fbpx
skip to Main Content
Fotograf: Lasse Berre

Feirer 3 år – ekspanderer til Danmark

Fakta: Sonia Loinsworth - CV
  • Trent i sang og musikk ved University of Georgia, USA
  • Sertifisert mindfulness-instruktør
  • Studert musikkvitenskap ved Universitetet i Trondheim
  • Studert vokalteknikk i København

Sonia Loinsworth i Barnas Musikkteater startet opp i Kristiansand for 3 år siden. Til våren etablerer hun kontor i København.

Med sine 600 forestillinger i  året sprer de mye glede blandt barnehagebarn fra Lindesnes til Steinkjer. Men å reise enda lengre nord for å opptre, er både slitsomt og dyrt. Derfor retter Barnas Musikkteater nesen sydover mot nye markeder.

 

  • Den Kulturelle skolesekken er slått sammen med Rikskonsertene til Kulturtanken. Før hadde de en mengde tilbud til skoler og noe til barnehager, men det har de lagt ned nå. De fleste barnehager har ikke råd til å kjøpe inn underholdningstjenester. Derfor må opptredenene våre delfinansieres på annet vis, beretter lederen av landets største leverandør av forestillinger for barn i barnehagealder.

 

Pedagogisk underholdning

Ved siden av å reise rundt og opptre på norske barnehager, sitter Sonia Loinsworth som daglig leder i Barnas Musikkteater og skriver søknader om kulturmidler til utøvende virksomhet og pedagogisk innhold til barn, som hun og hennes fem kolleger leverer. Ønsket er å bidra med kunstneriske opplevelser av høyt nivå, som både er utviklende og gøyale for barn mellom ett og seks år. Foruten Sonias konserter, får barnehagene besøk av balansekunstneren Gulli fra Urumqi. I tillegg får de e-læringskurs for barnehagebarn.

  • Målet er å gi barna noen kunstneriske vitaminpiller. Mange voksne lever et helt liv uten å være i kontakt med eller utfolde sitt kreative potensiale. Dette fører til sykdom hos enkelte, påstår hun.
    OPPTRER I BARNEHAGER: Loinsworth har gjort det til sitt levebrød å levere underholdning til barnehager med høyt kunstnerisk innhold.
    Foto: Hielke Gerriste

 

Dyrt å reise nordover

I fjor ble Barnas Musikkteater tildelt 400.000kr fra Innovasjon Norge for å øke produksjonen til tusen opptredener pr år. Det er disse midlene som gjør at de kan ekspandere.

  • Å reise til Nord-Norge er kostbart og upraktisk. Da tenkte jeg; hvorfor ikke bare dra over dammen til Danmark? Der har de like mange folk og barnehager som her, fordelt på et mindre areale. Det gjør det mye lettere å reise rundt. Fra midten av Jylland er resten av Danmark bare to timer unna. Dessuten har de kommet mye lengre i satsningen på kulturopplevelser av høy kvalitet for barn, mener gründeren som selv er sanger.

Godkjente tilbydere av barneunderholdning får vise seg frem for et panel bestående av representanter på innkjøpssiden, hvor også barna indirekte får være med på å bestemme hvem de skal invitere til å underholde i barnehagen.

  • Barnehagene får refundert halvparten av sine utgifter til dette fra kulturministeriet, forteller Loinsworth.

 

Språk ingen hindring

Språket tror hun ikke blir noen hindring i formidlingen av forestillingene.

  • Kroppskunstnerne snakker ikke så mye med barna. Dessuten har jeg selv dansk familie og tilbrakt en god del tid i Danmark i barndommen. Derfor språket mer eller mindre under huden. Det er heller ikke umulig at vi etter hvert vil knytte til oss en dansk kunstner bosatt i Danmark. Der er vi også i dialog med en etnomusikolog om et planlagt forskningsprosjekt. De danske barnehagene synes det er spennende hva vi driver med, forteller Sonia, som selv er på turné frem til på

 

Back To Top