fbpx
Annonse:
Klassiker: Frithjof Bay Gundersen, Her Sammen Med Daglig Leder, Atle Myhrstad, Kan Stolt Vise Frem En A-Ford Som Kom Etter T-Ford I 1927 Og Ble Produsert I Fem Millioner Eksemplarer Frem Til 1931.  Den Hadde En 3,3 Liters Motor Med 40 Hestekrefter.
Klassiker: Frithjof Bay Gundersen, her sammen med daglig leder, Atle Myhrstad, kan stolt vise frem en A-Ford som kom etter T-Ford i 1927 og ble produsert i fem millioner eksemplarer frem til 1931. Den hadde en 3,3 liters motor med 40 hestekrefter.

100 år med Ford i Kristiansand

Ikke mange bilforretninger kan se tilbake på 100 års historie. Bay Auto nederst i Sørlandsparken er en.

Kristiansand Automobil-og Motorforretning ble det noe omstendelige navnet da Frithjof Gundersen åpnet forretning og verksted på hjørnet av Markens gate og Østre Strandgate 19. november 1919 med 10 mann på lønningslista. I dag er navnet Bay Auto, og forretningen har for lengst flyttet til Sørlandsparken.
– Fra begynnelsen av var det mye motor, og færre automobiler. Far hadde litt biler i kommisjon. Ellers gikk det nok mest i reparasjon av motorer, særlig båtmotorer, forteller Frithjof Bay Gundersen, sønn til Frithjof, og som etter hvert overtok forretningen. Han ble født i andre etasje av forretningsbygget, og har sånn sett fått bil- og motorbransjen inn med morsmelka.

Det har vært en rivende utvikling innen bilbransjen.
Før kunne du reparere en bil med skrutrekker og skiftenøkkel. Det kan du ikke lenger. Nå er det dataverktøy som har tatt over, og alt er blitt veldig spesialisert – ikke noe for mannen i gata å gå i gang med på egen hånd, konstaterer Bay Gundersen. Han minnes gamle amerikanske Forder med store 8-sylindrede motorer som utviklet 85 hestekrefter og brukte to liter bensin på mila. Det begynner å bli lenge siden.

T-Ford og A-Ford
Ford er det de fleste forbinder med det som i dag heter Bay Auto. Far til Frithjof ble forhandler for Ford i Kristiansand i 1922.

– Det begynte med T-Ford, og siden A-Ford. Dette var modeller som solgte godt for sin tid. Men Så kom krigen og biler var ikke å få tak i. Etter krigen var det rasjonering helt frem til 1960. Det var bare visse yrkesgrupper som fikk kjøpe bil, som leger, selgere, og ansatte i vegvesenet, minnes Frithjof.

Frithjof Bay Gundersen var forut for sin tid da han flyttet forretningen til dagens beliggenhet i Sørlandsparken. Det var midt på 80-tallet.

– Vi var første bilforretning som etablerte oss i det som den gang gikk under navnet Randesund Industriområde AS, forkortet til RIAS. I begynnelsen solgte vi lastebiler og distribusjonsbiler til næringslivet, og siden kom personbilene, forteller Bay Gundersen.
Selv om han er ute av bransjen, har han klare meninger om hva som skal til for å lykkes;

– Å få fram «vi»-følelsen i bedriften er avgjørende. Alle må være lagspillere og ha kunden i fokus. Husk at det dyreste folk skaffer seg nest etter bolig, er bil. Det må vi ta på alvor og skape tillit slik at det kan utvikle seg til «repeat business», at det etableres et varig kundeforhold, fremholder han.
Atle Myhrstad nikker samtykkende til nestorens betraktninger. Sammen tar de en gammel T-Ford nærmere i øyesyn som er skaffet til veie i forbindelse med jubileet og som utgjør et solid blikkfang i forretningen.

En ledsagende plakat forteller at det er en Ford T Touring 1922-modell, og at den er eldste kjørbare bil i Marnardal. Den kan ha blitt solgt av far til Frithjof Bay Gundersen.

– Den er ikke restaurert og fremstår i helt original stand. Den er faktisk kjørbar, forsikrer de to.