fbpx
Annonse:
SOSIALT: Det Har Blitt Mange Timer I Verkstedet For (fra Venstre) Hans Otto Espegren, Stig Kiil Og Rune Bjørkelid. Carl Jæger Var Ikke Tilstede Da Avisen Var På Besøk.  Antall Kopper Med Kaffe Som Har Gått Med Underveis Er Også Betydelig. -Noen Kvelder Drikker Vi Mer Kaffe Enn Vi Bygger, Forteller De.
SOSIALT: Det har blitt mange timer i verkstedet for (fra venstre) Hans Otto Espegren, Stig Kiil og Rune Bjørkelid. Carl Jæger var ikke tilstede da avisen var på besøk. Antall kopper med kaffe som har gått med underveis er også betydelig. -Noen kvelder drikker vi mer kaffe enn vi bygger, forteller de.

Oppfyller drømmen om å fly

Om ett år er de kanskje på vingene med sitt vesle fly med plass til to. Da har de fire kameratene bedrevet avansert metallsløyd siden 2012.

– Utgangspunktet er et byggesett til en halv million som vi har kjøpt i Amerika og som skal bli et Sonex 2-seters fly i aluminium, forteller Rune Bjørkelid, en av de fire som har tilbrakt et ukjent antall timer i verkstedlokalet i tilknytning til Luftforsvarets skolesenter på Kjevik.

Flyet troner midt ute på verkstedgulvet og har tatt form med haleseksjon og motor montert, mens vingene foreløpig er hensatt i en krok, klare for montering.
Prosjektet er noe mer omfattende enn å skulle montere flatpakkede møbler fra Ikea, skal vi tro Rune. Selv om det følger med detaljerte tegninger som forklarer skritt for skritt fremgangsmåten, har det også vært nødvendig å improvisere underveis i byggeprosessen. Det gjelder for eksempel motoren.

OPPSKRIFTSHEFTE: Rune Bjørkelid med tegningene som følger med byggesettet. De er nok noe mer omfattende enn en monteringsanvisning for flatpakkede møbler fra Ikea.

Avansert motor
Det vanlige er å bruke en modifisert Volkswagen-motor i denne flytypen. Vennegjengen på Kjevik ville det imidlertid annerledes:
– Vi har anskaffet en UL Power motor fra Belgia, det er en luftkjølt boxermotor som yter 130 hestekrefter. Den er bygget fra bunnen av til bruk i fly og vi anser den for å være mer pålitelig enn en ombygget bilmotor. Sikkerheten kommer foran alt, derfor har den dobbelt tenningssystem og brennstofftilførsel. Dessuten er det digital motorstyring og elektronisk innsprøyting. Kort sagt, en hypermoderne motor, påpeker Rune.

Problemfritt har det imidlertid ikke vært å skulle velge en annen motor enn det som er vanlig i Sonex’en:
– Vi måtte ha en annen type motorfeste til denne motoren, og det ble mye prøving og feiling. På fjerde forsøk lyktes vi. Da hadde det gått veldig mye tid bare til å prøve seg frem, forteller Rune.

Byggetillatelse
Før de kunne gå i gang, måtte de søke om byggetillatelse fra Luftfartsmyndighetene. Når denne var innvilget kunne de bestille byggesettet. Underveis i prosessen er de pålagt å føre byggelogg. Eventuelle endringer utover leverandørens anbefalinger må godkjennes av myndighetene.
Selv om det foreligger tegninger og beskrivelse av fremgangsmåte, er det ting de må finne ut av selv:

– Vi har for eksempel designet det elektriske anlegget og instrumentpanelet. God hjelp til slikt er å finne i diverse fora på nettet, forklarer Rune.

Flyfaglig bakgrunn
Foruten Rune, som til vanlig jobber som subsea-ingeniør i Nordsjøen, er det Hans Otto Espegren, pensjonert instruktør på skolesenteret, Stig Kiil, pilot i SAS, og Carl Jæger, instruktør på skolesenteret, som utgjør byggegjengen. Alle har bakgrunn fra skolesenteret på Kjevik. Dermed ligger det flyfaglige i bunnen hos all fire.

– Å, ja, det faglige nivået er skyhøyt!, spøkes det i vennegjengen.
Med en tomvekt på 300 kilo og plass til to, er det vesle flyet litt av en kontrast til passasjerflyet som Stig flyr i jobben – en Airbus med plass til 260 passasjerer.
– Kan det være noe gøy med en sånn liten tass når du flyr en diger Airbus sånn til daglig?

AVANSERT MOTOR: Den luftkjølte boxermotoren yter 130 hestekrefter og har dobbelt tenningssystem og brennstofftilførsel for å ivareta sikkerheten. Den skal gi flyet en fart på rundt 250 km/t.

Gøyere enn Airbus
– Åh, jeg gleder meg som et lite barn til å fly denne! Med Sonex’en er det rom for å ha det gøy i lufta og drive med luftakrobatikk. Det er det definitivt ikke med en Airbus. Der er alt datastyrt, og selv om vi flyr manuelt, tillater ikke datasystemene noen form for krumspring, smiler Stig.

Alle fire har «lappen» for privatfly og gleder seg til den dagen de kan teste ut flyet i sitt rette element oppe i det blå. Når det blir er de ikke helt sikre på:
– Vi blir ferdig når vi blir ferdig. Ting tar tid og vi har altså møtt på utfordringer underveis, som med det motorfestet, minner Rune om.
– Men vi har aldri vært inne på tanken å gi opp prosjektet. En ting er at vi har det flyfaglige i bunnen, like viktig er det med gjennomføringsevne. Så er det jo veldig sosialt når vi kommer sammen til byggekveld en gang i uka. Ofte drikker vi mer kaffe enn vi bygger, smiler han.

Sonex’en, med en rekkevidde på 280 nautiske mil med full tank (60 liter) og marsjfart på rundt 130-140 knop, er ikke innrettet for nyttekjøring, akkurat.
– Vi flyr for å lage hål i lufta! Det er selve flyvingen som er hele poenget, forsikrer Rune som begynte med seilfly 15 år gammel.