fbpx
Annonse:
SANNHETENS ØYEBLIKK: I En Orgie Av Lyd, Lys Og Røyk Ble Splitter Nye Mustang Mach-E Presentert For Et Begeistret Publikum På Tjuvholmen I Oslo.
SANNHETENS ØYEBLIKK: I en orgie av lyd, lys og røyk ble splitter nye Mustang Mach-E presentert for et begeistret publikum på Tjuvholmen i Oslo.

Mustang Mach-E entrer manesjen

Tiden er inne. Det amerikanske sportsbilikonet med en hest i fronten er blitt elektrisk. Det mest radikale som har skjedd med Mustang siden bilen ble lansert i 1964, i følge Ford.

Da var det kanskje på tide? I alle fall var det på høy tid, noen vil si på overtid, at Ford sendte bud på elektriker for å jobbe med bilparken. Kun et mindre vellykket forsøk med å elektrifisere Fiesta for flere år siden er hva Ford har bidratt med til elektrifiseringen. Mondeo er dessuten lansert som selvladende hybrid, altså uten stikkontakt. Nå skal det bli andre boller. Det kommer nemlig flere biler fra Ford med ledning i nær fremtid, både helelektriske og plugg-inn-hybrider.

Mustang er spydspissen som viser hvor veien skal gå videre for Ford. Med 600 WLTP kilometer rekkevidde, SUV-inspirert design, mulighet for firehjulstrekk og en prislapp av den beskjedne sorten, er det ikke rart at interessen har vært stor for nyskapningen.

Selger godt
Hos Bay Auto i Sørlandsparken ble det travelt da de åpnet for bestilling mandag 18. november. Hele 52 biler solgt på en dag, er ikke akkurat hverdagskost.
At Ford posisjonerer seg for å gå i strupen på konkurrenter som Jaguar I-Pace, Audi E-Tron og Mercedes EQC, er lett å tenke. Med en innstegspris på 422 000 kroner, er det ting som peker i retning av at Mustang-hesten kan komme til å galoppere oppover på salgsstatistikkene.

Hva er det de kan vente seg, de som har bestilt bilen men som må vente til neste høst før de kan sette seg bak rattet?

BEGEISTRET: Inge Rosenvold (t.v.) og Harald Sangvik fra Bay Auto Kristiansand (t.h.), sammen med Åsmund Kristensen fra avdeling Mandal, likte det de fikk se og oppleve på Tjuvholmen. De har store forventninger til salget fremover. Ikke så rart når det gikk unna 52 el-Mustanger første salgsdag i Kristiansand.

Long Range
Undertegnede fikk bli med representanter fra Bay Auto til Oslo for å overvære lansering et par dager etter verdenslanseringen i Los Angeles. I en stor hall på Tjuvholmen var det ikke spart på effektene når teppet skulle trekkes opp for å vise frem en topp-spekket utgave.

Dunkende discorytmer, farget røyk og historiske bilder gjennom Ford-historien projisert på store skjermer, ledsaget seansen, noe som resulterte i applaus og flittig bruk av mobilkameraene fra de innbudte gjester.
– First Edition er topputgaven med alt utstyr. Den lages i et begrenset opplag og kommer på 599 000 kroner, fortalte Jonas Hagerup, kommunikasjonssjef i Ford Motor Norge, mens han ivrig viste på en Ipad hvordan du kan skreddersy din egen bil med hensyn til utstyr og fargevalg.

To batteristørrelser er tilgjengelig. Standard Range skal gi 45 mil rekkevidde for utgaven som trekker på bakhjulene, og 42 mil for 4-hjulstrekkeren. Tilsvarende tall for Long Range- batteriet er oppgitt til henholdsvis 600 kilometer og 540 kilometer. Maks ladeeffekt for standard batteri er 115 kW og 150 kW for Long Range. Lading opp til 80 prosent skal gjøres unna på 38 minutter, mens 10 minutter med støpselet i veggen skal gi strøm til drøyt ni mils kjøring.

PLASS NOK: Mach-E er romslig og skal greit romme fem voksne.

Motoreffekten spenner fra 258 hk til 338 hk. En GT-versjon med 465 hk er ventet i løpet av 2021. Den skal kunne nå 100 km/t på 3,5 sekunder. De «vanlige» utgavene vil ikke være sinker på veien de heller, da de skal klare øvelsen på under sju sekunder.

Utstyrspakker
Standard på innstegsversjonen er blant annet et 10,2 tommers digitalt instrumentpanel og en 15,5 tommers stående pekeskjerm i midten med navigasjon. Adaptiv cruisekontroll og stor sikkerhetspakke hører også med. To teknikkpakker kan velges ut over standard. De koster henholdsvis 22 000,- og 34 500 kroner. Da får du med Bang & Olufsen lydsystem, el-bakluke, P-assist, 360 graders kamera, elektriske seter foran, og panorama glasstak, for å nevne noe.

Bilen er ganske stor og skal gi grei plass til fem voksne. Bagasjevolum bak er på 412 L, og foran er det et eget rom, «frunken», som har plass til 100 L (bokstavelig talt, det er nemlig vanntett). Det gir i alle fall god plass til ladekablene.

SMILER BREDT: Jonas Hagerup, kommunikasjonssjef i Ford Motor Norge, har god grunn til å være fornøyd med all blesten rundt elektriske Mustang. Her viser han hvordan man kan skreddersy «sin» bil på Ipad.

De fleste som har bestilt bilen, vil ha trekk på alle fire. Typisk norsk. Det samme kan vel sies om høy sittestilling på sedvanlig SUV-manér. Mulighet for tilhengerfeste, riktignok begrenset til 750 kg hengervekt foreløpig, er også noe som burde tilsi at det er et stort marked for elektrisk Mustang i Norge.

Mach-1 ble til Mach-E
At bilen har fått navnet Mach-E er neppe tilfeldig. I sin tid ble det laget en utgave av Mustang med litt ekstra krefter som fikk betegnelsen Mach-1, noe som skulle gi assosiasjoner til fly som brøt lydmuren. Da ble det nok fristende for Mustangfolka å bytte ut 1’en med E for Electric.

Til slutt må vi spørre: Er dette en ekte Ford Mustang? Svaret må bli; selvsagt ikke, hvis vi går til røttene fra 60-tallet. Av utseende ser vi at det er en SUV. Samtidig er det tydelig at designavdelingen har anstrengt seg for å gjøre nyvinningen til noe som kan minne om originalen. Vi ser det i fronten, og vi ser det tydelig på baklyktene som bærer umiskjennelig Mustang-signatur. I det store og hele ellers, fremstår Mach-E som en muskuløs SUV, og den har tatt markedet med storm.

PRAKTISK: Stor bakluke avslører bagasjerom som sluker drøyt 400 L med alle seter i bruk. Bakseteryggen deler 60/40 og gir fleksibilitet. Fullverdig familiebil, dette.