fbpx
Annonse:
SUV MED STIL: Ingen Grunn Til å Skamme Seg Over Et Slikt Utseende. Vi Synes Grandland Er Både Dynamisk Og Moderne I Uttrykket. En Friskere Farge Hadde Løftet Inntrykket Enda Noen Hakk.
SUV MED STIL: Ingen grunn til å skamme seg over et slikt utseende. Vi synes Grandland er både dynamisk og moderne i uttrykket. En friskere farge hadde løftet inntrykket enda noen hakk.

Trygt og godt fra Opel

Fakta: Opel Grandland X Premium (2019 modell)

Pris: 361 900 kroner
Motor: R4 diesel, 1560 ccm, 130 hk, 300Nm
Drivlinje: 8-trinns automat, forhjulstrekk
Ytelse: 0-100: 12,3 sek
Toppfart: 192 km/t
Forbruk blandet: 0,46 l/mil
CO2: 109 g/km
Egenvekt: 1380 kg
Tiillat hengervekt: 1300 kilo
Bagasjevolum: 514-1652 liter

Den er lett å like, Opels SUV i kompaktklassen med det pompøse modellnavnet Grandland X. Så, hvorfor selger den ikke bedre enn den gjør?

Opel er igjen blitt store i Europa etter en down-periode for noen år tilbake. Likevel; i Norge kladder det fortsatt for det tyske merket som så mange har hatt et forhold til fra gammelt av. Hvem husker ikke Rekord, Kadett og – for å skue riktig langt bakover – Olympia? Eller ikonet Manta, som var mange unggutters våte drøm på 70- og 80-tallet med sine slanke linjeføring som oste «Rally GT» lang vei. Egentlig var den jo bare en kosmetisk oppjazzet utgave av den hverdagslige Ascona.

ORDNUNG MUSS SEIN: Ikke noe jåleri i form av stemningslys og tivolieffekter her. Dette er vel typisk Opel, velordnet og med langt færre knapper takket være pekeskjermen. Klima-anlegget betjenes med fysiske knapper. Skinnsetene er et kapittel for seg, med både varme og ventilasjon, og visstnok, vonde ryggers beste venn. Men hvorfor må det være så grått?

OK, nok nostalgi, tilbake til dagen i dag. Mye av årsaken til labert salg hos Opel er uten tvil mangelen på en form for elektrisk drivlinje, enten elektrisk (joda, Ampera er lansert, men så var det disse ventelistene, da), hybrid eller plug-in hybrid. Det mangler fortsatt, men nå ryktes det at dagens prøvekjørte vil komme både som hybrid og med trekk på alle fire. Det blir spennende.

Enn så lenge er det fossilt drivstoff som gjelder, og dagens prøvekjørte er en Premium utgave med 1,5 liters diesel som utvikler 120 hk. Dette er noe som passer bilen bra, erfarer vi på vår prøvetur tur-retur Lillesand, riktignok uten passasjerer og tung last i bagasjerommet.

Ryggvennlige seter
Bak rattet er det lett å finne seg til rette i skinnsetene som har både varme og ventilasjon. Opel er i fremste rekke med sine seter som er sertifisert av AGR, en kampanje for friske rygger. I demobilen er de dessuten elektrisk justerbare med minne, og de har forlengbar sittepute.

De fleste vil kjenne seg igjen med dashbord-layout og innredning forøvrig. Dette har vi sett hos Opel før. Litt traust, og litt mørkt. Det hjelper godt med digert panorama glasstak som gjør det både lyst og luftig. Knappehysteriet er tonet ned til fordel for en 8-tommers pekeskjerm som styrer de fleste funksjoner, unntaket er klima-anlegget som betjenes med fysiske knapper. Det liker vi.

Utstyrsmessig er det ikke mye vi savner i demobilen: Et 360-graders kamera som gir fugleperspektiv, LED-AFL hovedlys som gir optimal lysmengde ved møtende trafikk, keyless åpning og start, trådløs mobillader, speiling av mobiltelefon (Apple/Android), navigasjon med åtte-tommers skjerm, oppvarmet frontrute og ratt og automatisk åpning av bakluke med fotsensor. Det siste er kjekt når du kommer ut fra butikken med hendene fulle av handleposer. På sikkerhetssiden noterer vi adaptiv cruise-kontroll, auto-nødbrems, parkeringssensor foran og bak, samt blindsonevarsling.

HIMMEL SOM TAK: Panorama glasstak gjør det lyst og trivelig i et interiør som ellers domineres av nyanser i grått.

Gjennomtenkt
Utsikten er god der vi sitter høyt på SUV-vis, og ved rygging hjelper det med ryggekamera samt at de utvendige speilene «bukker» når reversen er lagt inn for å vise nedre kant av bilen. Slike gjennomtenkte detaljer kan fort være med på å forhindre kjedelige, små uhell.
På motorveien kommer vi kjapt opp i 100 km/t og sekstrinnskassen skifter nesten umerkelig. Godt under 2000 o/min gir avslappet følelse og nøkternt forbruk. Motor, vindsus og dekkstøy hører vi lite til, så her er det tydelig at Opel har lagt mye arbeid i støydemping. Grandland innbyr ikke akkurat til veldig inspirert kjøring, men den ligger fint på veien og styrer presist. Ingen overraskelser her, noe de aller fleste sikkert setter pris på. Noen egen knapp merket med «Sport» finner vi ikke, men vi opplever at bilen reagerer kjapt på kick-down og girer ned et par trinn for å hente krefter fra rundt 4000 o/min. Da går det bra unna, også når det går i oppover bakke. Vi hadde ikke takket nei til utgaven med 2,0 liter diesel med 177 hk. Denne vil nok være et funn for de som trekker tung henger eller kjører med mye last. Den blir ganske dyr; 449 900 kroner mot 1,5 literen som koster 389 900 kroner. Mye skyldes avgiftssystemet som straffer store motorer med høyere utslipp Prisene gjelder 2019-modellene som er på vei til butikken. Verdt å merke seg er at «vår» bil i 2019-versjon har fått «tunet» motoren til å yte 130 hk (fra 120 hk) og dessuten fått en automatkasse med åtte trinn. Det er det vel de færreste som vil takke nei til.

Alternativer
Grandland fås også med en 1,2 liter bensinmotor med 130 hk. I Innovation-utgaven med manuelt gir er den priset til 341 900 kroner. Det er rimeligste versjon. Ved å legge til 20 000 kroner får du den med åtte-trinns automat.
Grandland konkurrerer i et segment med mange tøffe utfordrere. Aktuelle konkurrenter kan være VW Tiguan, Toyota RAV 4, Nissan Qashqai og Peugeot 3008. Sistnevnte er bygget på samme plattform som Grandland. Dette er alle biler som bør fungere bra for en gjennomsnittsfamilie med sin størrelse og plass til passasjerer og bagasje.

Opel har satset mye på SUV og har i tillegg til Grandland også Crossland X å tilby, samt den mindre Mocca. Sistnevnte er eneste som kan fås med trekk på alle fire. For å bøte på mangelen på firehjulstrekk, kan Grandland leveres med Intelligrip. Da kan du velge kjøremodus etter underlaget. Men altså, ryktene går om at Grandland om ikke lenge vil tilbys med både hybrid drivlinje og firehjulstrekk. Det vil nok øke interessen hos mange potensielle kjøpere.

ROMSLIG: 514 liter rommer bagasjerommet med baksetene i bruk, 1652 liter med nedslåtte seter. Deling 60/40 samt skiluke sikrer flekskibiliteten.