Annonse:
MARKANT: Den Digre Grillen Danner En Distinkt Signatur Som Levner Liten Tvil Om At Dette Er Lexus. Trippel LED Hovedlys Forsterker Uttrykket Ytterligere.
MARKANT: Den digre grillen danner en distinkt signatur som levner liten tvil om at dette er Lexus. Trippel LED hovedlys forsterker uttrykket ytterligere.

Luksus med Lexus

Fakta:

Lexus ES 300h F Sport S
Pris: 696 300,-
Motor: 4-sylinder bensin, 2,5 liter, 178 hk
El-motor: 120 hk
Total systemeffekt: 218 hk
Drivlinje: Forhjulstrekk, CVT trinnløs girkasse
Ytelser: 0-100: 8,9 sekunder, toppfart: 180 km/t
Forbruk by/landevei/blandet: 5,1/4,5/4,7 l/mil
Utslippstandard: Euro 6
Lengde/bredde/høyde: 497/186/144 cm

I STØTET: Kåret til årets forhandler i Norge i 2018, har Jesper Elimar Krumm grunn til å smile. At han og medarbeiderne solgte mer enn 70 biler første året de var i gang, gir også grunn til glede. Nå ser han frem til å vise frem nyeste kreasjon, ES 300h.

Prøvekjørt: Lexus ES 300h

En prøvetur i Lexus sitt siste tilskudd på luksusbilfronten kan være sterkt avhengighetsskapende. Vi har tatt sjansen og rattet en ES 300 hybrid noen mil på veiene i og rundt Kristiansand.

God tur, ønsker salgssjef Jesper Elimar Krumm etter å ha gitt oss en innføring i de mange finessene i den nær fem meter lange limousinen som oser premium. Kupeen, med håndsydde detaljer og perfekt polerte overflater, ønsker velkommen inn. Ute er det kaldt og vått, akkurat så ille det kan være en dag i januar hvor været viser vrangsiden til. Her inne er det lunt og varmt, både i luften, i setene og i rattet.
– Lexus Concierge, smiler Krumm, og forklarer:
– Det er en funksjon som infrarødt måler tilstanden på huden og ut fra det tilpasser temperaturen i kupeen, i setene og i rattet i henhold til hva du har stilt inn på klima anlegget. Komfort er viktig hos Lexus, understreker han.

Vi tar plass i skinnsetet som har elektrisk regulering som i rattet, slik at det er lett å finne en god sittestilling. Setene kjennes komfortable, og de gir god sidestøtte. Sittestillingen er forholdsvis lav, men med høyderegulering av setet bør ikke det by på utfordringer. Lydløst glir vi fra Sørlandsparken mot byen. Glir, ja, det føles mer riktig enn å si «kjøre», for her snakker vi komfortabel forflytning. Stillheten i kupeen er påtagelig. Den grønne «ECO»-lampen lyser stadig opp og forteller at vi kjører på strøm. Selv når bensinmotoren fyrer opp, er det like stille. Skulle stillheten bli for påtrengende, kan et gedigent Mark Levinson Audio-anlegg med 17 høyttalere være med på å sette stemningen.

Høy komfort

STIG PÅ: God plass også bak, men helst til to på grunn av utformingen av setet.

Kjøremessig er det også komfortabelt med en fjæring som balanserer flott mellom fasthet og komfort. Selv når vi kjører på brosteinene inn til ærverdige Gimle gård for å ta bilder, kjennes det behagelig.

 

Demobilen er en F Sport S versjon til 696 300 kroner. Da er det meste av utstyr inkludert. Prisene starter på 551 700 kroner for Comfort-utgaven, som på ingen måte føles ribbet, den heller. Felles for alle i 300-serien er 2,5 liters bensinmotor som yter 178 hk. Sammen med den elektriske motoren gir det en systemeffekt på 218 hk. Det kler bilen bra. Her er det komfort som er tillagt mest vekt. Bilen er ikke utpreget sportslig, selv om vi aldri føler vi mangler krefter.
På motorveien mot Lillesand er Lexus’en på hjemmebane. Vi flyter uanstrengt avsted i 100 km/t. Hos Lexus er det trinnløs CVT girkasse som gjelder, et system som har fått mye pepper av biljournalister gjennom tidene. Vi har nevnt det før; at slike kasser har en tendens til å jage turtall uten at særlig mye krefter når ut til drivhjulene. I så måte ble vi positivt overrasket i demobilen. Borte var turtallsjaget, i stedet er det jevnt skyv som lineært følger bilens akselerasjon. Det skal ha sammenheng med hvordan den elektroniske styringen av kassen er programmert. Så, da er vi kanskje kommet dit at det ikke lenger er grunn til skepsis til moderne CVT-kasser? At systemet er driftsikkert og tilnærmet vedlikeholdsfritt, taler også til dets fordel.

Forøvrig er det mulig å gire manuelt, enten med hendler bak rattet, eller ved å vippe girspaken til venstre, til manuell modus. Selvsagt er det ikke «ekte» trinn i en trinnløs kasse, det dreier seg også her om programmerte trinn.

TRIVSEL OG VELVÆRE: Gjennomført stil med ekte skinn, håndsydde detaljer og førsteklasses finish preger interiøret. Legg til lyden av stillhet (eller lyden fra Mark Levinson-anlegget), klimaanlegg av det avanserte slaget og klare, skarpe skjermer, er det meste på plass for å ha det greit bak rattet.

 

 

Fra Eco til Sport
Mer interessant synes vi det er med valg av kjøremodus; «Eco», «Sport S» og «Sport S+», foruten normalinnstilling kan velges. «Eco» er sparebluss og fører til at bilen blir betydelig mindre responsiv enn i normal modus, men det kan nok fungere greit i jevn flyt på motorveien. I bykjøring, og ellers når det er behov for å variere hastigheten, blir det litt vel tamt. Sportsinnstillingene byr på helt andre takter med friske fraspark, og alt tyder på at motor og girkasse har «funnet» hverandre. En morsom detalj er at speedometeret transformeres til turteller i «Sport», og ved kraftig gasspådrag skifter fargen til illevarslende oransje. Kult!

Bilen er som nevnt en topp-utgave og det meste av utstyr følger med. Premium navigasjon med 12,3 tommers skjerm, Head Up Display, trippel LED-hovedlys og adaptivt understell er med. Det samme er det meste av kjørerstøttesystemer. Med adaptiv cruise-kontroll aktivert er bilen selvkjørende på trinn 2. Bilen har fått full score hos NCAP for sikkerhet.

Kort oppsummert: ES Lexus 300h preges av skarpe og slanke linjer, høy komfort og fast fjæring, og den oppleves som lettkjørt og responsiv uten å være utpreget sportslig. At bilen ikke kommer som stasjonsvogn, kan selvsagt være med og bremse på interessen. Samtidig er vi tilbøyelig til å si at det ville være ille å skulle klusse det til med å «henge på» et lasterom der bak. Lexus 300 gjør seg utvilsomt best som sedan med sine slanke linjer.

 

KUL DETALJ: Speedometeret transformeres til turteller når du stiller om fra «normal» til «sport S+».

ELEGANSE: Slanke, skarpe linjer preger Lexus 300, samtidig er den en limousin med god plass også i baksetet.