Annonse:
SKARPERE LINJER: Vi Synes Designen Er Vellykket På Nye RAV4. Den Fremstår Litt Tøffere Enn Før, Uten å Være Like Futuristisk Som CH-R Som Ble Lansert For Noen år Siden.
SKARPERE LINJER: Vi synes designen er vellykket på nye RAV4. Den fremstår litt tøffere enn før, uten å være like futuristisk som CH-R som ble lansert for noen år siden.

SUVerent fra Toyota

Fakta: Toyota RAV4

Pris: fra 399 300,- (Life, 2WD). Demobil Executive m/soltak og metallic: 518 300,-
Motor: 2,5 l bensin, R4, 176 hk + el motor 88 hk. Total effekt 218 hk.
Ytelser: 0-100: 8,4 sek. Toppfart: 180 km/t.
Forbruk: NEDC: 4,5-4,6 l/mil. WLTP: 5,5-5,7 l/mil. Euroklasse 6.
Vekt: 1590kg.
LxBxH: 460x185x168 cm.
Lastekapasitet: 580/1499 liter.

Det er en helt ny utgave Toyota lanserer i disse dager av sin populære kompakt-SUV, bygget på Toyotas nye TNGA–plattform (Toyota New Global Architecture) som RAV har til felles med nye Prius. Redusert vekt, senket tyngdepunkt, stivere chassis, økt akselavstand og bakkeklaring er stikkord. I sum skal det gi en bil som er romsligere, har bedre kjørefølelse, bruker mindre drivstoff og gir mindre utslipp. Nytt er også eksteriøret, med skarpere linjer og litt mer vågal design, samtidig helt innenfor rammene for hva de fleste kan like.

Det burde jo være oppskriften på ytterligere suksess for en modell som har vært på bestselgerlisten i SUV-segmentet en årrekke. Selvsagt er det en selvladende hybrid-bensin vi snakker om, faktisk fjerde generasjon av denne drivlinjen og som Toyota har årelang erfaring med. Diesel er faset ut for lengst. Demobilen vi fikk prøve noen timer var en Executive-utgave, hvilket vil si høyeste utstyrsgrad. Foreløpig er det forhjulstrekk som gjelder. Firehjulstrekk vil bli tilgjengelig først i april-mai. Verdt å merke seg er at forhjulstrekkeren har maks hengervekt på 800kg, mens AWD trekker opp til 1650kg. For de som skal trekke campingvogn, hestehenger eller båthenger, skulle dermed valget være enkelt.

– Nærmere 80-85 prosent velger nok trekk på alle fire når den kommer, men vi er allerede i gang og selger den forhjulsdrevne utgaven, opplyser en entusiastisk selger, Stephan Kokai hos Toyota Sør, i det han åpner kjøreporten så vi kan trille ut i vinteren med en flunkende ny RAV4.

INNBYDENDE OG PRAKTISK: Kvalitet i alle ledd og seter av ekte skinn gjør at RAV4 er nær premium. Det meste er intuitivt i bruk, og det er fin balanse mellom fysiske knapper og pekeskjermen.

Nærmer seg premium
Førsteinntrykket innvendig er at her lukter det premium. Perforerte seter av helskinn med varme og kjøling, samt elektrisk justering av førerstolen, legger lista høyt, og sammen med ratt som er justerbart i alle retninger er det lett å finne en god sittestilling. Girspaken har fått ny design og er etter vår mening blitt mye mer elegant enn den høyreiste «stanga» som vi kjenner fra mange av hybridene til Toyota. En bred midtkonsoll med koppeholdere og rom for småting, samt armhviler, er på plass.

Vi tråkler oss gjennom rundkjøringene i Sørlandsparken på vei østover, og vi konstaterer at det går lett og lydløst for seg. Sikten ut er god gjennom store vindusflater og ditto sidespeil, samtidig som den høye sittestillingen gir god oversikt over trafikken. Topputgaven er utstyrt med digitalt kameraspeil innvendig slik at man opprettholder fri sikt bakover selv om bakruta er skjult av bagasje – en smart detalj.

Trinnløs girkasse
En 2,5 liters bensinmotor koblet sammen med en elektrisk motor gir en samlet effekt på 218 hk (222 hk for 4-hjulstrekkeren), noe vi opplever kler bilen godt.

NY DESIGN: Girspaken er blitt mange hakk lekrere enn den høyreiste «stanga» vi kjenner fra endel av hybridene til Toyota. Nå slipper du dessuten å lete etter «hakkene» – her er det bare å trekke fremover/bakover.

Girkassen er av typen trinnløs CVT. Vi har tidligere påpekt ulempene med disse kassene; mye jaging av turtall uten at særlig mye krefter når ut til drivhjulene. Vel, her er det bare å konstatere at det har skjedd en utvikling, i positiv retning, vel å merke. Vår opplevelse er at girskiftene går umerkelig for seg i bykjøring. Ute på motorveien kan vi gjenkjenne CVT-karakteristikken; litt nøling i det vi tråkker hardt på gassen, men ikke sjenerende mye. «Eco», «Normal» og «Sport» er tilgjengelige kjøremoduser, og i «Sport» går det ganske friskt for seg. På delvis islagte og sandstrødde småveier ved Homborsund erfarte vi at det ble vel mye krefter med «Sport» modus slik at drivhjulene fort mistet grepet ved aldri så lite gasspådrag. «Eco» er et bedre valg under slike forhold. Det hadde jo vært interessant å fått prøve firehjulstrekkeren under samme forhold. Regn med 40 000 kroner ekstra for trekk på alle fire.

Velutstyrt
På utstyrssiden er det ikke mye som savnes i Executive-utgaven. LED hovedlys, 360 graders monitor, navigasjon og JBL lydanlegg med ni høyttalere er med på å trekke nye RAV4 mot premium. Sikkerhetspakken Toyota Safety Sense 2 er inkludert i alle fire utstyrsgrader; Life, Active og Style i tillegg til Executive. Pakken har blant annet kollisjonsvern med autobrems, filkontroll, filskiftvarsling og dynamisk radar fartsholder som kan kobles mot skiltgjenkjenning. I Executive er det i tillegg blindsonevarsling og varsling for passerende trafikk ved rygging.

Vi tror nye RAV4 vil fri til mange, særlig til familier med behov for mye plass. Bagasjekapasiteten er økt til 580 liter, helt i toppsjiktet i klassen, og selve kupeen er også blitt romsligere på grunn av lengre akselavstand. Bilen har fått tildelt mange lovord blant norske journalister som har fått prøve den i utlandet. «Her har Toyota fått et nytt trumfkort», «Her løfter Toyota fornuften til nye høyder», og «Alt i alt virker RAV4 forutsigbar og trygg», er en liten bukett av det som er sagt om bilen. Det siste er kanskje kortversjonen av en konklusjon; Toyota er kjent for høy kvalitet og driftsikkerhet, og kjøremessig oppleves den trygg, uten å være utpreget sportslig. Det er vel slike ting de aller fleste bilkundene etterspør, vil vi tro.

NØKTERNT: Ikke mye «tivoli-preg» over førerinfo-displayet, her er det du trenger av informasjon.

NØKTERNT: Ikke mye «tivoli-preg» over førerinfo-displayet, her er det du trenger av informasjon.