fbpx
Annonse:
STORFINT BESØK: På Sin Norgesturné Kom Også Turen Til Bay Auto I Sørlandsparken For Ford-folkene Fra Oslo, Medbringende Mustang Med Stikkontakt. F.v.: Produktsjef Mads Pedersen Og Adm.dir. I Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg, Sammen Med Atle Myhrstad Og Erik Dåsnes Hos Bay Auto.
STORFINT BESØK: På sin norgesturné kom også turen til Bay Auto i Sørlandsparken for Ford-folkene fra Oslo, medbringende Mustang med stikkontakt. F.v.: Produktsjef Mads Pedersen og adm.dir. i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg, sammen med Atle Myhrstad og Erik Dåsnes hos Bay Auto.

Mustang Mach-E til Kristiansand

Det var forventning i luften hos Bay Auto i minuttene før tidenes første elektrifiserte Mustang ble avduket foran en stor forsamling sist mandag.

 

– Dette er bare første visning, vi har fem til utover dagen og jeg tipper vi lander på 600 innom før vi kan ta kvelden, antyder salgssjef Erik Dåsnes litt før klokka 11, minutter før Mustangen blir avduket første gang.

En ikke helt vanlig dag på jobben, altså, for de ansatte hos Bay Auto. Så har da også interessen for tidenes første elektriske Mustang vært stor. Meget stor. Allerede første dagen det ble åpnet for bestilling, i november, var det 52 som bestilte den hos Bay Auto, uten å ha sett bilen annet enn gjennom annonser og TV-reklame. Hvor mange som hadde bestilt pr i dag hadde ikke daglig leder hos Bay Auto, Atle Myhrstad, helt oversikt over.

– Det er mange, altså!

Plogspiss
Mustang blir plogspissen for en rekke elektrifiserte biler fra Ford i tiden fremover, med inntil 600 km rekkevidde, SUV-inspirert design, samt mulighet for firehjulstrekk og tilhengerfeste, er det kanskje ikke så merkelig at nykommeren vekker betydelig interesse i Norge.

Mach-E har kanskje ikke så mye til felles med ur-mustangen, en rendyrket sportsbil, som har røttene solid plantet i 60-tallet. Her snakker vi om en praktisk SUV som skal gjøre tjeneste i hverdagen for folk flest. Likevel er det designelementer som avgjort drar linjene tilbake til originalen. Vi ser det på fronten, og vi ser det på baklyktene som bærer tydelig Mustang-signatur.

Mustang Mach-E kan leveres med to forskjellige batteristørrelser; Standard Range skal gi 45 mil rekkevidde mens Long Range skal klare 60 mil. Dette er tall for bilene som trekker på bakhjulene. For dem med firehjulstrekk blir rekkevidden henholdsvis 42 og 54 mil.

Maks ladeeffekt for Standard batteri er 115 kW, og 150 kW for Long Range. Lading opp til 80 prosent skal ta 80 minutter, mens 10 minutter med støpslet i veggen skal holde til ni mils kjøring.

Valgets kval
Prisen starter på 422 000 kroner for Standard Range. Da er utstyr som digitalt instrumentpanel og stor pekeskjerm med navigasjon inkludert. Adaptiv cruisekontroll og stor sikkerhetspakke hører også med. Ut over standard kan det velges teknikkpakker til henholdsvis 22 000,- og 34 500 kr. Da følger det med Bang & Olufsen lydanlegg, elektrisk bakluke, P-assist, 360 graders kamera, elektriske seter foran, og panorama glasstak, for å nevne noe.

Mustang Mach-E måler 471/188/162 cm (l/b/h) og skal gi god plass til fem voksne. Bagasjerommet rommer 412 liter, og foran er det et eget rom, «frunken», som rommer 100 liter. Her er det altså plass til litt mer enn ladekablene.

Hvorfor ble navnet Mach-E? Tilfeldig? Neppe. I sin tid ble det laget en Mustang med litt ekstra muskler som fikk navnet Mach-1, noe som skulle gi assosiasjoner til overlydsfly. Dermed ble det nok nærliggende for Ford å bytte ut ett-tallet etter Mach, med E for Elektrisk.