Annonse:
KOMPAKT: Designet Understreker Klassetilhørigheten. Vi Synes Det Er Vellykket.
KOMPAKT: Designet understreker klassetilhørigheten. Vi synes det er vellykket.

Ettertraktet rekkeviddemester

Fakta:

Pris: 383 400 ,-
Motor: Elektrisk, ytelse 204 hk, dreiemoment 395
Batteri: 64 kWh
Drivlinje: 1A, forhjulstrekk
Ytelser: 0-100: 7,8 sek., toppfart 167 km/t
Lengde/bredde/høyde: 437/180/156 cm
Bakkeklaring: 15,5 cm
Bagasjerom: 451/1405 liter
Rekkevidde (WLTP): 455 km

Det meste synes å stemme med Kia sin siste helelektriske bil. Størrelse, kjørbarhet og rekkevidde bør appellere til mange som ønsker å kjøre utslippsfritt. Det er bare synd at ventelistene for å få tak i et eksemplar oppleves lengre enn rekkevidden.

– Jeg kjørte tur/retur Skien med 385 km på «tanken» ved start og hadde 29 kilometer igjen ved hjemkomst etter å ha tilbakelagt 336 kilometer i rundt 0 grader. Da kjørte jeg nokså friskt på motorveien på veien hjem, forteller Dagfinn A. Berg, daglig leder hos Motor Sør, Kia-forhandleren i Sørlandsparken. Han har store forventninger til den nye bilen, men beklager at det er så vanskelig å skaffe nok biler.

Rekkevidden er utvilsomt Kia sitt fremste våpen i kampen om elbilkundene, hvilket den har til felles med halvbroren Hyundai Kona Electric som kommer fra samme konsern, Hyundai-Kia Automotive Group. De to koreanerne har nesten identisk rekkevidde med henholdsvis 455 km og 449 km etter den nye WLTP-normen.

Felles er også motorstyrken på 204 hk, og det er samme energimengde på batteripakken, 64 kWh, men de kommer fra forskjellige leverandører.

Lange ventelister
Så var det dette med leveranser, da.

– Oi, det er 6200 på venteliste per i dag og vi har stoppet for nye bestillinger, men det er mulig å sette seg på en interesseliste, forklarer Berg.
– De første er rett rundt hjørnet, vi venter rundt 360 biler til Norge i løpet av februar. I inneværende år er det antydet 2000 biler som skal leveres til kunder, medgir Berg.
Mye er likt hos Kia e-Niro og Hyundai Kona, men noe skiller, nemlig størrelsen. Kias utgave hører hjemme i kompaktklassen, mens Kona er en stor småbil.

Da vi prøvekjørte Kona i høst påpekte vi at det kan knipe på plassen i baksetet og i bagasjerommet for en «normal» familie. Her stiller Kona med over 100 liter mer bagasjerom, samt bedre benplass i baksetet. Sittestillingen er rett nok ikke optimal på grunn av batteripakken i golvet som bygger opp slik at voksne blir sittende vel høyt med føttene i forhold til setet.

Selvkjørende
Grunnversjonen, First Edition, har det meste av utstyr, blant annet skinnseter med elektrisk regulering. Advanced Driving Assistance Pack er en omfattende pakke som blant annet inneholder adaptiv cruise-kontroll og filassistent som hjelper til med å holde kjøretøyet innenfor veimerkingen.

Det siste fikk vi testet da vi skulle ta demobilen til byen langs E18. Ved å slippe rattet erfarte vi at bilen styrte selv samtidig som den holdt avstanden til bilen foran, vel å merke når vi hadde slått på cruise kontrollen. Det er imidlertid ingen invitt til å sløve bak rattet, stadig sa det «pling!» og beskjeden i displayet var ikke til å misforstå: «Hold hendene på rattet!»

Kjøremessig er det lite som skiller Kia fra halvbroren. Ingen av dem oppleves som spesielt sportslige, og det kan nok for en stor del tilskrives batteripakken på 450 kilo. Kona opplevde vi som noe understyrt når det gikk friskt for seg på svingete vei. På grunn av delvis isføre våget vi ikke å utfordre Niroen på samme måte denne gangen, men det er grunn til å tro at vi ville fått noe av samme opplevelsen.

For myke trafikanter
Lydbildet er også nokså likt for de to. Noe hjulstøy høres uten at vi opplevde det sjenerende. I begynnelsen undret vi oss over en «syngende» lyd ved lave hastigheter og tenkte det kom fra den elektriske motoren. Etter en stund fant vi ut at det var varsellyd til myke trafikanter. I lav fart er en elbil nær lydløs, noe som kan skape farlige situasjoner i tettbygde strøk. Derfor har Kia e-Niro en egen knapp som aktiverer «syngelyden», den fungerer opp til 30 km/t. Omtenksomt, synes vi.
Kia e-Niro kan trygt stille opp i GTI-klassen uten å gjøre skam på begrepet. Med over 200 hestekrefter til disposisjon skal 0-100 gjøres unna på under åtte sekunder. Det oppleves som meget potent. Da vi prøvde full akselerasjon fra stillestående ut på motorveien, lugget det godt i rattet og varsellampen for hjulslipp blinket iltert. Det blir rett og slett i overkant mye krefter som skal plantes i asfalten via forhjulene. Dette var i sportmodus. Til vanlig forflytning vil det være greit å stille inn på normal- eller eco-modus. Bilen viser nemlig friske takter også her. «Eco +» er nærmest for panikk-knapp å regne, og anvendelig om rekkeviddeangstens skulle ta overhånd. Da må du klare deg uten klimaanlegget, og toppfarten begrenses til 90 km/t. Likevel kan det jo være en brukbar løsning hvis alternativet er å bli stående strømløs i veikanten. Bilen hurtiglades til 80% på 50 minutter med en 100 kWh lader. Fra vegguttak med 32 ampere skal den kunne fullades på 7 timer under optimale forhold.

Strømsparer
Et annet triks for å lure ekstra kilometre ut av batteriet, er å bruke hendler bak rattet for å bremse bilen, for eksempel på vei mot rødt lys. Energien fra oppbremsingen blir til strøm som går tilbake til batteriet. Det blir fort en vane å bruke hendlene for å bremse og for å slippe opp, alt etter forholdene.

Bak rattet er det lett å finne seg til rette i det elektrisk regulerbare setet som gir god støtte. Rattet, tykt, deilig og skinntrukket, kan stilles alle veier. Girvelgeren er et rundt hjul på midtkonsollen, som er enkel og grei i bruk. Berøringsskjermen måler åtte tommer og inneholder blant mye annet også navigasjon.
Det meste opplevde vi enkelt og intuitivt å ta i bruk for første gang. Fysiske knapper utfyller på en god måte alternativene på pekeskjermen. Alt i alt synes vi førermiljøet er ryddig og nøkternt. Det du trenger, finner du, som for eksempel gode koppeholdere og trådløs ladeplate for mobilen.
Oppsummert er Kia e-Niro en rekkeviddevinner i «folkebil-klassen» sammen med halvbroren Hyundai Kona Electric. Den stiller i kompaktklassen og vil derfor være et alternativ som familiebil for mange. For 383 400 kroner får du en godt utstyrt elbil. Garantien gjelder i 7 år/150 000 km.

I skrivende stund fås ikke bilen med hengerfeste, men det er tester i gang for å få den godkjent for dette, og mest sannsynlig vil det bli å få etter hvert.
Da er det bare én hake ved det hele; ventelistene. Det er bare å håpe at det ordner seg.

LUKTER PREMIUM: Kia e-Niro har elektriske skinnseter som standard. Det meste ellers er ryddig og velordnet så her er det mulig å ha det trivelig bak rattet.

GIRHJUL: Girvalget er enkelt; revers, nøytral og drive. Det velges med det store dreiehjulet på konsollen, enkelt og greit. Det meste ellers er også intuitivt i bruk.

DIAGNOSESENTER: Overvåking av batteriets tilstand er essensielt og vises på mange forskjellige måter. Sirkelen i kartet viser omtrentlig kjøreradius på gjenværende strøm. Om vi tolker bildet rett kan det se ut til at vi så vidt når København.

TOMMEL OPP: Daglig leder Dagfinn Berg gleder seg over den store interessen for Kia e-Niro. Hadde det bare ikke vært for de lange ventelistene.