fbpx
Annonse:
Bilde: Colourbox
Bilde: Colourbox

Slik øker du sjansene dine for å få betalt i tide og i sin helhet

Å få til et stort salg er vanligvis topp prioritet for alle bedrifter, men å bli betalt for sent, bruke tid og penger på å jage forfalte fakturaer, eller enda verre; å ikke få betalt i det hele tatt, kan ødelegge en bedrift.

 

For å øke sjansene dine for å få betalt i tide og i sin helhet, er det viktig å være streng når det kommer til kredittvurdering og oppfølging, uten å skremme bort de gode kundene. Det er derfor viktig at du etablerer tydelig definerte kredittretningslinjer og følger god praksis for kreditthåndtering. Det er ikke enkelt å måtte avlyse et salg, men det kan være nødvendig hvis betalingsbetingelsene en kunde krever ikke er fornuftige, hvis de stadig betaler for sent, eller hvis de ikke har kredittverdighet. Forsinkede innbetalinger påvirker nemlig pengestrømmen. Her er 11 gode kreditthåndteringspraksiser som øker oddsen for at du får betalt i sin helhet og i tide.

1. Lag retningslinjer
Før du tilbyr kredittvilkår til kunder, må du etablere tydelig definerte retningslinjer for kreditt og innkreving. Slike retningslinjer bør omfatte og bestemme hvor mye kreditt du har råd til å gi uten at det går utover kontantstrømmen, bestemme hvilke kunder som kan kvalifiseres for kreditt og hvor mye kreditt du kan gi, fastslå dine betalingsvilkår, og avklare inkassoprosessen ved forfalte fakturaer. Vær sikker på at alle betalingsvilkår og betingelser står skriftlig på alle kontrakter og fakturaer, inkludert tiltak ved for sen innbetaling.

2. Krev en kredittapplikasjon
Få alle kunder til å fylle ut en kredittapplikasjon før du godkjenner å gi kreditt. Dersom du er usikker på denne prosessen, finnes det mange maler for kredittapplikasjoner tilgjengelig på nett. Ved å bruke et kredittbyrå kan du be om kredittinformasjon for å finne ut om kundene dine har kredittverdighet eller eventuelle betalingsanmerkninger.

3. Vurder betalingsmønstre for eksisterende kunder jevnlig
Ved å gjøre dette månedlig kan du identifisere eventuelle endringer som kan signalere et potensielt problem. Dersom en kunde som alltid har betalt i tide begynner å utsette betalingen, kan det være et varseltegn, og du må derfor revurdere deres betingelser og kredittgrenser før det går for langt.

4. Be om forskudd
Sørg for å kreve et forskudd ved nye kunder med begrenset eller tvilsom kreditthistorie, eller ved store bestillinger.

5. Fakturer med én gang
Etter fakturering må du i tillegg ringe kunden for å bekrefte kvitteringen og understreke betalingsbetingelser og forfallsdato. Dette gjelder også ved forfalte fakturaer.

6. Godta flere betalingsalternativer
Dette inkluderer blant annet VISA, Mastercard, Vipps, Apple Pay, Pay Pal osv. Ikke gjør det vanskelig for kundene dine å betale deg.

7. Ikke godta bestillinger fra kunder som ikke har betalt
Avvis nye ordrer fra kunder hvor fakturaen har forfalt, og iverksett retningslinjer for postoppkrav for de som alltid betaler for sent.

8. Ikke gi ut salgskvitteringer før betalingen er mottatt
Et salg er ikke et salg før pengene er mottatt. Motiver alle i selskapet til å prioritere innkreving.

9. Kjøp kredittforsikring
Når det gjelder store kontoer og/eller internasjonale kunder, sørg for at du har forsikring.

10. Ha en mangfoldig kundebase
Å ha en stor og variert kundebase betyr at et betalingsproblem med en enkelt kunde ikke setter hele selskapet i fare.

11. Bruk et factoring-firma
Factoring vil bidra til å konvertere utestående fakturaer til umiddelbare penger. Hvis du ikke har råd til å vente på at kundene skal betale det de skylder, kan factoring være et alternativ. Man får da et eksternt firma til å kreve inn betalinger fra kundene, noe som beskytter virksomheten mot kredittrisiko, som igjen kan gi høyere likviditet og mindre administrasjon. Et factoring-firma tar seg av innkrevingen og utbetaler vanligvis 80 % av det skyldige beløpet slik at du får det resterende med én gang. Du får altså pengene umiddelbart, mens factoring-firmaet overtar ventetiden.