fbpx
Annonse:
SIER DET MED BLOMSTER: Ingen Tvil Om At 2CV’en Til Bjørn Steinar Og Mona Espeland Skiller Seg Ut I Mengden. Her Er De På Trekkferjefestivalen I Søgne I Sommer.
SIER DET MED BLOMSTER: Ingen tvil om at 2CV’en til Bjørn Steinar og Mona Espeland skiller seg ut i mengden. Her er de på trekkferjefestivalen i Søgne i sommer.

Verdens flotteste Citroên 2CV

Den fremstår som en blomstrende hilsen fra hippie-tiden, Citroënen til Bjørn Steinar og Mona Espeland på Konsmo.

 

– Vi fant den i ei myr på Konsmo. Der hadde den stått i 12 år og bar virkelig preg av det, beretter Bjørn Steinar om 1985-modellen av ikonet 2CV.
– Han brukte to år på å restaurere den og alt har vært skrudd fra hverandre før det ble satt sammen igjen, supplerer Mona. Det er hovedsakelig hun som har stått for alle blomstrende dekorasjoner som gjør at den skiller seg markant ut i mengden av andre 2CV’er. Paret tenkte på hippie-tiden da de bestemte oss for hva slags uttrykk den skulle få.
– I Europa var den veldig populær i hippie-miljøet, mens det var mer vanlig med Folkevognbusser blant blomsterbarna i USA, forteller hun.

Blomsterkasse i motoren
At bilen til ekteparet ble kåret til verdens flotteste 2CV på en stor festival i Finland i 2012 er ikke overraskende når vi tar bilen nærmere i øyesyn. Blomster, både ekte, pent plassert i blomsterkasser, og bilder av blomster, finnes overalt, også i motorrommet. Sammen med bilder av legender som Janis Joplin, Jimi Hendrix og John Lennon, alle sentrale i hippie-bevegelsen, fremstår bilen som et rullende tilbakeblikk på tiden da Flower Power skulle erobre og gjenskap verden til et antimaterialistisk paradis der individets frihet stod høyt i kurs.

«Where have all the hippies gone?» står det skrevet i motorrommet, og vi aner en sår undertone i spørsmålet.

Inne i kupeen er setene utstyrt med hekla trekk, også disse er det Mona som er mester for. Gardiner i vinduene gjør det ytterligere lunt og hjemmekoselig.

Rullende soverom
– Vi har også sovet i den, røper de to begeistret.
– Da monterer vi på en forlenger, en såkalt andrerumpe, på bagasjerommet som gjør at vi kan strekke oss ut når setene er lagt ned, forklarer Bjørn Steinar.

Mange overnattinger har det blitt, bilen brukes nemlig til mer enn turer i nærmiljøet:
– Vi har vært i alpene og Pyreneene, og fire ganger i Paris! Der er vi jo virkelig på hjemmebane med 2CV, gliser Bjørn Steinar.
– Er det ikke en viss risiko å dra langt avgårde med en så enkel bil?
– Den er så enkel at alt kan enkelt repareres underveis, forsikrer Bjørn Steinar som er nevenyttig og som kjenner bilen ned til minste detalj etter å ha skrudd den fra hverandre og siden satt den sammen igjen. Motoren er en luftkjølt boxer, med beskjedne 502 ccm og 28 hestekrefter. Det var visstnok den største motoren som ble laget til 2CV. Standard var 18 hestekrefter, så her snakker vi GT-utgave.

Ekteparet er langt fra ferdig med reisevirksomheten med sin 2CV:
– Når vi blir pensjonister om noen år har vi planer om å reise jorda rundt med den. Kanskje bruker vi tre-fire år på en slik reise. Vi gleder oss allerede vilt, ler de.