fbpx
Annonse:
PARIS: Magnor Glassverk Stiller Ut Glasskunst I Paris, Laget Av Camilla Prytz.
PARIS: Magnor Glassverk stiller ut glasskunst i Paris, laget av Camilla Prytz.

Sebradesign fra Kristiansand til Paris

Kunstglass fra Kristiansand-baserte Camilla Prytz representere Norge på den ledende designmessen Maison & Objet i Paris i starten av september.

– Aldri før har så mange norske designbedrifter stilt ut i Paris sammen. Når flere av dem også skal lansere nye produkter på Maison & Objet, blir dette en norsk design-stand utenom det vanlige, mener Egil Sundet i Designindustrien, en bransjeforening i Norsk Industri.

Tidligere denne måneden åpnet Maison & Objet dørene for et designsultent publikum fra hele verden. Ragnhild Grytten, som er prosjektleder for Inside Norway, forteller at den norske standen rommer noen av de aller fremste designaktørene i Norge akkurat nå.

– Dette er kompromissløse, designdrevne bedrifter som holder et svært høyt nivå på det de gjør. Norsk design har en stigende stjerne i Europa, og vi har en særdeles god stand som jeg gleder meg til å vise fram for et internasjonalt publikum, sier hun.

Prytz’ sebradesign
Tradisjonsrike Magnor Glassverk skal vise fram en rekke av sine produkter på messen, deriblant kunstglasserien Zebra av Camilla Prytz. Serien består av en skål, bolle og lampe, hvor hvert enkelt produkt har et unikt mønster.

Kunstneren og designeren Camilla Prytz har vært aktiv siden begynnelsen av årtusenskiftet. I 2011 åpnet hun glasstudio på Odderøya i Kristiansand, og i fjor åpnet hun Kristiansand Emaljeverksted. Her har hun restaurert den gamle emaljeovnen til sin slektning, Grete Prytz Kittelsen.

Økt eksport
Totalt seks bedrifter var utstillere i regi av Inside Norway i Paris; Vestre, Northern, Heymat, Fram Oslo, Magnor Glassverk og Lundhs Real Stone. I følge Designindustrien økte eksporten av møbel- og interiørprodukter med 5,3 prosent i løpet av første halvår.

– Faktisk er design- og ferdigvareindustrien den ene av bare to sektorer i Norge som kan vise til eksportvekst de siste ti årene. Ambisjonen nå er å doble eksporten fram mot 2030, noe som kan gi 40 milliarder i økt verdiskaping og kanskje 30 000 nye arbeidsplasser. Skal vi få det til, behøver vi politisk støtte, mener Egil Sundet.

Etterlyser støtte
Rent konkret ønsker bransje representanten en egen eksportutviklingsordning for design og ferdigvare. Dette har eksistert i Danmark i en årrekke og nokså nylig kommet på plass i Sverige.

– Dersom vi mener alvor når vi snakker om å finne noe å leve av etter oljeeventyret, ligger det et betydelig potensial i norsk design. Interessen for norske designprodukter er større enn den har vært på lenge, noe vi får bekreftet hver gang vi deltar på internasjonale messer som Maison & Objet. Vi må smi mens jernet er varmt, skal vi tro Sundet.

– En egen eksport utviklingsordning kan hjelpe norske designbedrifter med å finne nye markeder utenfor Norge.