fbpx
Annonse:
Lever Videre: Kjellemo-navnet Består Selv Om Svein Erik Har Overdratt Verkstedet Til Daniel Nymo. Helt Ute Av Det Er Han Likevel Ikke.
Lever videre: Kjellemo-navnet består selv om Svein Erik har overdratt verkstedet til Daniel Nymo. Helt ute av det er han likevel ikke.

50 år med bil

Han startet som visergutt i bilforretningen til Ole A. Iglebæk i 1969. Siden har Svein-Erik Kjellemo vært innom det meste som handler om bil.

Etter 30 år med eget bilverksted i Skibåsen i Sørlandsparken er han på hils med «halve Kristiansand». Nå har 65-åringen overdratt verkstedet sitt til Daniel Nymo. Kjellemo-navnet vil imidlertid fortsatt være på plass og Svein-Erik har ikke gitt seg helt.

– Han (Daniel) ringer meg når en av mekanikerne er på kurs, så du kan si jeg er tilkallingsvikar, humrer Kjellemo.

Men det var altså hos Ole A. Iglebæk det startet, med Vauxhall, Datsun og Saab samt amerikanske biler i sortimentet.

– Jeg var jo for ung for sertifikat den gang, men jeg fikk lov til å kjøre bilene inn og ut av vaskehallen, det var stort for en unggutt den gang, mimrer Kjellemo, som ellers benyttet en varesykkel når deler skulle hentes og bringes
Spisset mot Saab
Siden ble det yrkesskole på Blakstad etterfulgt av læretid på et verksted i Arendal før det bar tilbake til Iglebæk i 1973. Der ble han kurset til å bli spesialist på Saab, noe han skulle få god nytte av da han siden startet for seg selv.

– I 1985 skiftet jeg beite og ble verksmester hos Auto Salg som Kjell Gumpen stod bak. Der gikk det i Fiat og Subaru. Det var jappetid og fart i salget, særlig Fiat med vesle Uno gjorde det skarpt. Solgte vi mindre enn fire Uno om dagen, så var det en dårlig dag, smiler Kjellemo.

Men som kjent vokser intet tre inn i himmelen, og i 1988 ble det bråstopp med finanskrise og tørke i bilbransjen.
– Butikken gikk over ende og jeg måtte gå på dagen. Da var tiden inne til å starte for meg selv og ikke lenge etter var Kjellemo Skade & Bilverksted på plass i leide lokaler i Skibåsen, forteller Svein-Erik og viser meg et A4-ark med egenprodusert reklame med det fyndige slagordet «ikke størst, men prøv Kjellemo Skade&Bilverksted først». For 190 kroner kunne man få utført omfattende kontroll og justeringer av en rekke komponenter, leser vi fra reklamen.

EU kontroll ble gavepakke
-Den lappen delte jeg ut i postkassene og håpet det beste, jeg var alene de første årene, og det var nok å gjøre. Siden fikk jeg læregutt og etter hvert flere ansatte. I 1998 kom krav om EU-kontroll for alle kjøretøy, det førte til økt oppdragsmengde og var jo rene gavepakken for bilverksteder som var godkjent for slike kontroller, minnes han.
Som fritt stående bilverksted var alle kurante bilmerker velkommen hos Kjellemo, men Saab ble jo en spesialitet siden han var utdannet Saab tekniker fra tiden hos Iglebæk.
– Det falt nok min tidligere arbeidsgiver litt tungt for brystet at jeg kapret kunder fra dem, men det endte med at jeg til tider ble hanket inn til dem for å hjelpe når problemer oppstod, smiler han.
En periode drev Kjellemo også med bilglass i nabobygget, virksomheten ble etter hvert solgt til den svenske kjeden Ryds Bilglass.

– Du har nok sett en viss utvikling innen bilbransjen siden du startet karrieren?

– Om jeg har! I starten var det mye mer reparasjoner, timeprisen var lavere og det lønnet seg å reparere fremfor å bytte komponenter som vi gjør i dag. Og for å henge med i dag er det tvingende nødvendig å være oppdatert på det siste, det betyr kostbare kurs for mekanikerne. Selv har jeg kassevis med kursbevis hjemme. Internkontroll og HMS er også blitt en viktig del av hverdagen på et bilverksted.

Startet kompetansesenter
I den forbindelse har Svein-Erik sammen med utstyrsleverandøren Romnes startet et kompetansesenter med topp moderne verksted og utstyr lokalisert på Slettheia.
– Nå slipper de lokale verkstedene å sende sine ansatte til Østlandet og andre steder langt borte, hotell overnatting faller bort og de kan jobbe halve dagen og kurses hos oss på ettermiddag og kveld. Når en mekaniker jevnt over må på kurs tre til fire ganger i året betyr det mye penger spart, påpeker Kjellemo.

Også når det kommer til rasjonelle innkjøp har Svein-Erik Kjellmo gått i bresjen for andre i bransjen:
– Vi var tre kamerater med hvert vårt verksted som kalte inn til møte på Elevine i 2000 for å lufte ideen om en felles innkjøpsring. Det var lite respons, men vi tre fikk i alle fall landet en avtale med Hafnor som den gang var stor grossist innen alt som hadde med bil å gjøre. Det var så vellykket at flere og flere sluttet seg til og i dag er det 37 verksteder som er med i innkjøpsringen, Norges største, faktisk, påpeker Svein-Erik som leder den daglige driften av innkjøpsringen.

– Hafnor er historie, men 12 leverandører er kommet med hvorav Romnes er hovedleverandør, forklarer Svein-Erik som kan fortelle om rause rabatter og årsbonus på toppen av det hele.

– Og så har vi det greit sammen, hvert år inviterer jeg til julemiddag på Beddingen i Lillesand, og årsmøtene er alltid godt besøkt.

I sommer var vi 37 stykker på tur til Italia for å besøke Brembo fabrikken som forsyner oss med bremsedeler. Det var kjempegøy! smiler Svein-Erik Kjellemo. Han er som sirkushestene, kjenner han eimen av sagflis, kan han ikke sitte i ro…