Annonse:
SKAL SES: – Man Skal Kunne Se At Man Har Klokke På Seg. Derfor Er Ikke Mine Blandt De Minste På Markedet, Sier Rune Drange, Klokkedesigner.
SKAL SES: – Man skal kunne se at man har klokke på seg. Derfor er ikke mine blandt de minste på markedet, sier Rune Drange, klokkedesigner.

Kler seg etter uret

Rune Drange fra Grim har tid. God tid. Selv armbåndsuret hans har ikke engang sekundviser. Ikke en tradisjonell en, i alle fall. Nå bestilles klokkene hans fra flere land.

Rune Drange har brukt to år på å lage det perfekte armbåndsuret. Vi treffer ham i restauranten på Caledonien, som han mer eller mindre har gjort til sitt kontor. Etter at han ble permittert fra jobben i oljebransjen, måtte han finne noe annet å gjøre. Hobbydesigneren begynte å tegne klokker, og snart hadde han sin egen kolleksjon av eksklusive armbåndsur som lages i Hong Kong.
 – Jeg har en drøm om å insource alt, men det kommer til å bli kostbart og tidkrevende å få samlokalisert produksjonen til Norge. Jeg kommer til å bringe deler av produksjonen steg for steg. Jeg er litt god i mye forskjellig, men ikke veldig god i helt spesifikke ting. Derfor vil jeg behøve hjelp, forteller designeren av armbåndsurene som bærer navnet Hallquist.

Kunstverk
Han mener urmaker burde være en beskyttet tittel.

– De som er urmakere på ordentlig, har virkelig kunnskaper som tar mange år å opparbeide seg. Forseggjorte urverk er kunstverk i seg selv. Jeg har gått litt i lære hos den pensjonerte urmakeren Alf Abrahamsen og kan nok om mitt urverk til at jeg kan kvalitetssikre bestillingene mine.

Vintage
Felles for Hallquist-urene er at man må trekker dem opp, at de har ekte skinnreimer, et buet topp-glass for et vintage utseende, at lokket på undersiden er av gjennomsiktig glass, og at sekundviseren ikke er plassert sammen med de øvrige viserne men er en spinnende skive som danner et symbol. Dessuten lyser viserne opp i mørket, såfremt man har vært ute i sola.
 – Sekundviseren min finner du ikke på andres ur, røper gründeren stolt.

På sikt ønsker han å sette Norge på kartet, med et armbåndsur som er norskprodusert i sin helhet, og gjerne i Kristiansand.
 – Det hadde vært kult. Jeg tror kvalitetsbevisste kunder er villig til å betale litt ekstra for vissheten om det er kortreist og norsk.

Begrenset
Hallquist-urene er nemlig ikke masseprodusert dusinvare. Av hver av seks modellene, eksisterer det kun 777 eksemplarer. Når de er solgt, vil nye komme på markedet.
 – På den måten blir urene litt eksklusive, og kunden kan være sikker på at det ikke er en haug med andre som har nettopp samme ur.

Han ønsker ikke å bli kjent for noen masseproduserte ur.
 – Da er det fort gjort at urene blir veldig like andre ur. Jeg liker å kunne se små og store detaljer i uret og vite hvilket merke det er uten å se logoen. Det er hva jeg synes er god design. Men det går ikke an å lage en design som alle liker, ler mannen som den siste tida har tatt seg selv i å kjøpre klokker for å skru dem fra hverandre.

Egentlig er han ikke så opptatt av hva norske forbrukere mener om designen.
 – Jeg fokuserer på USA og andre land utenom Norge, som ikke har moms på salg av armbåndsur. Med norsk MVA blir urene mine nesten to tusen kroner dyrere.

Mange kvinner
Kunder fra Spania, Østerrike og Tyskland strømmer til nettbutikken for å kjøpe, men urene er også til salgs hos Urspesialisten i Kristiansand. Selv om urene ser noe maskuline ut, bedyrer opphavspersonen at det er en del kvinner som også kjøper disse klokkene.
 – Det er nesten femti-femti. Kvinner jeg har snakket med som foretrekker store klokker, gjør det fordi det avgir et «power statement».

Selv har han gått fra å ikke gå med armbåndsur til å kle seg etter uret han skal gå med den dagen.
 – Går jeg med brunt belte, velger jeg uret med brunt reim. Den passer også veldig godt til lyse dresser, mens de svarte uten gullkant passer fint til hverdags.