Annonse:
STORT SAVN: Erik Dåsnes, Bobilansvarlig Hos Kroken Caravan, Og Stian Storbukås, Leder I By-og Miljøutvalget, Er Enig Om At Noe Må Gjøres For å Få Bobilturistene Til å Stanse I Kristiansand.
STORT SAVN: Erik Dåsnes, bobilansvarlig hos Kroken Caravan, og Stian Storbukås, leder i By-og Miljøutvalget, er enig om at noe må gjøres for å få bobilturistene til å stanse i Kristiansand.

Mangler bobilplasser: Bobilturister uønsket?

Det lekker som en sil med turister til nabobyene når Kristiansand ikke kan tilby tilrettelagte oppstillingsplasser for bobiler. De blir det flere og flere av.

– Det er flaut når langveisfarende kunder spør etter en «grei plass å legge seg til her i byen», og så må en henvise dem til nabobyene for å finne steder de kan stille seg opp med bobilen sin, forteller Erik Dåsnes, bobilansvarlig hos Kroken Caravan i Sørlandsparken.

Mer enn én gang har han måtte henvise rogalendinger og andre langveisfarende kunder til Lillesand, Farsund eller Flekkefjord hvor ting er på stell for å finne plass til bobilen. Etter at bobilparkeringen på Tangen ble stengt, finnes det ikke reelle alternativer i Kristiansand, hevder han.

Langt fra sentrum
Vanlige campingplasser er ikke ideelle for bobiler.

– Hamresanden er for langt unna sentrum for de med bobil, hvem vil koste taxi inn til byen for å spise middag på restaurant? Det blir dyrt, det. Roligheden i Bertes blir for kleint, rett og slett, mener Dåsnes.
Så, hva skal til for at de med bobil skal finne seg til rette?

– De vil ha det enkelt; tilgang til strøm og vann, helst mulighet for dusj og tømming av camping-toalett. Betjent resepsjon er egentlig ikke nødvendig, mange plasser baserer seg på betalingsautomat og selvbetjening. Bobilfolket er villig til å betale 200 – 250 kroner døgnet for slikt, men i gjennomsnitt legger de igjen adskillig mer, anslagsvis 12 – 1300 kroner i døgnet, langt mer enn hva for eksempel cruise-turister bruker mens de er i land. Her går byens næringsliv glipp av store summer når bobilene flykter fra byen, påpeker Dåsnes.
Sist sommer var det bobiler som tok seg til rette på Odderøya, noe som førte til en del forsøpling siden det ikke er tilrettelagt for camping. Siden er det skiltet med camping forbudt.

– Idrettsplassen på Odderøya kunne være et aktuelt alternativ. Der kunne det lett legges til rette for 40 til 60 plasser med strømstolper og enkle fasiliteter, tenker Dåsnes.

Tas opp politisk
En som har tatt fatt i problematikken er Frp’s Stian Storbukås som sitter som leder i By-og Miljøutvalget.

– Vi har selvsagt fokus på Kristiansand som miljøby og fjerner blant annet P-plasser på gateplan i byen for å begrense biltrafikken. Samtidig skal vi være en turistby som ønsker besøkende velkommen. Vi har jo lagt til rette for båtfolket med gjestehavn, på samme måte bør vi ordne med fasiliteter for dem som kommer med bobil. Jeg har tatt saken opp i utvalget og vi vil ta det videre til administrasjonen og be dem om å utrede mulige løsninger uten at vi i utvalget har lagt føringer for lokalisering, påpeker han.