fbpx
Annonse:
Endelig Voksen: Det Er Ikke Mange Likheter Mellom Første Generasjon Polo Og Dagens Utgave. Bilen Har Vokst I Alle Retninger Og Den Har Fått Et Mer Dynamisk Design.
Endelig voksen: Det er ikke mange likheter mellom første generasjon Polo og dagens utgave. Bilen har vokst i alle retninger og den har fått et mer dynamisk design.

Polo er blitt voksen

Fakta:

Fakta:
VW Polo Highline
Pris: 265 380,- (prøvekjørt utgave)
Motor: 3-sylinder, 1,0 liter, 95 hk, Nm 175 v/2000-3500 o/min.
Drivlinje: Forhjulstrekk, 7A (DSG)
Ytelser: 0-100: 10,8 sek. Toppfart: 187 km/t.
Forbruk by/landevei/kombinert: 5,8/4,1/4/7 l/mil.
Co2: 108 g/km
Vekt: 1105 kilo.
Maks tilhenger: 1000 kilo.

Volkswagens småbil Polo har vokst jevnt siden fødselen i 1974. Dagens utgave, som er sjette generasjon, er 35 cm lengre enn første generasjon storebror Golf.

Voksesmerter synes ikke å ha plaget lillebror i nevneverdig grad, dagens utgave, som ble lansert sent i 2017, fremstår som mer kompetent enn noen gang. Skjerpet design som gir et dynamisk uttrykk viser tydelig slektskap til de øvrige familiemedlemmene hos VW. Størrelsesmessig har den tatt steget fra småbilsegmentet over i kompakt-klassen. Og med hensyn til opplevd kvalitet og kjørefølelse så snakker vi helst mellomklasse. Det var i i alle fall slik vi opplevde prøveturen med en godt utstyrt Highline utgave med 1.0 liter bensinturbo med 95 hk og DSG automat gir.

Lyden av stillhet
Det første som slår oss er hvor stille det er inne i kupeen idet vi kjører ned fra Gumpen Auto Vest på Grim til byen, bare det gir litt ekstra klassefølelse. Her har folkene hos VW tydeligvis gjort en jobb med støyisoleringen. DSG-kassen med syv trinn veksler fort opp for å holde turtallet i sjakk, også det bidrar til stille gange, men det har sin pris, især ved bykjøring. Bilen oppleves som nølende når vi skal tråkle oss gjennom byens irrganger av kryss og rundkjøringer. Turtallet blir rett og slett for lavt. Ute på motorveien, derimot, kommer girutvekslingen til sin rett med uanstrengt kjøring på behagelig lave turtall. Her snakker vi langtursbil. Akselerasjonstallene sier 10,8 sekunder på sprinten 0-100 og det stemmer nok, vi opplever at Polo’en er frisk nok i frasparket når den piskes litt.

«S» for «Sport»
Som i de fleste biler med automat, er det også her en egen «Sport» innstilling, og det merkes straks at det går friskere for seg i denne. På motorvei med 100 kilometer fartsgrense har det ikke mye for seg med «Sport», det fører bare til unødvendig høyt turtall. På de svingete veiene i Høvåg, derimot, er sportinnstillingen rene gavepakken, som gjør det til en fest å ratte bilen ut og inn av de mange krappe svingene. Turtallet beveger seg opp mot rødmerkingen på 6500 o/min hvis vi virkelig trår til på gassen, og responsen er god, men ikke hysterisk. Samtidig registrerer vi et aldri så lite sportslig snerr fra 1-literen, det hører med ved inspirert kjøring. Til hverdagsbruk så holder dette i massevis, vil vi hevde. Så er da også denne motoren den som selger mest. Samme motor kommer også i en utgave uten turbo som yter 65 hestekrefter. Den blir nok i slappeste laget, da er det mer interessant med «top of the line», en 115 hester som nok vil oppleves en del friskere enn motoren som sitter i «vår» bil.

Kjøremessig ellers så føler vi Polo har truffet godt med passe stramt oppsett som innbyr til aktiv kjøring uten at det blir ubehagelig over brostein og andre ujevnheter. Styringen er presis uten overraskelser, og bremsene tar jevnt og trygt. Dette er VW gode på.

Stemningslys
Demobilen er altså en Highline som er høyeste utstyrsgrad og som blant annet inkluderer sportseter, ryggekamera, P-sensorer foran og bak, adaptiv cruise, city nødbrems, LED kjørelys og adaptive tåkelys. Apropos ryggekamera; linsen til disse har en lei tendens til å bli tilsmusset vinterstid med slaps og asfaltpartikler i en slik grad at bildet på skjermen blir aldeles tåkete. Her har VW funnet en smart løsning ved at linsen er skjult av logoen, først når bilen settes i revers, åpnes det opp og en ren linse åpenbares. Et eksempel til etterfølgelse!
Ambiente belysning i kupeen er et annet kapitel. Noen vil nok kalle slik stemningsbelysning for jåleri, men, sant og si, vi synes det er stilig med en lyslist som strekker seg fra dør til dør gjennom hele dashbordet og setter stemningen når mørket faller på. Lys i fotbrønnen mangler heller ikke. Ryddig dashbord på typisk VW vis er selvsagt også på plass. Det er temmelig grått i demobilen, men det er masse friske farger å velge blant.

Billigste Polo er Trendline med 65 hk motor til 209 900 kroner. Den ville vi styrt unna. Demobilen, Highline med 95 hk pluss en del ekstra utstyr, havner på 265 380 kroner. Det grommeste av det gromme? Polo GTI med 2-liter motor som yter 200 hk. Spesiell styling og interiør som står i stil til prestasjonene følger da med, selvsagt. Men da snakker vi pris på 376 000 kroner.

Med lengde på drøye fire meter og lang akselavstand sitter fire voksne helt greit i Polo. Baksetet har feste for to barneseter og bagasjerommet måler 351 liter med alle seter i bruk, nedfelt 1125 liter. Utformingen gjør det dessuten lett å utnytte volumet. Alt i alt så bør det kunne dekke behovet for en ikke alt for stor familie.

Ingen tvil om at Polo er blitt voksen og forsvarer en plass blant kompaktbilene. Mens storebror Golf har tatt steget fra kompakt til mellomklasse. Er du ute etter typisk småbil fra VW i dag så må det bli Up! Polo har dratt i fra.

Rent og ryddig: Inger overraskelser innvendig. Her er knapper og hendler der du venter å finne dem. Det er færre fysiske knapper takket være pekeskjermen.

Nøkternt: Så enkelt kan det gjøres, føreren har oversikt over det viktigste rett foran seg. Active Info Display som kan konfigureres etter eiers ønske, kan fås som tilleggsutstyr.

Lett å laste: Bagasjerommet sluker 351 liter og er med sin form lett å utnytte. Baksetet deler 40/60.