fbpx
Annonse:
KOMPAKT PÅ GRØNNE SKILTER: Galaxy Kjennes Igjen Som Ford På Grillen I Front. Store Vindusflater Gir God Sikt.
KOMPAKT PÅ GRØNNE SKILTER: Galaxy kjennes igjen som Ford på grillen i front. Store vindusflater gir god sikt.

Klassereise med varebil

Fakta:

Pris rimeligste: 462 200,- (150 hk diesel) Demobil 595 500,-.
Motor: 2,0 EcoBlue TDCI 190hk/400Nm
Drivlinje: 8-trinn automat,AWD
Ytelser: 0-100: 9,6 sek. Toppfart: 205 km/t.
Forbruk by/land/kombinert: 0,62/0,5/0,52 l/mil
Co2: 143 g/km Euro 6,2
Dimensjoner: L/B/H: 485/192/175cm
Volum varerom (lastet til taket): 2339 liter
Egenvekt: 1935 kilo
Nyttelast: 670 kilo
Maks tilhenger: 2000 kilo

Det er lett å glemme at det er en varebil på grønne skilter du sitter i når du kjører Ford Galaxy.

-Vi glir avgårde, lett og uanstrengt på motorveien. 8-trinns automaten skifter silkemykt, krefter er det nok av, og vi sitter avslappet tilbakelent i elektrisk regulerbart skinntrukket førersete.

Det lave støynivået gjør at vi får fullt utbytte av det oppgraderte Sony lydanlegget med 12 høyttalere. Er det virkelig en varebil vi kjører? må vi spørre oss selv.
-I prinsippet er Galaxy en 7-seter, bygget på samme plattform som S-Max, men litt større. Altså en personbil fra grunnen av, fremholder Harald Sangvik hos Bay Auto, som stiller demobilen til vår disposisjon noen timer.

Også for de langbeinte
Den nesten fem meter lange bilen sluker «statskassa» uten problemer, det vil altså si den tenkte «klossen» som må få plass i varerommet for at bilen skal bli godkjent som varebil på grønne skilter.

-«Denne kan alle sitte i!» sa en firmakunde til meg, vedkommende er av den storvokste typen. Bilens størrelse gir en romslig kupe med god avstand til skilleveggen til varerommet slik at personer på 1,95 får setet langt nok bak til å få en komfortabel sittestilling. Det er ikke tilfelle med alle varebiler, understreker Sangvik.

Akkurat det har vi erfart med mindre varebiler der seteryggen butter imot skilleveggen på en slik måte at sittestillingen blir å likne med den du får i gamle kirkebenker – temmelig rett i ryggen. Det kan bli slitsomt i lengden.

-Galaxy er først og fremst for de som kjører langt, de vil få en komfortabel opplevelse. 100 prosent av salget går til næringslivskunder, de har jo også fordelen med at de får refundert momsen, påpeker Sangvik.

-Ford er store på nyttekjøretøy, og i forrige måned (september, red.anm.) solgte vi totalt 42 nybiler hvorav 28 var nyttekjøretøy, påpeker han.

Mest 4-hjulstrekk
Kort fortalt så er Galaxy utstyrt med en 2-liter EcoBlue Diesel motor som utvikler 190 hk, koblet til en 8-trinns automatkasse. Denne kombinasjonen kler den store bilen godt og gir et fint kraftoverskudd til tross for egenvekt på nærmere to tonn. Nesten alle kunder velger utgaven med 4-hjulstrekk, men fås også med forhjulstrekk.

Easy-Entry som trekker sete og ratt tilbake for å lette inn-og utstigning hinter om at dette blir klassereise på grønne skilter. Elektrisk regulering av setet i alle retninger gjør det lett å finne en god sittestilling. Og som allerede nevnt, det skorter ikke på plassen bak setene, de kan skyves langt bakover slik at langbeinte finner seg tilrette. Interiøret virker ganske sobert med høy materialkvalitet, og romfølelsen er god med lang avstand til frontruta. Premium? Ikke langt unna, dette.

Bilen vi prøver er dessuten godt utstyrt med blant annet skiltleser, blindsonevarsler, adaptiv cruise kontroll med køassistent, filskiftvarsler, ryggekamera, parkeringssensorer og nøkkeløs start/stopp. Motor/kupevarmer og elektrisk innfellbart tilhengerfeste hører også med.

Feriebil for to?
En varebil er ment for nyttekjøring med mye last. Galaxy laster 670 kilo og rommer formidable 2339 liter lastet til taket. En bil for selgere som kjører langt og har behov for mye plass til varebeholdningen. Teppebelagt golv og påkostet finish i varerommet hinter om at dette ikke er førstevalget for håndverkere som har behov for å laste inn grovt verktøy der bak.

En tanke slo ned under prøveturen: kunne Galaxy være en aktuell bil for et voksent par hvor barna har forlatt redet? Tenk å kunne laste nær sagt ubegrenset med feriebagasje for to-tre måneders tur og likevel ha det romslig og komfortabelt i forsetene?
Og om det kniper; varerommet er langt nok til at voksne kan strekke seg ut og overnatte. Ingen ideell løsning kanskje, hvis det er fullt opp med bagasje. Men i nøden?

Kanskje verdt å vurdere. Prislappen for demobilen lyder på 595 500 kroner inkludert mva. For private er det ikke refusjon av merverdiavgiften, men siden bilen er på grønne skilter kommer den gunstig ut likevel.

En annen sak er at det følger med fem seter i tillegg til de to foran, men glem det, det vil koste noen hundre tusen avgiftskroner å montere de.

Etter nesten sju mil med variert kjøring i by, på motorvei og gjennom trange bygater endte vi opp med et gjennomsnittforbruk på 0,62 l/mil. Det er det ingen grunn til å jamre seg over for en så stor bil.

-Jeg har kjørt den på under 0,6 på tur til Oslo, supplerer Harald Sangvik.