Øyvind Roger Kile, Andreas Omdal Og Ole Kristian Larsen I Dekkbørsen Selger Godt Over 20.000 Dekk I året, Hvor Alle Nye Dekk Nå Har Overvåkingssystemet Tyre Pressure Monitoring System.
Øyvind Roger Kile, Andreas Omdal og Ole Kristian Larsen i Dekkbørsen selger godt over 20.000 dekk i året, hvor alle nye dekk nå har overvåkingssystemet Tyre Pressure Monitoring System.

Dekkbørsen: Stor og fleksibel

Det er en forholdsvis rolig dag hos Ole Kristian Larsen, Øyvind Roger Kile, Andreas Omdal og de andre i staben hos Dekkbørsen. Kun en syv-åtte bileiere står klare og venter på å få lagt om fra vinterdekk til sommerdekk.

Slik er det ikke alltid. Da Kong Vinter noe overraskende i høst bestemte seg for å hilse Sørlandet velkommen, skulle «alle» legge om fra sommerdekk til piggfrie vinterdekk eller piggdekk.

– Det ble en uvanlig hektisk uke, forteller Larsen.

Serviceinnstilling
– En av de første dagene stod det over 60 utenfor døren og ventet da vi åpnet. Heldigvis har vi kapasitet til å ta unna køen. Alle fikk den hjelpen de skulle ha, forteller han.

Selv om dagene ble svært hektiske, ble samtlige møtt med en solid serviceinnstilling, og nettopp svært god service er noe av forklaringen som ligger bak den eventyrlige reisen som har vært Dekkbørsen til del.

Selskapet så dagens lys i 2003. I starten hadde Kile, Larsen, og Torfinn Larsen som etablere selskapet, fire monteringshaller, og det ble solgt forholdsvis bra med dekk.

15 monteringshaller
– Det gikk over all forventning. Kundene strømmet på. Vi solgte en god del dekk, og vi la om for langt flere. Vi kunne også tilby lagring av dekk, og hadde i oppstarten kapasitet til å lagre 30 dekksett, minnes Kile.

Situasjonen er en ganske annen i dag. Fire monteringshaller er blitt til 10 haller i øvre plan og fem haller i nedre plan. Kapasiteten på dekkhotellet er som natt og dag. Der trekløveret hadde muligheten til å lagre 30 sett med dekk, har man i dag et dekkhotell med kapasitet på opp mot et par tusen dekksett.

Over 20.000 dekk
– Vi ønsket også å tilby nye sommer- og vinterdekk, da vi syntes markedsprisene var noe høye. Vi fikk til avtaler med flere slik at vi kunne importere dekk direkte, og følgelig selge dem til en langt rimeligere pris, forklarer Larsen.

Siden har utviklingen fortsatt. Da Dekkbørsen i 2013 kunne feire hektiske ti år siden oppstarten, solgte Dekkbørsen totalt opp mot en 20.000 dekk. Stor økning til tross, den gode utviklingen er blitt videreført. I dag, ett år før bedriften fyller 15 år, selges det godt over 20.000 nye dekk totalt. Går det som det nå ser ut, antyder Andreas Omdal at Dekkbørsen neste år passerer 25.000 solgte sommer-, vinter- og piggdekk totalt.

Må levere kjapt
I dag selger Dekkbørsen dekk fra alle de kjente og ledende dekkprodusentene.

I dag fører Dekkbørsen alle merker og kan også få tak i de spesielle dekkene dersom en kunde har spesifikke behov. Et forhold er å sikre gode leveranser, noe helt annet er det å kunne levere kjapt. Derfor satset Dekkbørsen allerede fra starten av å ha alle dekk på lager.

– Det å ha dekk på lager er helt sentralt. Det ville ha vært å skyte seg selv i foten dersom en kunde måtte ha ventet en til tre dager på å få sine nye dekk levert, sier Larsen.

Den teknologiske utviklingen når det gjelder dekk og dekkvedlikehold har vært stor de siste årene.

Sikkert lufttrykk
– For et par år siden ble det påbudt at nye biler må ha overvåkingssystemet Tyre Pressure Monitoring System (TPMS). Vi får mange spørsmål om dette, og har sett at elektronisk trykkmåling har forsterket tendensen til at bileiere benytter seg av dekkhotell og profesjonelle tilbydere når dekkene skal skiftes, forteller Andreas Omdal.

– Det skyldes at det på noen biler er det behov for kalibrering hver gang man skifter hjul, og da behøves det kostbart utstyr. Og hvis man endrer hjulenes innbyrdes plassering kan sensorene gi feilmelding. Det ser ut til at det er stadig færre som velger å gjøre denne jobben selv, sier han.

Han legger til at TPMS gir flere positive effekter angående sikkerhet og drivstofforbruk.

– For lavt eller høyt lufttrykk svekker bilens kjøreegenskaper. Dermed øker dekkslitasjen, og bilen bruker mer drivstoff, sier Omdal.