og Som Følger Etter En Hvor Enn En Går. Foto: Matias Strand Rud.
FREMTIDEN: Eirik Norman Hansen i Itch demonstrerer en avansert drone under Social Media Days, som kan styres med ulike gester og som følger etter en hvor enn en går. Foto: Matias Strand Rud.

Sørlendinger mer teknologi-orienterte

Det var litt under halvfullt gulv, ikke medregnet amfiet eller galleriet, da Social Media Days ble arrangert i Q42 i slutten av mai.

Eirik Norman Hansen fikk æren av å åpne showet etter at konferansier Kristian Thomassen fra Fundament hadde sagt sitt. Hansen er daglig leder ved Itch og pratet om hvordan sosiale medier er overalt og fungerer som et bindemiddel mellom alle elektroniske duppedingser vi har som er koblet til Internett.

– Denne er jo veldig fin å ha når man skal frakte ungene til barnehagen, spøker han, mens han viser frem en drone som man kan styre med hånden uten å være borti den. Ikke bare demonstrerer den hvordan varelevering kan gjøres enklere i fremtiden, men også hvordan du kan filme og fotografere deg selv uten å holde i telefonen eller dra med deg en kameramann.

Færre sørlendinger
Ipsos er et fransk selskap som tilbyr meningsmålinger, markedsundersøkelser og annen anvendt samfunnsforskning. I følge Nathalie Eyde Warembourg ved IPSOS er det færre sørlendinger på sosiale medier generelt enn andre nordmenn. Mer presist er 70% av oss daglig pålogget mot 77% av resten av befolkningen.

– Åtte av ti nordmenn bruker sosiale medier daglig, og de fleste bruker det mest når de er ute og går, er på trening eller er på do, forteller country manager
Nathalie Eyde Warembourg ved IPSOS.

Topper Pinterest
Til gjengjeld er vi mer glad i Pinterest enn resten av befolkningen, men mindre interessert i Snapchat. Blant de av oss som har Snapchat, snapper halvparten av oss helst når vi er på badet.
– På Instagram er det en overvekt av kvinnelige brukere i Norge, 55% for å være eksakt, informerer hun.

Det er kanskje heller ikke overraskende at majoriteten av de 2 246 000 norske brukerne er under 30 år gammel.

Mannsdominert
På Youtube er det 58% mannlige brukere. Mediet har 1 930 000 registrerte norske brukere men 3 151 000 av oss bruker Youtube månedlig eller oftere. Det store tallet henger sammen med at man ikke er pålagt å registrere seg for å bruke Youtube. Åtti prosent av norske brukere er under 30 år gammel.
Den nye trenden er podkast, og den mest oppsiktsvekkende informasjonen IPSOS kom med var at 12% av Norges befolkning lytter til podkast ukentlig eller oftere.
– Dette er folk med god råd og utdannelse. Man ser at 26% av de ivrigste lytterne har over én million i inntekt. Her er det også en overrepresentasjon av menn, og disse bor i byer. Det er jo en god målgruppe å treffe. De fleste bloggene det lyttes til er humorblogger, dernest bransjerelaterte. I tredje rekke kommer nyheter. Her på Sørlandet er dere derimot mer opptatt av livsstilblogger enn nyheter, påstår foredragsholderen.

Teknologi og familie
Blant folk som leser blogger er befolkningsandelen noe høyere enn på podkast.
– På landsbasis er det 18% som leser blogg ukentlig eller oftere. Av disse er 21% i Oslo, mens på Sørlandet er det bare 13% som leser blogg ukentlig eller oftere. Kjerneleseren er mellom 18 og 39 år og bor i samboerskap i en by. Inntenkt og utdannelse er uten betydning. Den tredje mest populære kategorien er livsstil og trening, herunder også mote og skjønnhet. På andreplass finner man nyheter og samfunn. Den største kategorien er mat. Rosabloggen er helt nede på syvende plass, men blant de yngste leserne er den på tredjeplass under livsstil og mat.

Den annen mest populære ­bloggkategorien blant sørlendinger er derimot ikke nyheter og samfunn, men teknologi. Den første er barn og familie.

– Teknologi er jo både samfunns- og bransjerelatert, men vi ser en tydelig forskjell på dette punktet, påstår Warembourg.