fbpx
Annonse:
STILIG: Vi Synes Designfolkene Hos Mazda Har Skapt En Flott Kompakt SUV. Den Minner Ikke Så Lite Om Jaguar I-Pace Med Sin Ganske Aggressive Utstråling.
STILIG: Vi synes designfolkene hos Mazda har skapt en flott kompakt SUV. Den minner ikke så lite om Jaguar I-Pace med sin ganske aggressive utstråling.

Prøvekjørt: Mazda CX-30 Gedigent fra Mazda

Fakta:

Pris: fra 337 600 (Sky, 6 manuell, forhjulstrekk) Prøvekjørt: 449 600,-
Motor: 2,0 liter bensin, 180 hk, M hybrid, 224Nm/3000 o/min.
Drivlinje: 6A, 4-hjulsdrift
Fart: 0-100 km/t: 9.2 sek Toppfart: 204 km/t
Forbruk: 0,7 blandet (WLTP) 0,56 (NEDC) Prøvekjøring: 0,75 l/mil
CO2: 160/128 g/km (WLTP/NEDC)
Mål: (L/B/H): 440/180/154 cm
Vekt: 1471 kg
Maks tilhenger: 1300 kg

En velutstyrt kompakt SUV med banebrytende motorteknologi burde ha mulighet til å slå an i et tøft marked – selv om den mangler stikkontakt.

 

Vi blir ikke overrasket om nettopp CX-30 blir modellen som skal løfte Mazda-salget til gamle høyder. Med pris fra 337 600 for introduksjonsmodellen med manuelt gir og forhjulstrekk kan den bli et sterkt kort i kampen om kundene. En smule elektrifisering har dessuten funnet sted. Bilen er nemlig en såkalt mild-hybrid, hvilket innebærer en liten el-motor og et batteri som fanger opp bremseenergi som skal gi bensinmotoren et ekstra dytt ved oppstart. Kjøring utelukkende på strøm er ikke tema her.

Teknologien i bensinmotoren, Sky Active-X på Mazda-språk, skal den japanske produsenten være alene om i verden. Kort fortalt går den ut på at motoren kombinerer det beste fra dieselmotorens kompresjonstenning og fra bensinmotorens gnisttenning ved bruk av en ekstremt mager bensin/luftblanding, noe som skal gi økt effekt og lavere forbruk.

Det vesentlige for folk flest er hvordan ting fungerer i praksis. Etter et par timers prøvetur med en topp spekket Cosmo utgave med 4-hjulstrekk til 449 600 kroner, kan vi kort konkludere med at det fungerer helt greit. Oppgitt forbruk etter WLTP skal være 0,7 l/mil på blandet kjøring.

Vi endte på 0,75 etter å ha kjørt på alt fra motorvei til ille tilredt grusvei. At vi kom litt høyere enn oppgitt kan nok tilskrives at motoren bare hadde rundt 1000 kilometer på telleren da prøveturen fant sted. Etter en innkjøringsperiode vil antagelig forbruket gå noe ned.

Godt utstyrt
CX-30 er en bil som tilnærmer seg premiumsegmentet. Topputgaven kan skilte med blant annet skinninteriør, elektrisk regulering av førersetet, 360 graders panoramakamera, adaptive LED front -og fjernlys, og oppgradert Bose lydanlegg med 12 høyttalere. Allerede fra innstegsmodellen Sky, finnes adaptiv cruisekontroll, 2-sone klima, elektrisk bakluke, Head-up display i frontrute, ryggekamera med sensorer foran og bak, og navigasjon. Selvsagt følger hele sikkerhetspakken med, som hos Mazda heter i-Active Sense. Vi nevner autobrems, auto fjernlys, blindsonevarsling, kjørefeltassistanse, skiltleser og varsel for kryssende trafikk ved rygging.

Interiøret preges av mye skinn og ellers gedigen materialkvalitet over det hele, dessuten et ryddig og oversiktlig førermiljø. Dreiehjulet til å navigere i den høyt plasserte infoskjermen er forbilledlig enkel i bruk uten å måtte ta øynene fra veien.

Langt å foretrekke fremfor pekeskjerm. Et skarptegnende bilde fra ryggekameraet gjør rygging enkelt, men dessverre blir linsen fullstendig bedugget etter kjøring i regnvær slik at det stort sett er tåke og dråper som synes på skjermen. Hvorfor kan ikke flere enn Volkswagen ha deksel som dekker linsen under kjøring?

Normal og Sport
På motorveien er CX-30 på hjemmebane. Sekstrinns automaten skifter pent og 180 hestekrefter drar oss fort opp til fartsgrensen. Støynivået er lavt. Bilen er retningsstabil og på alle måter forutsigbar. Det finnes en sportsknapp, som når den trykkes inn gjør bilen noe mer responsiv og slik at automatkassen holder lengre på girene. Vi synes det ble litt masete, og tipper de fleste som velger CX-30 vil kjøre i normal modus hvor kraftoverskuddet er til stede uansett.

Fjæringen opplevde vi som ganske fast da vi prøvde oss på en hullete grusvei. Man får ganske kontant tilbakemelding på hva hjulene foretar seg uten at det oppleves ukomfortabelt. Noen typisk terrengbil er den dog ikke. Lavgirserie og diffsperre er fremmedord i denne klassen.

En bakkeklaring på 17,5 cm burde uansett gjøre det uproblematisk å ta seg opp den siste kneiken til hytta på fjellet. Så er spørsmålet; skal man legge til 45 000 kroner ekstra for å få trekk på alle fire hjul?

Har du en bratt bakke opp til hytta på fjellet, kan det sikkert være på sin plass. For andre kan det være fornuftig å tenke nøye gjennom behovet med de vintrene vi opplever ute ved kysten. Drift på alle fire gir dessuten noe økt forbruk.

Familiebil
Størrelsesmessig, og med en lengde på 4,4 meter, havner CX-30 i kategorien kompakt-SUV. Med det fyller den gapet mellom CX-3 og CX-5. Foran sitter to voksne selvsagt helt fint. I baksetet kan det skorte noe på benplassen bak en sjåfør av «normal» størrelse.

Med bagasjerom som sluker 430 liter bør CX-30 kunne falle inn i kategorien familiebil. Den trekker maksimalt 1300 kilo på kroken, tilstrekkelig til å dra på tur med en liten campingvogn.

De som insisterer på Mazda med stikkontakt må vente til over sommeren. Da dukker helelektriske MX-30 opp og med en antydet startpris på 259 000 kroner. Den blir ganske lik CX-30 i størrelse og design. Så spørs det om mild-hybrid utgaven CX-30 kan hevde seg i mellomtiden. Det synes vi den fortjener.