fbpx
Annonse:
01

Plug-in og trekk på alle fire

Fakta:

Pris: fra 580 300,- (prøvekjørt: 695 400,-)
Motor: 4-syl. twin-turbo bensin, 184 hk. El-motor 95 hk. Samlet effekt 252 hk/420 Nm
Drivlinje: 8A, 4-hjulstrekk
Fart: 0-100: 6,2 sekunder. Toppfart: 235 km/t.
Forbruk: 0,2 l/mil (fabrikk) 0,38 l/mil (prøvekjøring)
CO2: 40-54 g/km
Rekkevidde på strøm: 48 kilometer (WLTP)
Lengde/bredde/høyde: 493/187/148cm
Bagasjerom: 410 liter
Bakkeklaring: 15 cm
Vekt: 1770 kilo

Det er en stund siden elektrikeren jobbet med BMW sin 5-serie. Nå kan du få 5-serie med både stikkontakt og firehjulstrekk.

 

– Vi har solgt mange biler med firehjulstrekk hos oss. Nyheten nå er at du også får lade-hybriden med trekk på alle fire, forklarer salgssjef Thom Isak Dahle hos Bavaria i Sørlandsparken.
– Den trekker mest på bakhjulene, så det føles som du kjører en tradisjonell BMW med bakhjulsdrift. Fordelen er at du kommer deg frem også når snø og is skaper utfordringer, minner han om.

Kort fortalt dreier det seg om en luksuriøs sedan med en toliters twin-turbo rekkefirer bensinmotor som sammen med en elektromotor yter 252 hk i systemeffekt. Det betyr en bil med respektable ytelser. Åttetrinns automat og ellers det meste av utstyr sørger for avslappet og komfortabel ferd, er noe vi fikk bekreftet etter et par timer med bilen.

Mange valg
Det er fort å overveldes av alle knapper og skjermer første gang man setter seg inn i en avansert bil som BMW sin 5-serie. Det er mye å sette seg inn i, og noen kvelder med instruksjonsboka vil være vel anvendt tid. På vår begrensede tid med bilen konsentrerte vi oss om forbruk og sjåførens mulighet for å påvirke dette siden det er en bil som går både på strøm og bensin.
Vi finner tre valg når vi sveiper på den skarpe skjermen høyt oppe på dashbordet.

«Battery Control» innebærer at nivået i hybridbatteriet opprettholdes på en innstilt verdi. Det vil si at bensinmotoren går hele tiden i «charge-modus», noe som selvsagt fører til høyere forbruk, men kjekt å ha hvis du planlegger å kjøre på steder hvor det er ønskelig å kjøre utslippsfritt, for eksempel i miljøgater eller garasjeanlegg. Da kan det skiftes til «Max eDrive», altså at fremdriften besørges helt av elektromotoren. Ytelse og hastighet er noe redusert med denne innstillingen. Likevel er det ingen sinke vi snakker om; maks hastighet er 140 km/t i el-modus.

«Auto eDrive» innebærer intelligent energistyring, altså at bensin motoren og elektro motoren jobber sømløst sammen, det vi til vanlig forbinder med hybriddrift.

Kjørestil avgjør
Lyden av stillhet er det vi opplever når vi trykker inn startknappen og setter girvelgeren i «D» for Drive. Er det strøm nok i hybridbatteriet, vil eldrift ha prioritet. Måleren i displayet viser at vi har strøm for 34 kilometers kjøring.

Dette er et anslag basert på kjørestilen til den som kjørte bilen sist. Måten kreftene tas ut på, samt topografi og temperatur har stor innvirkning på faktisk kjørelengde i strømmodus. På vår ganske varierte prøvetur var vi innom Kristiansand sentrum, motorveien mot Lillesand, og Ålefjærveien med alle sine svinger. For å oppsummere: Ved reisens slutt viste displayet at vi hadde kjørt totalt 82 kilometer, hvorav 48,5 kilometer var på strøm, altså flere kilometer mer enn hva måleren viste vi hadde til disposisjon ved start.

Det kan forklares både med behersket kjørestil, og ved at kinetisk energi ved bremsing og ved «seiling» i nedoverbakke omdannes til strøm som lagres i hybridbatteriet.

Beskjeden i matfatet
Gjennomsnittsforbruket av bensin havnet på 0,38 l/mil. BMW selv oppgir 0,2 l/mil, men, som vi har påpekt tidligere, faktisk bensinforbruk i ladbare hybridbiler henger på det nøyeste sammen med bruksmønsteret. Kjører du kun korte turer i nærområdet og er flink til å lade, kan forbruket bli lik null. Og er det langturer uten lading underveis som er det vanlige, vil forbruket nærme seg det for en vanlig fossilbil.

Det som ofte blir virkeligheten for eiere av ladbare hybrider er at det går sport i å kjøre så økonomisk som mulig. Da frister det ikke like mye å velge sportmodus som var ett av valgene i BMW’en. «Sport» strammer opp hele bilen og gir tilgang til alt av krefter, noe som selvsagt viser seg i høyere forbruk. «Eco» er nok et mer nærliggende valg, vi prøvde det også og fant fort ut at det fungerte helt fint, samtidig som dyre dråper spares. «Comfort» er normalinnstilling.
Kjøremessig er det ingen overraskelser når vi setter oss inn i en BMW 5-serie. Vi vet fra før at kjøreglede er adelsmerke til bilprodusenten i Bayern, og denne plug-in versjonen med trekk på alle fire er intet unntak. Det kan bli interessant å prøve den på krevende vinterføre når den tid kommer. Noen terrengbil er det selvsagt ikke, noe en beskjeden bakkeklaring på 15 cm vitner om. Det er når du skal opp den siste kneika til hytta du antagelig vil lovprise trekk på alle fire.

Gavepakke fra Staten
695 400 kroner (inkludert ekstra utstyr for ca. 90 000 kroner) er mange penger, men det er kanskje ikke veldig dyrt likevel. Hvorfor? Svaret er engangsavgiften til Staten. Den er på 25 247 kroner. Tilsvarende avgift for en ikke-hybrid 5-serie med samme motoreffekt er 180 210 kroner. Litt av en forskjell!

Slik er statens avgiftspolitikk. De «snilleste i klassen» hva angår forbruk og utslipp premieres. Det kommer deg til gode som kjøper. Når du i tillegg sparer dyre dråper i hverdagen, er det grunn til å smile hele veien til banken.

Er alt bare lutter smil og glede med hybriden? Vel, noen ulemper er det, som at bagasjeromsgolvet har et «trappetrinn» som gjør det ugreit å utnytte plassen. Det må hybridbatteriet ta skylden for. Hele 410 liter rommer det, mot 530 liter i den fossile versjonen. På nåværende tidspunkt leveres ikke hybriden som stasjonsvogn. Det har heller ikke vært mulig å få den med tilhengerfeste, men fra november kan det bestilles fabrikkmontert elektrisk utrekkbart hengerfeste med maksvekt på 750 kilo. Noen kompromisser må man regne med.