Annonse:
BREIER SEG: Med Totalvekt På Nærmere 4,5 Tonn Og Lengde På Nesten Sju Og En Halv Meter Ruver Hymer BMC På Veien. 177 Dieselhester Skal Sørge For At Den Ikke Blir En Sinke I Trafikken.
BREIER SEG: Med totalvekt på nærmere 4,5 tonn og lengde på nesten sju og en halv meter ruver Hymer BMC på veien. 177 dieselhester skal sørge for at den ikke blir en sinke i trafikken.

Luksus på hjul

Med priser fra 700 000 til godt over tre millioner lokkes stadig flere til å investere i rullende ferieleiligheter med det meste av fasiliteter bygd inn.

– Vi ser en økning i bobilsalget på 15 prosent i 2018 i forhold til året før, så det er tydelig at bobil er i skuddet. Vi selger flere bobiler enn campingvogner, og omsetningsmessig blir det jo mye mer ettersom bobilene ligger langt over campingvogner i pris, forteller Renè Jensen, daglig leder i Kroken Caravan i Sørlandsparken, tidligere kjent som Kristiansand Caravan.

Han er innom kontoret på en aldri så liten mellomlanding imellom alle visningsmessene i Tyskland som skal besøkes. Våren er høysesong for messer og for Jensen betyr det hektisk reisevirksomhet.

– Jeg har oppgaven med å handle inn bobiler og campingvogner til alle åtte forhandlere i Kroken-gruppen, totalt beløper seg til rundt 500 millioner.

Han legger ikke skjul på at det er et stort ansvar å skulle kjøpe inn for slike beløp. Han skal helst ikke bomme på trendene.

– Det er snakk om treffe blink hele veien, med hensyn til passende miks av typer, prissegment, motorstørrelser og masse annet, utdyper han.

Luksus og avansert teknikk
Mer er stikkordet for trendene.

– Bilene får stadig mer utstyr, som for eksempel avanserte førerstøttesystemer som vi kjenner fra personbiler. Luksus i form av skinn og flott belysning er blitt mer vanlig. Fullt utstyrt bad med dusj i eget avlukke er også på vei inn i de fleste bobiler.

Nordmenn får tydeligvis bedre og bedre råd.

– Ser vi på salget av et premium-merke som tyske Hymer, har det en markedsandel på 12,5 prosent i Norge. I Tyskland 10 prosent. Det sier jo litt om nordmenns betalingsevne. Samtidig er det jo slik at de fleste ikke er redd for å låne for å kunne gå til anskaffelse av drømmebobilen, påpeker Jensen.

Likevel begynner mange litt mer forsiktig, ved å velge brukt, eller med å leie.

HJEMMEKOSELIG: Her er det fullt mulig å ha det trivelig, konstaterer Renè Jensen der han har tatt plass i førersetet i en Hymer BMC på Mercedes chassis til nærmere 1,6 millioner.

Leie, lease, bruktkjøp
– Du får nyere brukte biler fra 5-600 000 kroner. Da er de gjerne mellom tre og fem år gamle og har kjørt 30-40 000 kilometer typisk. Å leie kan være et annet alternativ, for å se om dette er en ferieform som passer. Foruten mange tyskere som leier når de kommer på ferie hit, har jeg mange lokale kunder. En del kjøper seg egen bil etter å ha prøvd, mens andre fortsetter å leie. De skal gjerne bruke bilen bare noen uker om sommeren og ikke resten av året, forklarer Jensen. Han er leder for Easy Rent som ble etablert i fjor og som er utleieavdelingen i Krokengruppen med 22 biler i flåten spredt rundt på seks forskjellige stasjoner i Norge.
Nå kan man også lease bobil.

– I et nytt tilbud som vi nettopp har gått ut med, tilbyr vi leasing over fire år for 5 500 kroner i måneden pluss startleie på litt under 90 000 kroner for en vanlig bobil. Det er så nytt at det er for tidlig å si hvordan det treffer markedet, bemerker Jensen.

SOV SØTT: Queen bed heter det på bobilspråk. Indirekte belysning setter stemningen.

Lykkelig som liten
Mange tenker at kjøring med campingvogn vil være krevende og at bobil er enklere å håndtere. Men en stor bobil kan også by på utfordringer i trafikken, ikke minst når den skal parkeres. Bybobil kan være løsningen. Dette er betegnelsen på en ombygd varebil som er kortere og smalere enn en vanlig bobil, noe som gjør den enklere å håndtere og parkere. Slike biler har fått bra innpass i markedet og nå er hver 10. solgte en bybobil hos Kroken.

– De har stort sett samme fasiliteter som de større bilene, bare trangere. Det er grovt sagt to grupper som går for dette alternativet; aktive friluftsfolk som tilbringer det meste av tiden utendørs, og eldre som er redde for å håndtere et stort kjøretøy. De er registrert for fire, men passer best for to, forklarer Jensen.
Inne i hallen er det tett i tett med biler. En som skiller seg litt ut i mengden er en Hymer BMC med en prislapp som nærmer seg 1,6 millioner med litt ekstra utstyr.

KJØKKENVEIEN: Fullt utstyrt kjøkken legger til rette for kulinariske krumspring på bobilferie.

For viderekomne
– Denne er en nyhet med Mercedes chassis og svært godt utstyrt. Her har du det like fint som hjemme med fullt utstyrt kjøkken og bad, samt en komfortabel dobbeltseng i egen soveavdeling.
Doningen vil ruve godt i trafikken, og tillatt totalvekt på opp mot 4,5 tonn krever utvidet sertifikat.

– Typisk kjøper til denne vil være i alder 50 til 75 år, altså ikke først og fremst for de som er ute etter sin første bobil.

Nye bobiler starter på omkring 700 000 kroner og topper på rundt 3,5 millioner, mens campingvogn fås fra rett under 200 000 kroner og ender på rundt millionen.

René og kollegene på huset ser frem til sommersesongen som er den desidert travleste i året.

– En uke i juli tilsvarer tre måneder om vinteren i omsetning, så sommeren er helt avgjørende for oss. Ikke rent få ferierende fra andre kanter av landet kommer innom for å bytte bobil, og da er det om å gjøre at vi har full bemanning og at vi har biler på lager, eller vogner, for den saks skyld, påpeker Jensen som understreker at de fleste på huset er på plass i feriemånedene om sommeren.