fbpx
Annonse:
Tøffing: Vi Synes Siste Utgave Av CR-V Er Blitt Vellykket, Dynamisk Og Muskuløs. 20,8 Cm Bakkeklaring Gjør Bilen Klar For Dårlige Kjerreveier.
Tøffing: Vi synes siste utgave av CR-V er blitt vellykket, dynamisk og muskuløs. 20,8 cm bakkeklaring gjør bilen klar for dårlige kjerreveier.

Raffinert fra Honda

Fakta:

Motor: 1498ccm bensin, 193 hk v/5600 o/m, Nm: 243
Drivlinje: Trinnløs CVT, 4-hjuls trekk
0-100: 10 sek
Toppfart: 200 km/t
Forbruk blandet: 0,71 l/mil
CO2: 162 g/km
Bagasje: 561/1638 liter
Egenvekt: 1664 kg
Max tilhengervekt: 1500 kilo

Honda CR-V er verdens mest solgte SUV. I Norge stiller det seg imidlertid annerledes hvor den havner langt nede på salgstatistikken. Det er neppe bilens feil. Kan femte generasjon CR-V rette på det?

– Vi solgte fire stykker på messa, og det er en kraftig forbedret utgave i forhold til forrige. De som har prøvekjørt den er sykt fornøyd, konstaterer Tor Arne Myhra, salgssjef hos Mobile Sørlandsparken. Messa han sikter til er Bil Expo 2018 som fant sted i Sørlandshallen 13-14 oktober. I anledning messa ble det tjuvstart for lansering av den nye modellen i Norge, noen uker før offisiell lansering som var 25. oktober. Et aldri så lite «hat trick» for den lokale Honda- forhandleren, altså. Mobile i Sørlandsparken kan forøvrig sole seg i glansen av å ha blitt kåret til landets største Honda-forhandler i 2017, og det ser ut til å gå den veien også for inneværende år.

Honda-ansvarlig Halvor Barikmo er sulten på nye kåringer, og har store forhåpninger til nykommeren.

– Den er blitt lunere og stillere, bakkeklaringen er økt og den har likevel beholdt samme lave tyngdepunkt. Det har betydning for kjørefølelsen, understreker han.

TA PLASS: Her er det mulig å trives i gode seter. Litt «konge på haugen»-følelse med den høye sittestillingen. Få knapper på dashbordet takket være vel fungerende pekeskjerm. Unntaket er rattet, som har i overkant mange knapper. Her trengs tilvenning. De innfelte tre imitasonene rundt om synes vi er litt malplassert i dette miljøet. Vi ville valgt karbon eller børstet stål i stedet.

Motor med pustehjelp
– Nå fås den bare med bensin?
– Diesel er lite etterspurt, så vi lever godt med at det er bensin som gjelder for CR-V.
Motoren er blitt krympet fra 2-liter til 1,5 liter, men får til gjengjeld pustehjelp fra turbo. Det er to utgaver med effekt på 173hk og 193 hk.

– 173-hesteren leveres til utgaven med manuell 6-trinns girkasse, mens 193-hesteren er til utgaven med trinnløs CVT-kasse. Da får bilene omtrent samme ytelser, forklarer Barikmo.

Det er tid for prøvekjøring. Bilen vi stilles til disposisjon er utstyrt med CVT og har følgelig motoren med størst effektuttak. Vi har nevnt før at vi har en viss innebygd skepsis til CVT fordi vi opplever at det fort blir mye skrik og lite ull i form av høyt turtall, mye støy og lite krefter som når ut til drivhjulene. Men det er forskjell på slike kasser, og utviklingen har ikke stått stille. I så måte må vi si at Honda har hatt en heldig hånd med sin trinnløse kasse på siste utgave av CR-V. Vi mener det nærmer seg følelsen av å kjøre en vanlig automatkasse med trinn.

Det underbygges av girhendlene på rattstammen som gir mulighet for å gire selv. Det høres kanskje rart ut med girvelger på en kasse uten trinn, men her har Honda-ingeniørene programmert inn seks «trinn» i systemet slik at du får opplevelsen av at du girer etter egen smak. Det fungerer; ved forbikjøringer, for eksempel, kan du kneppe ned et par trinn for å få tilgang til mer turtall, det gir mer umiddelbar effekt.

Konge på haugen
Ellers minnes vi hva Halvor Barikmo sa, «CR-V skal kjøres mykt og fint», hvilket det absolutt ligger til rette for, både på motorveien i 100 km/t og på svingete bygdeveier i Høvåg. Alt går trygt og balansert for seg. Det lave tyngdepunktet er utvilsomt en årsak til god kjørefølelse, også når svingene kommer tett.

På plass i førersetet føler vi oss litt som «kongen på haugen» der vi sitter høyt hevet og med god oversikt over omgivelsene. Samtidig konstaterer vi at dette er ganske breialt. CR-V måler 4,6 meter i lengden og 1,85 i bredden, og sammen med høyden på 1,69 kan vi konstatere at SUV-følelsen er intakt – flott for alle som lovpriser høy sittestilling som gjør det lett å komme inn og ut av bilen. I følge Barikmo er gjennomsnittsalderen på de som velger CR-V 60 år.
Setene (skinn i executive-utgaven) kan stilles inn etter ønske med elektriske brytere, hvilket gjør det lett å finne en optimal kjørestilling. En stor skjerm dominerer i midten av dashbordet. Her får du frem et vell av informasjon, selvsagt i tillegg til navigasjon og ryggekamera. I synsfeltet mot veien dukker det opp et Head Up-display som kan konfigureres til å vise forskjellig informasjon. Utgangspunktet er hastighet vist med siffer, samt skiltgjenkjenning. Bilens cruise-kontroll kan kobles til skiltgjenkjenningen slik at farten reguleres i henhold til fartsgrensene. Aldri mer en fartsbot der i gården.

ROMSKIP: God plass i baksetet. CR-V kan forøvring leveres som sju-seter.

Kjører grønt
Takket være pekeskjermen er det begrenset med knapper å forholde seg til. Unntaket er rattet, som er i overkant lesset med knapper og brytere. Det vil nok ta noe tid å finne ut av alle funksjonene, i alle fall mer tid enn et par timers prøvetur.

En grønn «Econ knapp» er imidlertid lettfattelig plassert i midtkonsollen; et trykk på den og motor og drivverk endrer karakter og roer ned noen hakk. Helt OK til vanlig hverdagskjøring når dyre dråper skal spares. I motsatt ende finnes en sportsinnstilling. Ved å velge denne går det adskillig friskere for seg. Det merkes at det er tett på 200 hk i bilen. Forbruk for blandet kjøring er oppgitt til 0,71 l/mil etter WLTP.

Det meste av førerstøttesystemer er bygget inn i den nye utgaven, Honda kaller det «Honda Sensing» og er standard i alle utstyrsgrader. Aktive teknologier basert på radar- og kamerainformasjon skal være med på å gjøre det trygt å ferdes på veien. Antikollisjonsvarsling, autobrems, vinglevarsler, fotgjengergjenkjenning, blindsonevarsel og auto-fjernlys er noe av det som er inkludert.

Med bagasjeromskapasitet på 561/1638 liter og raus plass også i baksetet, burde CR-V være et godt valg for en aktiv familie. Den kan dessuten leveres som sju-seter.

Med bakkeklaring på voksne 20,8 centimeter og trekk på alle fire, skulle dessuten veien til hytta på fjellet være innen rekkevidde, også vinterstid.

En utgave med trekk på forhjulene og manuelt gir er priset til 415 400 kroner. Det er rimeligste alternativ. Demobilen, som altså er en Executive-utgave med «alt» utstyr, havner på 563 400 kroner. Det er fire utstyrsgrader: Comfort, Elegance, Lifestyle og Executive.
Honda CR-V ble lansert i 1997, og sammen med Toyotas RAV 4 dannet disse kompakte bilene et nytt segment – kompakt SUV – en klasse som er etterspurt i Norge. Dette er femte generasjon CR-V og uten tvil den mest raffinerte så langt. Vi tror den har mulighet for å gi Honda et løft på salgsstatistikken, men det blir spennende å se om det snart kommer en utgave med hybrid drivlinje. Ryktene går.

TYDELIG: Inforskjermen foran føreren inneholder det vi forventer.