fbpx
Annonse:
JA, TAKK TIL AUTOMAT: Emilie Holen Larsen Synes Det Er Greit å Slippe å Tenke På Giring Og Klutsjing Når Hun øvelseskjører. –Jeg Måtte Sikkert Hatt Flere Kjøretimer Om Jeg Skulle Gå For Manuelt Gir, Tenker Hun.
JA, TAKK TIL AUTOMAT: Emilie Holen Larsen synes det er greit å slippe å tenke på giring og klutsjing når hun øvelseskjører. –Jeg måtte sikkert hatt flere kjøretimer om jeg skulle gå for manuelt gir, tenker hun.

Takker ja til automat

Flere og flere velger å ta førerkort for automatgiret bil. Det sparer de dyre kjøretimer på.

– Nå er vi tre lærere som kjører med tre biler med automat og de er stort sett i svev hele tiden. Før var det de med spesielle utfordringer som tok automatlappen, mens i dag er det mange av 18-åringene som velger dette alternativet, forteller Kristoffer Mofjell, faglig leder ved UFO Trafikkskole AS i Dronningensgate. At utviklingen har sammenheng med at de fleste biler i dag kommer med automatgir er han ikke i tvil om:
– «Alle» vil ha automat i dag, når de først har prøvd det så vil de ikke tilbake til manuell. Dessuten, alt av elbiler og hybridbiler som har kommet for fullt leveres kun med automat, utdyper han. At det betyr kjøretimer spart er det heller ikke særlig tvil om:

– Jeg ser jo klart hvor stort pluss det er for mange av elevene våre å slippe å tenke på clutch og gir når de øvelseskjører. Hvor mye de sparer av kjøretimer er vanskelig å anslå, det er nok ganske individuelt, mener Mofjell.

Automat på hjemmebane
Enda et moment er med å gjøre valget enklere for ungdom å lande på automat:
– Hjemme står det oftest en bil med automatgir, og skal de øvelseskjøre privat så er de jo nærmest henvist til å bruke slik bil. Vi ønsker jo at elevene skal få mye mengdetrening ved siden av kjøretimene hos oss. Dermed blir det automat for mange, fastslår Mofjell. I dag kan unge øvelseskjøre fra fylte 16 år.
Noe skepsis til utviklingen har han registrert:
– Det er helst fra de godt voksne, fra foreldrene. De tenker; det kan jo skje at du får disponere en bil med manuelt gir, og da står du der! Men det er vel ikke noen stor innvending, egentlig, med den utviklingen vi ser i bilparken i dag, tenker Kristoffer Mofjell.På gårdsplassen ned mot elva svinger Emilie Holen Larsen (18) inn etter en økt med langkjøring til Mandal. Ved siden av seg har hun sjåførlærer Espen Vlek. Og bilen, den har automat.
– Jeg prøvde så vidt bil med manuelt gir men synes det er mye greiere med automat. Nå har jeg kjørt med Espen siden februar og skal opp til førerprøven om få dager. Den største fordelen med automat får jeg når jeg kjører i byen med mange stopp og start. Jeg måtte helt sikkert hatt flere timer om jeg skulle kjørt med manuelt gir, tenker hun.

Kjører til skolen
Mengdetreningen foregår med mor og far i automatgiret bil.
– Vi bor på Vennesla og jeg går andre året på videregående ved KKG så det har blitt mange turer ned og opp de dagene jeg er på skolen. Jeg har også fått prøve meg på langtur til Vestlandet, forteller hun.
– Ser du noen ulemper med å ha automatlappen?
– Egentlig ikke, siden det er blitt så vanlig med automat i dag. Noen mener jo det er dumt hvis du skal låne en bil uten automat, men jeg tror ikke det blir aktuelt for meg.
Emilie, som bor noen kilometer nord for Vennesla sentrum med begrenset tilgang til kollektive transporttilbud, gleder seg til å kunne sette seg bak rattet på egen hånd. Hun er mest opptatt av det praktiske med å kjøre bil.
– Jeg fikk mopedlappen da jeg ble 16 og brukte den frem og tilbake til sommerjobb i Dyreparken. Men veien over Ålefjær er farlig for oss på to hjul, så det var nesten med hjertet i halsen jeg kjørte der. Nå skal det bli deilig å kunne bruke bil både til skole, trening og andre aktiviteter, men jeg har busskort også, altså, smiler Emilie.

HJEM FRA LANGTUR: Emilie Holen Larsen har sammen med sjåførlærer Espen Vlek vært på tur til Mandal for å øve landeveiskjøring.