fbpx
Annonse:
Anita Dietrichson RGB

Vil gi plass til flere

Anita S. Dietrichson leder en av landets største næringsforeninger. Hun mener det er utrolig viktig for regionveksten at vi begynner å viske ut fylkesgrensene på Agder.

Den fargerike og energiske 63-åringen står litt opptatt med redaksjonen i næringslivsmagasinet SPENN i det vi til avtalt tid ankommer lokalene til Næringsforeningen i Kristiansandsregionen. Her i de store og lyse lokalene i Dronningensgate, er det mye som skjer. Energien til næringsforeningens leder er høyst til stede med et brennende engasjement for små og store bedrifter. De nærmeste dagene står blant annet #Metoo, digital sikkerhet og nye personvernregler for bedrifter, fokus på mangfold i arbeidslivet og eksportseminar på agendaen.

 

Skulle egentlig slutte
Anita S. Dietrichson, som egentlig hadde planlagt seg ut av yrkeslivet for å dyrke kjøkkenhage og barnebarn, klarte ikke å la muligheten til å lede næringsforeningen gå fra seg da hun ble oppringt om denne jobben for 5 år siden. Hun skiftet derfor tittel fra markedsdirektør i Fædrelandsvennen til administrerende direktør i Næringsforeningen. Det handlet om å våge mer. Hun var ikke klar for å lene seg fornøyd tilbake ennå. Det var fortsatt mer som kunne gjøres.
Nå håper hun at det vil bli mer næringssamarbeid på tvers av fylkesgrensene. Her mener hun at pressen også har en viktig jobb å gjøre for å knytte regionen og markedet tettere sammen.

– Det er jo slik at mange jobber i en annen by enn den de bor i, og for å henge med i utviklingen i den byen du jobber i, og delta i lunsjpraten, er det viktig å følge med på hva som skjer der. Derfor har vi behov for en avis som går på tvers. På samme vis vil også målgruppen til annonsørene endre seg i takt med dette. Da får vi et enda større marked å spille på, sier Dietrichson.

Hun er derfor storfornøyd med at Sørlandsavisa Kristiansand, som akkurat nå besøker henne på kontoret, er eid av et Arendalsbasert firma.

Viktig med konkurranse
– Dette er en utrolig viktig konkurranse til Fædrelandsvennen og andre lokale medier. Konkurranse gjør at man skjerper seg, og det er alltid sunt, sier Dietrichson om den nye lokalavisa.
– Dette er lokalstoff hvor terskelen er lav. De hyggelige små sakene er ekstremt viktig å jobbe videre med. Innenfor næringslivsstoffet, må vi dyrke både små og store næringslivssaker, tilføyer hun.

Hun poengterer også hvor viktig det er for næringslivet å ha en god kontakt med pressen. Og avisene på sin side er avhengig av at næringslivet går bra for å holde på annonsørene som står for store deler av næringsgrunnlaget. Vekst i næringslivet betyr også vekst i annonseinntektene for avisene. Uansett hvor fjernt pressen ønsker å være fra markedsavdelingen.

 

Fra 1848
Næringsforeningen i Kristiansandsregionen har sine røtter tilbake til 1848. Næringsforeningen som allerede favner om de syv kommunene Vennesla, Iveland, Søgne, Songdalen, Lillesand, Birkenes og Kristiansand, har også et godt samarbeid med Arendal Næringsforening.

I tillegg er næringsforeningen et handelskammer, som hjelper bedrifter ut i verden, for å bidra til en internasjonal satsing.