fbpx
Annonse:
Torbjørn Lillebø, Produksjonssjef I Tvende, Jochen Geisser, Tittel I Schibsted Distribusjon Vest, Og Odd Bjørn Jensen.
Torbjørn Lillebø, produksjonssjef i Tvende, Jochen Geisser, tittel i Schibsted Distribusjon Vest, og Odd Bjørn Jensen.

Starter eget distribusjonsselskap i Jubileumsåret

Tvende Media inngår samarbeid med Schibsted Distribusjon i Vest-Agder og går egne veier i Aust-Agder.

 

Nyheten om at Easy2you besluttet å innstille all sin virksomhet med distribusjon av uadressert reklame slo ned som en bombe i markedet 1. mars i år. Easy2you har videreført driften av Norpost AS som har ivaretatt store mengder masse-distribusjon til postkassene i hele landet gjennom 25 år. Selskapet har også vært Tvende Medias hovedleverandør av distribusjonstjenester gjennom 18 år.
– Det er klart dette kom som et sjokk på oss, jeg trodde først det var en dårlig spøk fra dem som ringte meg fra kontoret, forteller Odd Bjørn Jensen som er daglig leder, gründer og eier av Tvende Media.

Utfordringer
Tvende Media feirer 20 års jubileum nå i april og hadde nettopp signert en ny årsavtale for 2019.
– Vi hadde sågar akkurat signert en ny årsavtale for og var i ferd med å overlate hele Arendals Tidendes budnett i deres hender idet pressemeldingen kom. Jeg er i dag veldig glad jeg ikke rakk å lage de nødvendige oppsigelsene her hos oss internt, sier han.
Tvende Media har gjennom 18 års samarbeid med distributøren brukt omtrent 40 millioner kroner hos dem. Å få en oppsigelse slik i fleisen med kun en måneds varsel har gitt bedriften mange utfordringer.
– Det har skapt en del hodebry og søvnløse netter, innrømmer Jensen. I vår bransje har vi etterhvert blitt vant til å løse utfordringer på de fleste plan, men dette var ikke ett av dilemmaene jeg hadde forutsett å måtte bruke krefter på i starten av vårt jubileumsår.

Utfordringen var likevel ikke større enn at Tvende-gjengen har klart å mobilisere sitt eget budapparat i Aust Agder. Samtidig har Tvende inngått et samarbeid om distribusjonen i Vest Agder, med Schibsted Distribusjon.

Valgte Schibsted Distribusjon i Vest
Jensen skjønte at det var viktig å handle raskt for å sikre kontinuitet i utgivelsene i begge Agder-fylkene. Valget i Vest Agder falt derfor på Schibsted Distribusjon, ved Jochen Geisser, som har vært svært profesjonelle og samarbeidsvillige, til tross for at alternativer i markedet ikke var lette å finne.
– Jeg hadde nesten forventet litt arroganse fra en leverandør som plutselig blir enerådende om en tjeneste, men det har vi absolutt ikke opplevd. Schibsted blir nå en meget viktig leverandør for oss, og de hever kvaliteten kraftig på det produktet vi nå leverer i Vest Agder. Leserne kan forvente avisen levert i postkassene torsdager innen kl 0700. Jeg gleder meg til en spennende fortsettelse på jubileumsåret vårt med dem som leverandør, forteller Jensen fornøyd.

Eget distribusjonsselskap i Aust
Tvende Media feirer i år 20-års jubileum, noe som ikke vil forbigå i stillhet.
– Vi har giret opp kreativiteten mange hakk. Vi ønsker å gi våre annonsører og lesere noe de aldri før har blitt servert av noen andre aktører. Om distributøren vår valgte å gi seg, så har ikke vi tenkt å gjøre det samme. Vi skal klare å snu dette til noe positivt, fortsetter Jensen.

Han forteller at Tvende Media har etablert et fullkomment alternativ for distribusjon i Aust-Agder noe som kan gi en betydelig gevinst i og for markedet.
– Det er svært mange aktører der ute som har behov for distribusjon, og som nå ikke har gunstig leverandør av slike tjenester. Vi satser på at noen av dem vil finne veien til oss, sier han.

Kortere deadline
Jensen og hans kollegaer har hentet frem gamle erfaringer fra Aust-Agder og forteller at firmaet vil kunne levere tjenester til konkurransedyktige priser – fortrinnsvis til egne annonsører. Med et eget budapparat får Tvendes egne produkter også en fleksibilitet som Jensen ikke kunne finne hos eksterne leverandører.
– Vi vil få en vesentlig kortere deadline før utgivelse, noe som gir mer ferskvare-nyheter i avisene våre. Våre 3 ukentlige utgivelser i Aust-Agder, vil dermed bli bedre og mer aktuelle både for leserne og annonsørene våre, sier han.

Eget budapparat er forøvrig ikke fremmed for Jensen og Tvende Media som etablerte eget budselskap TS-Budet AS allerede i 2004, etter en konflikt med datidens Norpost. Kort tid etter, valgte Norpost å gi seg i kampen om kundene, og ble likegodt TS-Budets største kunde i stedet.
– Norpost merket allerede den gang at vår modell med fulltidsansatte, voksne arbeidere leverte en bedre kvalitet enn det de kunne klare selv. Det ble en gullkantet drift i noen år som endte opp med at Norpost kjøpte selskapet TS-Budet av oss i 2007. Med i handelen overtok de alle våre dyktige medarbeidere, og «revolusjonerte» hele sin drift etter samme modell som vi hadde i TS-Budet over hele landet, sier han.
Mange av de daværende ansatte fikk ledende stillinger på de fleste strategiske steder i landet for å gjennomføre prosessen.
– Det ble en god karriere for dem alle som banalt nok startet med at de i første omgang var ansatt for å bygge et stakittgjerde rundt tomta vår, og malte huset og garasjebygget, ler Jensen, som så potensialet i menneskene som jobbet hjemme på huset hans.

Startet i garasjen
Han mimrer tilbake til den gangen det var folksomt på Trommestadveien 80, på Hisøy i Arendal. TS-avisen hadde over 20 ansatte som jobbet i en dobbel overbygd garasje ombygd til kontorer. I kjellerleiligheten i huset bodde det arbeidere som jobbet med budvirksomheten. I tillegg til dette bodde hele familien Jensen bestående av to voksne, fem barn, to kaniner, tre geiter og en minigris på adressen.
– Trafikken var stor på deadline av TS-avisene som på det meste kom ut i ti fylker, mimrer han. Vi hadde dobbelt så stort opplag som VG og kalte oss «landets største avis». Det ble ikke særlig godt mottatt, ler han.

Sov på madrasser
Med skolens parkeringsplass som nærmeste nabo, var det mange nysgjerrige blikk mot TS-avisens garasje på Hisøy. Her foregikk det noe nærmest døgnet rundt.
– Vi hadde tilreisende kundebesøk med overnatting og grilling på kveldene. Lønnsforhandlinger foregikk ofte på kanten av svømmebassenget og det lå alltid madrasser klare til dem som måtte sove litt mellom arbeidsøktene. Det var et ekstremt hardt tids- og arbeidspress, mimrer Jensen tankefullt.
– Vi var heldigvis alle litt yngre den gangen. Vi var unge og fremadstormende og likte å bruke akkurat det budskapet i markedsføringen vår. Det er nå mange år siden jeg ble bedt av kollegene mine, som har vært med siden «garasjetiden», om å fjerne begrepet «unge» fra markedsføringen, humrer han.

Klager på arbeidsmiljøet mener Jensen derimot at han aldri mottok.
– Vi var en sammensveiset gjeng som ville det lille ekstra. Vi ville opp og frem og være de beste og de mest kreative i markedet. Personlig mener jeg også at vi var det, sier han.

Underlig fenomen
Jensen kremter og kommer tilbake til poenget.
– Altså, distribusjon har vi peiling på, men det er tidkrevende å administrere en slik drift. Vi ønsket i utgangspunktet ikke denne oppgaven i Tvende, som nå har slanket staben ned til supereffektive 16 personer. Vi er en stor aktør i gratis-avis markedet. Jeg tør påstå at det ikke finnes noen sammenlignbare bedrifter i Norge i dag, smiler han. En nasjonal medieforsker konkluderte ganske nylig med at «Tvende er et underlig fenomen». Han hadde problemer med å kategorisere oss i en analyse han gjorde av de øvrige gratisavisene i landet.

Med jevnlig over 100.000 postkasser i Agderfylkene på sin samvittighet, finnes det ikke større aktører på gratis-avis markedet i landet. Uten sammenlikning for øvrig, har Agderposten under 15.500 papir-abonnenter, mens Fedrelandsvennen kan skilte med rett under 23.000. Kanskje ikke så rart at Tvendes gratisaviser har vært så populære blant annonsørene gjennom 20 år?