fbpx
Annonse:
DRIVKRAFT: Daglig Leder Cecilie Haugland Og Innehaver Solveig Hennig Forteller At Noe Av Drivkraften Bak Butikken Er å Hjelpe Kunder Med Både Små Og Store Strikkespørsmål.
DRIVKRAFT: Daglig leder Cecilie Haugland og innehaver Solveig Hennig forteller at noe av drivkraften bak butikken er å hjelpe kunder med både små og store strikkespørsmål.

Har kunder i alle aldre med strikkedilla

– Noe av det beste med jobben er å se mestringsfølelsen strikkingen gir folk, sier innehaver av Karmin Garn og Gaver Solveig Hennig.

Garn i alle regnbuens farger slår mot oss når avisens utsendte trår inn dørene til Karmin Garn og Gaver i Gyldenløves gate. Ferdigstrikkede plagg pryder lokalet og flere ansatte er i full sving med å betjene kunder som kikker rundt i butikken.

–  Her kommer det folk innom i alle aldre. Alt fra ungdom som har sett en kul genser på Instagram, til bestemødre som skal strikke til barnebarna, smiler Solveig Hennig før hun viser vei til en sofa som er plassert i et hjørne av lokalet.

 

Strikkedilla

I hele 14 år har hun sammen med fem andre ansatte hjulpet strikkeglade kunder med å ferdigstille både små og store prosjekter.

– Vi overtok lokalene fra en allerede etablert garnkjede og begynte umiddelbart jobben med å forandre profilen og sette vårt eget preg på butikken. I dag leverer vi garn fra alle de store norske leverandørene og noen danske. Vi prøver å tilby produkter for enhver smak og vi ønsker at det skal være litt ekstra spennende å besøke oss, forteller hun.

 

Hennig forteller at hun har merket en oppsving i interessen for strikking de siste 10 årene.

– Sosiale medier har nok mye av æren for strikkedillaen som pågår nå noe vi syntes er veldig gøy. Motebildet er preget av litt 70- og 80-tallsstil med store strikkegensere. For noen år tilbake merket vi en oppsving da Dorthe Skappel kom med den populære «Skappel-genseren» Hun var med på å sette strikking på kartet for ungdommen, forteller hun videre.

 

Utradisjonelle løsninger

I en tid hvor sentrumsbutikker over hele landet legges ned til fordel for store senter og nettbutikker slår Hennig et slag for nærbutikkene.

– Kjøpesentrene og nettet har overtatt så mye. Vi ønsker å ha et levende sentrum i Kristiansand. Vi ønsker å være en plass hvor kundene kan komme å ta og føle på produktene før de tar dem med seg hjem. Vi kan også utveksle erfaringer og gi råd mot veien til et ferdig produkt. Noe av det som driver oss er å se kunder oppleve mestringsfølelse når de får til noe de i utgangspunktet syntes virket vanskelig. Der kan vi som nærbutikk være med å hjelpe dem på veien, sier hun.

STORTRIVES: Anna Grytting jobber i butikken ved siden av studiene. Arendalitten kan fortelle at hun stortrives i Kristiansand og med jobben på Karmin Garn og Gaver.

 

For det er mange spørsmål og ønske om hjelp som blir stilt kan daglig leder Cecilie Haugland fortelle. I snart fem år har hun tatt i mot alle mulige spørsmål rundt faget i butikken på rundt 250 kvadratmeter.

– Veldig mange ønsker å strikke plagg i velkjente mønstre, men kanskje med litt utradisjonelle farger. Ofte syntes kundene det er veldig nifst mens de står i butikken, men sender oss senere bilder av det ferdige produktet og er kjempefornøyde. Opplever de å stå fast halvveis kan vi hjelpe videre i riktig retning, smiler Haugland som også drifter butikkens profiler på Facebook og Instagram.

– Ofte kommer folk inn med et bilde de har funnet på nettet og lurer på om vi kan hjelpe dem med å finne oppskrift og garn. Slike ting syntes vi er kjempegøy og vi hjelper så godt vi kan, sier hun.

 

Strikkekafe

Som i motebildet ellers forandrer også trendene innenfor strikking seg kan damene på Karmin fortelle.

– Nå har vi akkurat kommet hjem fra en stor messe og denne sesongen blir det mye lilla og garn med melering  i flere farger kommer tilbake. Det skjer noe nytt hele tiden og det er veldig spennende å følge med på, sier Hennig.

– Ikke minst er det greit at vi er flere som kan han meninger på innkjøp slik at vi ikke bare tar inn fargene vi selv liker, ler Haugland.

 

Jevnlig arrangerer de driftige damene strikkekafe og neste dato er satt til 12. Februar.

– Noen ganger har vi et tema, noen ganger kurs mens andre ganger samles vi bare å strikker. I høst hadde vi besøk fra Kirkens Bymisjon rundt orange skjerf kampanjen. Vi har også hatt besøk fra Kreftforeningen og Rosa Sløyfe aksjonen. Vi strikker også luer som vi leverer inn til kreftavdelingen på sykehuset. Dette gjør vi samarbeid med Facebookgruppen «Kjærlighet og varme på veien». Folk leverer luer her i butikken og vi formidler dem videre, skryter hun av deltagerne på kaféene.

 

Livsstil

Hennig kan fortelle at hun ikke har noen planer om å legge inn årene med det første.

– Ikke bare er vi opptatt av å skape et levende sentrum, men også å skape et miljø for folk med strikkedilla. I en hektisk og stressa hverdag er det stadig flere som setter pris på å sette seg ned med håndarbeid. Jeg vil nesten påstå at det har en meditativ virkning. Strikking gir folk ro og en mulighet til å koble ut og bare være tilstede her og nå. Å drive en slik butikk er ikke en jobb, det er en livsstil, avslutter hun.

FERDIG: Butikken har utstilt en rekke ferdigstrikkede plagg som inspirasjon.