fbpx
Annonse:
BILDE: Www.volkswagen.no
BILDE: www.volkswagen.no

Glade dager hos Gumpen Auto Vest

Smilet sitter løst hos de ansatte hos Volkswagenforhandleren i Setesdalsveien om dagen. Det er det mange gode grunner til.

– Salget går så det suser og Norgesbilen e-Golf er fortsatt mest solgte bilmodell i Kristiansand. Kanskje ikke så rart når vi tilbyr en fullt utstyrt bil for 299 300 kroner, poengterer Morten Sogn, markedssjef i Vest-Agder. Standardmodellen starter på 269 900,-.

At gamle travere selger bra gir selvsagt grunn til glede. En annen gledesgrunn er at bilnyhetene står nærmest i kø for lansering i nærmeste fremtid, mange med stikkontakt.

Først ut er den nye Passat som akkurat har ankommet butikken. Avgiftsmessig vil det være plug-in hybriden «GTE» som kommer best ut på pris og leasing. Helelektrisk rekkevidde på inntil 55 km gjør at hverdagskjøringen for mange vil kunne foregå kun på strøm. Den nye Passat GTE har et markert design, god plass og standard utstyr som man finner på langt dyrere modeller.

Neste lansering er e-Up! som mange har fått et godt forhold til etter flere år på markedet.
– E-Up! Har blitt en fullverdig pendlerbil, med økt batterikapasiTET slik at rekkevidden nå er doblet til 258 kilometer WLTP. Det beste av alt, prisen er den samme som før! Du får den i Entry-utgave fra 191 260 kroner. Billigere bilhold er det vanskelig å oppnå. forteller Morten Sogn.

Volkswagens ambisjoner er å lansere hele 20 helelektriske modeller de neste 10 årene, de bygger alle på den dedikerte e-plattformen MEB som betyr at bilene er konstruert fra grunnen av som el-biler. «Folkebilen» ID.3 er antagelig den det knytter seg størst spenning til. En bil på størrelse med Golf utvendig men med innvendig plass som kan sammenliknes med Passat, noe som skyldes blant annet lengre akselavstand enn i Golfen.

10 000 ID.3 til Norge
Lanseringsutgaven av ID.3 1st. kan bestilles allerede nå, og vil kunne leveres fra sommeren 2020. Og det er det mange som har gjort allerede. Av 30 000 produserte biler er over 10 000 øremerket det norske markedet, slik at leveringssituasjonen er gunstigst mulig. Reserverer du bilen hos oss nå kan du også lade bilen kostnadsfritt det første året på mer enn 100 000 ladepunkter i Europa, fortsetter Sogn. (max 2000 kWh dekker ca 15 000 km via We Charge)

Førsteutgaven kommer med et batteri på 58 kWh som skal gi en rekkevidde på 420 km etter den strengere WLTP målemetoden. På et senere tidspunkt vil det kunne tilbys biler med batterier som gir noe kortere og noe lengre rekkevidde enn lanseringsmodellen.
– Jeg fikk se den på bilutstillingen i Frankfurt tidligere i høst, og jeg er sikker på at den vil starte en ny æra innen elektrisk mobilitet. Det som slår meg er hvor romslig den er med såpass kompakte ytre mål. Dessuten er den godt utstyrt fra grunnen av med blant annet full LED pakke, adaptiv cruise, filholderassistent, city-nødbrems, vinterpakke og varmepumpe. For å nevne noe, smiler Morten Sogn, som mener en startpris på 330 000 kroner er attraktivt. Etter hvert vil den bli tilgjengelig i minst tre utstyrsvarianter.

Teknisk bygger bilen på MEB plattformen med batteripakken i bunnen av bilen, motoren bak og trekk på bakhjulene, noe som skal sikre god fremkommelighet på krevende vinterføre. Ombordlader på 11 kW sikrer gunstig hjemmelading, i tillegg er bilen tilpasset 100 kW hurtiglading. 204 hk skal ta bilen fra 0-100 på sju og et halvt sekund. Ingen sinke på veien, altså.

Bensin og diesel
Selv om det er mye elektrisk i støpeskjeen hos Volkswagen, er det ikke dermed sagt at det er slutt på bensin og diesel. Etterspørselen etter nye, og særlig brukt SUV med bensin og diesel er overraskende stor. Har du en brukt Tiguan eller T-Roc med diesel motor bytter vi den gjerne inn, sier Sogn som har problemer med å skaffe nok brukte biler for å dekke etterspørselen. Fortsatt er det slik at mange vil sitte høyt og trygt uten rekkeviddeangst når de skal på langtur.