fbpx
Annonse:
KOMPAKT: Focus ST Skiller Seg Ut Fra Standard Focus Med Blant Annet Sort Nettinggrill Og Røde Bremse-calipere.
KOMPAKT: Focus ST skiller seg ut fra standard Focus med blant annet sort nettinggrill og røde bremse-calipere.

Til hverdag og fest

Fakta:

Ford Focus ST

Pris: fra 568 900,-
(prøvekjørt ca 610 000,-.)
Motor: 2,3 bensin, Ecoboost
Effekt: 280 hk/420Nm
Drivlinje: 6-trinns manuell, forhjulsdrift
Fart: 0-100: 5,7 sek
Forbruk: 0,77 l/mil
(prøvekjøring)
CO2/Nox:179/11 Dimensjoner: 440/198/148cm (L/B/H)Egenvekt: 1433 kilo Bagasjevolum: 375/1354 liter
Maks henger: 1600 kilo

Ford Focus er lett å like, kjent som den er for gode kjøre­egenskaper og bra innvendig plass. Nå er entusiastutgaven ST på plass hos Bay Auto i Sørlandsparken, en skikkelig moroklump for alle som synes bilkjøring er mer enn å fraktes fra A til B.

– En bil for entusiastene, uten tvil. Dette blir ingen volumselger, men for de med ekstra følelser for bil og som samtidig skal ha noe som er praktisk i hverdagen, må denne være midt i blinken, påpeker Henrik Finne hos Fordforhandleren. Det kan vi uten videre si oss enig i. Bare synd at staten forsøker etter beste evne å drepe gleden i utgangspunktet ved å straffe den kjøreglade bilen med nærmere en kvart million avgiftskroner før den kommer til butikken. Dermed havner prisen på heftige 568 900 kroner. Med litt må-ha-tilleggsutstyr blir det fort i overkant av 600 000 kroner, lik demobilen vi skal få prøve noen timer. Kort fortalt, er ST satt opp med en 2,3 liters bensinmotor som yter 280 hk, noe som gir bilen respektable ytelser.

Null til hundre skal gå unna på under seks sekunder. ST fås også med en dieselmotor som yter 190 hk og som takket være gunstigere avgift, prises til 464 300 kroner. Kanskje verdt å ta med i vurderingen?

Manuell girkasse
Enn så lenge leveres ST med 6-trinns manuell girkasse. Skal du ha automat, må du vente en stund, men glem automat. I denne bilen føler vi at manuelle skift er det rette, og Ford har bygget en girkasse som både er lettbetjent og presis. Det handler om involverende kjørestil, at det er sjåføren som bestemmer når turtellernåla har nådd høydepunktet og det er tid for å hente frem neste trinn, og ikke automatikken. Sånn er det lett å tenke der vi ratter bilen gjennom alle svingene i Høvåg, og i all overflødighet; det er rett og slett utrolig inspirerende å kuske en slik doning der svingene kommer tett. Når vi velger «Sport» , strammes hele bilen opp slik at gassrespons og styring blir enda mer direkte. Her snakker vi millimeterpresisjon og full kontroll. Når vi tar foten fra gasspedalen, høres et snerr fra sportseksosen, og om vi trykker gassen i gulvet og drar turtallet mot rødmerkingen og så slipper gassen, kommer det noen skarpe smell fra pottene som fremkaller minner om nyttårsaften. Tips: Prøv den øvelsen inne i en tunnel.

Førerstøtte
Det er fire kjøremodi i ST; «Glatt», «Normal», «Sport» og «Bane». Førstnevnte skal hjelpe på fremkommeligheten på snø og is, og gjør bilen snill som et lam. «Normal» og «Sport» er vel nærmest selvforklarende, mens «Bane» er for de med særinteresser innen bilkjøring. Du trenger ikke tilgang til lukket bane for å prøve funksjonen. Vær bare klar over at hele hjelpemiddelsentralen kobles ut når du velger «Bane». Her er ingen funksjoner som hjelper deg når svingen kommer litt for brått på. Ellers, i de tre andre innstillingene, er det full pakke med førerstøttesystemer, hvor Ford ligger helt i front. Antikollisjonsvern, fotgjenger- og syklistovervåking, filskiftvarsler, unnamanøverassistent og varsel om kryssende trafikk ved rygging, er noen av funksjonene. ST er identisk med de andre Focus-utgavene med hensyn til design og plass. Det innebærer raust med plass til både passasjerer og bagasje. Jeg sitter helt greit «bak meg selv» når jeg har justert forsetet etter mine 176 cm. Bagasjerommet sluker 375 liter, 1354 liter med bakseteryggen (deler 40/60) slått ned. En skiluke gir ytterligere fleksibilitet.

Recaro og sort tak
Recarostolene foran gir suveren støtte, de er elektrisk regulerbare i alle retninger slik at det er lett å finne en optimal kjørestilling sammen med rattet som kan justeres alle veier. Interiøret er ellers ganske likt det vi fant i ST Line-utgaven som vi prøvde for ett år siden. Ford har gjort en ryddejobb på dashbordet slik et det nå er lettere å finne de forskjellige funksjonene. Pekeskjerm i kombinasjon med fysiske knapper gir pluss i margen, men hvorfor må knottene til 2-sone-klimaanlegget være så små at de er vanskelige å lese? Sort taktrekk er visstnok det korrekte i en entusiastbil som ST. Vi synes det blir i mørkeste laget, men så er vi til vanlig vant til å kjøre bil med panoramaglasstak. Glasstak kan forøvrig fås som tilvalg til ST. «Vår» bil hadde ellers full pakke med ekstrautstyr slik at det er lite å savne på dette nivået; Head Up-display, 2-sone-klima, ryggekamera, nøkkelfri adgang, adaptivt understell, auto fjernlys og ellers full pakke med førerstøttesystemer, for å nevne noe.

Til hverdag og fest
Ellers vil vi nevne at ST fungerer aldeles utmerket til «vanlig» kjøring i hverdagen. I «Normal» modus er det nok av krefter og det solide dreiemomentet på 420 Nm gjør at girspaken store deler av turen får være i fred. Det er nesten som å kjøre med automat. Til tross for fete hjul med 19 tommers felger, opplevde vi lite støy i kupeen.

Bilen er satt ganske stivt opp, også i «Normal» modus, så underlaget kjennes godt. Det er det neppe noen i gruppen av potensielle kjøpere som vil beklage. Det er slik det må være i en entusiastbil som ST. Nytt på siste utgave av ST er at den er godkjent for tilhengerfeste. Maks hengervekt er på 1600 kilo. Etter nær åtte mils variert kjøring, havnet forbruket på 0,77 liter/mil. Hadde vi gått inn for ren «sparekjøring», kunne vi kommet ut med lavere tall, men så er jo ST en bil som innbyr til inspirert kjøring med sitt potensiale.