fbpx
Annonse:
PENGEJAKT: Elvis Duro Holder På å Introdusere Et System Som Gjør Det Lettere å Spore Opp Vederlag Som Musikere Og Komponister Har Krav På.
PENGEJAKT: Elvis Duro holder på å introdusere et system som gjør det lettere å spore opp vederlag som musikere og komponister har krav på.

Vil gjøre musikkindustrien mer rettferdig

Elvis Duro har designet et system som vil sikre opphavspersoner innen musikkbransjen vederlag hver gang musikken deres blir brukt, i større grad enn det gjøres i dag. Nå har han fått støtte fra Innovasjon Norge for å gjøre verdikjeden mer transparent.

Elvis Duro (38), bosatt på Gimle, er en student fra Albania som studerer Music Management ved UiA. Som student fikk han ideen til et system som vil fange opp musikkbruk som musikere og låtskrivere ikke blir kompensert for. I en æra hvor strømmingen har erstattet salg av innspilt musikk, er det spesielt viktig å utnytte alle mulige pengestrømmer.

– Dette har lenge vært en drøm for meg å kunne realisere. Som komponist har jeg alltid lurt på hvor jeg skal få godtgjørelser fra, når andre bruker musikken min, innrømmer studenten som også er musiker.

Under radaren
I Norge har vi interesseorganisasjoner som TONO og GRAMO som har lovfestet mandat til å samle inn vederlag på vegne av låtskrivere og musikere hver gang musikken til medlemmene blir fremført på en scene eller spilt på radio, i en butikk, kafé, bar, hotellobby, frisørsalong og andre institusjoner eller virksomheter som behager gjestene sine med musikk, uansett om musikken er i bakgrunnen eller i sentrum for underholdningen.
I dag er det slik at mye av denne musikkbruken går under radaren til innsamlingsorganisasjonene fordi det stort sett bare er de store radio- og TV-nettverkene som har automatisert registreringen og rapporteringen sin, til nå.

– Det finnes andre land som ikke har noen infrastruktur på plass i det hele tatt. I mitt hjemland finnes det systemer, men de blir nesten ikke brukt. Det skyldes delvis politikken.
Mitt system vil automatisere registreringen av bruken og distribusjonen av vederlagene, og dermed gjøre arbeidet lettere for dem som har ansvaret, forklarer Duro, som selv har jobbet i albansk fjernsyn og drevet eget platestudio.

– Blant musikere i Albania er det nesten bare bryllupssangere som kan leve av musikken med dagens ordninger, forteller gründeren. Det ønsker han å gjøre noe med.

Blockchain-løsning
Elvis´ system, som er en blanding av software og hardware, inkluderer smarte kontraktløsninger som skapes ved hjelp av blockchain-teknologi, slik at hele prosessen blir automatisert. Ideelt sett vil systemet hans erstatte eksisterende rutiner og metoder, eller mangelen på dem.

– Dette vil effektivisere innsamlingen og fordelingen av både data og vederlag. Komponistene, forleggerne og artistene vil få en app på mobilen som får beskjed nærmest i realtid hvor og når musikken deres blir avspilt, og hvor mye de vil få i kompensasjon. Dermed blir hele verdikjeden og pengestrømmen mer transparent.

Ambisiøst prosjekt
Selve arbeidet startet i februar, under veiledning fra UiA Nyskapning og rytmisk linje ved UiA. Nå har han startet med å danne et team. Utviklere sitter klare. Om få dager reiser Elvis ut i verden, med støtte fra Innovasjon Norge, for å hente inn de nødvendige tillatelsene og samarbeidsavtalene for å realisere prosjektet. Denne støtten fikk han som deltaker i inkubatorprosjektet Gründerhub, som er initiert av Sparebank 1 og fasilitert av CoWorx.

– Jeg er klar over at denne ideen er ambisiøs og at prosjektet er svært omfattende, men om jeg bare klarer å implementere systemet i ett land, har jeg i alle fall oppnådd noe. Det finnes land hvor komponister og musikere ikke kjenner sine rettigheter i det hele tatt, og som ikke orker å kjempe mot byråkratiet for å få vederlag og brukerdata de har krav på. Mitt prosjekt vil gjøre det mer rettferdig for alle.