fbpx
Annonse:
2019 TOYOTA RAV4

«Hvor sikker er bilen 2019»

Det svenske forsikringsselskapet Folksam testet i år 324 bilmodeller og bedømte sikkerheten ved disse. Vinnerbilen 2019 ble Toyotas modell RAV4. Den ble bedømt som 52% sikrere enn gjennomsnittsbilen. Folksam har presentert sine sikkerhetstester gjennom 35 år, og anerkjennes i markedet som en god rådgiver til bilkjøperne for å gjøre gode valg.

− Blant de bilene som ligger i topp er det små variationer. Både Audi, BMW, Mercedes og Volvo, har bilmodeller som er mellom 47 og 50 % sikrere enn gjennomsnittet. Mange SUVèr og store biler blir vinnerne i testen, sier Anders Kullgren, forskningsjef i Folksam.

Den positive utviklingen er at bilene blir stadig sikrere. Siden 80-tallet har risikoen for invaliditet minsket med 75% og for å omkomme i trafikken er risikoen hele 90% lavere. Men det er fortsatt slik at du har mye høyere dødsrisiko i en ”usikker” bil sammenliknet med de sikreste bilene på veien.

Testing av kollisjonssikkerhet er blitt et viktig parameter for konsekvensene ved en ulykke. Forskjellene er store, og nyere biler blir stadig sikrere. Kollisjonsegenskapene avgjør hvor skadet passasjerene blir ved en front til front ulykke. Nyere biler gir færre skader. En liten ny bil kan være vel så sikker som en stor gammel bil. Autobremsesystem, filbyttevarsling og autostyring nevnes som nye, viktige sikkerhetsinstallasjoner som forhindrer mange ulykker på veiene våre.

Folksam undersøkelsen bygger på analyser av trafikkulykkesdata (STRADA) der 202 300 ulykker inntruffet i Sverige og 59 200 skadde bilister mellom 2003 og 2018 analyseres. Resultatene kompletteres med resultatene fra kollisjonstester og informasjon om viktig sikkerhetsutrustning. Hele resultatet finner du på www.folksam.se/hursakerarbilen

Dinside elgtest
Norges mest populære SUV, Toyota RAV4, har også blitt testet i elgtesten som Din Side har utført nylig.

Samtidig har Dinside testet 22 andre biler, som også er kandidater til Car of the Year i Europa i 2020. Dinside er med på å kåre vinneren av den konkurransen. RAV4 klarte testen i høyere hastighet enn de fleste av konkurrentene, og med alle fire hjulene godt plantet på bakken.
Journalist og testfører Jan-Erik Berggren i den svenske avisa Expressen satt bak rattet og opplevde oppførselen til RAV4 som lite dramatisk.

– I 65 km/t går bilen gjennom elgtesten uten dramatikk. Når vi øker til 70 km/t, begynner hjulene å miste grepet på asfalten, men antisladdsystemet griper inn og bilen går igjennom.

I 74 km/t krenger den en god del, og bakhjulene slipper, men bilen kommer seg nesten igjennom uten å rive kjegler, sier han til Dinside. – Selv om bakhjulene slipper tydelig, og bilen krenger mye, oppleves det ikke veldig dramatisk. Alle fire hjulene er fortsatt på asfalten, så det er ingen fare for at bilen skal velte. Flere av SUV-konkurrentene misser i lavere hastigheter enn RAV4, slår Berggren fast.