fbpx
Annonse:
VENTER: Atle E Myhrstad Gleder Seg Til Elektrisk Revolusjon Hos Ford I Tiden Fremover. Mustangen I Bakgrunnen Går På Bensin. Til Neste år Står Det En Variant Med Stikkontakt I Butikken. Over 100 Kunder Har Allerede Bestilt E-Mach, Men Må Vente Til Neste Høst Før Levering.
VENTER: Atle E Myhrstad gleder seg til elektrisk revolusjon hos Ford i tiden fremover. Mustangen i bakgrunnen går på bensin. Til neste år står det en variant med stikkontakt i butikken. Over 100 kunder har allerede bestilt E-Mach, men må vente til neste høst før levering.

Elektrisk spenning hos Ford

Om kort tid ruller det ut elektrifiserte biler på rekke og rad fra Ford. Hybrider, milde hybrider, plug-in-hybrider og selvsagt helelektriske biler. Mustang hører til sistnevnte kategori og er allerede avduket, men leveres kundene først høsten 2020.

­– Jeg gleder meg til vi får den i butikken. Vi kan ikke sette inn støtet med hensyn til markedsføring lokalt, før vi har den på plass. Forhåpentligvis har vi den her på forsommeren neste år.
Atle E. Myhrstad, daglig leder hos Bay Auto i Sørlandsparken, snakker om Mustang Mach-E som ble lansert, først i Los Angeles, dernest i Oslo, sent i november. Manglende annonsering lokalt til tross, lanseringen av det elektrifiserte ikonet kan umulig ha gått upåaktet hen ettersom rundt 100 personer allerede har satt seg på reservasjonsliste hos Bay Auto.
­ – De har sett TV-reklamen, og så har det vært noe på Facebook. Det har tydeligvis hatt effekt, smiler Atle som kan fortelle at lille Norge virkelig har blitt tilgodesett fra Ford sin side når det gjelder Mustangen. Halvparten av leveransene til Europa kommer faktisk til oss nordmenn.

Ikon med batteri
At Ford valgte å døpe sin første fullstendige elektriske bil Mustang, er neppe tilfeldig.

­– Mustang er mer enn en bilmodell, den er et ikon og en følelse. Da Mustang ble lansert på 60-tallet, var det den amerikanske drømmen som ble oppfylt for folk flest. De fikk brutale krefter i en sportslig bil for lite penger, mimrer Atle.
At den elektriske versjonen er et godt stykke fra originalen, er innlysende. Borte er buldringen fra en potent V8, og du må se langt etter blå røyk spyttet ut av velproporsjonerte eksohaler. Til gjengjeld kan du freidig kjøre forbi bensinstasjonene langs veien og heller ta en ladestopp om det skulle knipe. Det sportslige er uansett ivaretatt:

­ – Standardutgavene er potente nok, men i 2021 kommer en GT-versjon med tett på 500 hestekrefter og voldsomme 830 Nm. Den er det nok mange som vil fatte interesse for, mener Atle.

Elektrikerarbeid
Smiler gjør han både titt og ofte, og det er ikke uten grunn. Elektrikerne har jobbet på høygir hos Ford i lengre tid, og snart er det tiden for utrulling av diverse utgaver med batteri. På høy tid, vil nok mange hevde.

­– Puma er på trappene og vil nok friste mange Fiesta-kunder til å gå over til denne. Puma er en kompakt SUV med sportslig design som i første omgang kommer som mild hybrid og koster fra 275 800 kroner. Noe av det spesielle med Puma er det fleksible bagasjerommet som tåler vann når du har tatt vekk golvet.

En plugg i bunnen gjør at du får rene vaskeplassen, fint om du skal gjøre ren bikkja etter tur i skogen, humrer han.

Kuga kommer som ladbar hybrid (56 km rekkevidde på strøm), full hybrid og mild hybrid. Plug-in-versjonen kommer gunstig ut, avgiftsmessig, og vil få en startpris på 435 000 kr, godt under prisen for dagens Kuga.

Massiv amerikaner
Den amerikanske drømmen er også nær forestående.

­– Ford Explorer er mest solgte SUV i USA og nå kommer den i helt ny design og som plug-in- hybrid med 450 hestekrefter og 840 Nm samlet. Det blir voldsomme greier, og med syv seter som standard, vil den ha bred apell. Startprisen er på 850 000 kr og den skal kunne gå 40 km på strøm, bedyrer forhandleren.
Ford Tourneo Custom varebil er ventet i butikken allerede i slutten av desember, og er en velkjent bil i sin klasse. Nå kommer den med ledning.

­– Plug-in-hybrid med fem mils rekkevidde, det er eneste plug-in-varebil i verden så langt. Batteriet stjeler ikke plass og veier så lite at lastevolum og nyttelast er den samme som for den fossile varianten. Eneste minus, for noen, vil være at den ikke leveres med trekk på alle fire, påpeker Atle. Ford Torneo Custom leverers for øvrig også som personbil med plass til åtte.
Ford sentralt har proklamert at de skal selge flere elektrifiserte biler enn bensin- og dieselbiler i 2022. Ting tyder på at de er på god vei.