fbpx
skip to Main Content
CROSS-OVER: Kia Niro hører til blant kompakt-SUV’ene og fremstår som en praktisk bil som ikke skriker etter oppmerksomhet på grunn av sitt utseende.

Utstyrsbombe med stikkontakt

58 kilometer på strøm og 0,13 liter på mila lokker Kia med for dem som er på utkikk etter en bil i kompakt- SUV-segmentet som nesten skal klare seg med luft og kjærlighet langs veien.

Niro, som kom på markedet for to år siden, har solgt bra i et tøft segment hvor mange konkurrerer om bilkjøpernes gunst. Og det er ikke bare på grunn av lavt forbruk.

INNBYDENDE: Skinn og lekre detaljer gjør det trivelig bak rattet i Kia Niro. En 8-tommers pekeskjerm dominerer midten av dashbordet. Den inneholder foruten navigasjon også kjøre-computer hvor et vell av opplysninger kan hentes frem.

– Denne ble favoritten i en undersøkelse blant leserne av «Vi over 60», smiler salgssjef Svenn-Anthon Wiik hos Kiaforhandler Motor Sør i Sørlandsparken. Han sikter til den høyreiste Niroen hvor du setter deg rett inn og stiger rett ut. Det er en gavepakke til de som begynner å kjenne alderen på kroppen. Høy sittestilling gir dessuten god oversikt over trafikken.

Demo-bilen, som det er stor rift om å få prøvekjøre, har vi fått til disposisjon et par timer. («Pass på å være tilbake til klokka fem da det er flere som skal ut å prøve.») Det er en Exclusive-utgave som holder høyeste utstyrsgrad. Da er alt tenkelig snadder inkludert, som skinnseter med elektrisk justering med minne for to posisjoner, LED kjørelys, nøkkelfri adgang og start, navigasjon, DAB+, regnsensor, oppvarmet ratt, lysautomatikk, 2-sone klima, ryggekamera og parkeringssensor foran og bak, bare for å nevne noe. De to andre utgavene, Classic og Active, er noe mer nøkternt utstyrt, men slett ikke spartanske. Verdt å nevne er også at det aller meste av sikkerhetsutyr, som adaptiv cruise control, automatbrems og filskiftvarsler er inkludert i alle tre utstyrsgradene.

Sømløst
Med ett trykk på startknappen vekkes displayet til liv og det forteller oss at det er 26 kilometer med strøm igjen på batteriet. Det har ikke vært tid til å fullade mellom alle prøveturene. Ladingen kan forøvrig foretas fra vanlig stikkontakt hjemme. Bilen starter automatisk i strøm-modus når batteriet har nok strøm. Vi velger imidlertid hybrid-modus på motorveien mot Grimstad. I motorveihastighet ville vi fort tømt batteriet på ren el-kjøring.

I hybridmodus veksler el-­motoren og

bensinmotoren sømløst på å drive bilen, og du merker knapt at det skifter mellom de to ettersom fossilmotoren er svært stillegående. Et grønt symbol i displayet gir imidlertid beskjed om når bilen går i EV-modus, altså kun elektrisk. Ved ekstra belastning jobber begge motorene sammen. En 6-trinns automatkasse skifter mykt og gjør at kjøreturen oppleves avslappende og stressfri. Setene, som kan justeres i alle retninger, gjør det enkelt å finne en god sittestilling, og det er i det hele tatt lett å finne seg tilrette som sjåfør.

 

Bensinmotoren er en rekke-firer på 1580 ccm, og sammen med elmotoren gir det 141 hk i systemeffekt. Det føler vi kler den halvannen tonn tunge bilen godt der vi uanstrengt henger med trafikken på E18. Lang vandring på gasspedalen føles litt uvant, for å få ut kreftene er det nødvendig å trykke langt inn.

Karakter for kjørestil
Velger du sport-modus skjer det imidlertid saker og ting. En turteller popper opp i displayet som viser ganske høye turtall når automatkassen holder lengre på girene samtidig som begge motorene jobber sammen. Det gir mer kraft i frasparket og innbyr til inspirert kjøring. Dette er nyttig, ikke minst ved forbikjøringer.

OVERVÅKER: Et eco-meter viser hvor økonomisk du kjører til enhver tid.

Husk bare at forbruket skyter i været ved slik kjøring. I det omfangsrike displayet kan du faktisk få frem karakter for din personlige kjørestil. Alle data om gassbruk, brems og annet lagres og er med på å regne ut hvor stor andel av kjøringen som får karakteren økonomisk, normal eller aggressiv. Snakk om pedagogisk hjelpemiddel på veien til å bli en «grønn» sjåfør!

Best i klassen?
Kia Niro har en oppgitt rekkevidde på strøm på 58 kilometer, og gjennomsnittsforbruket skal ligge på 0,13 liter på mila. I den virkelige verden er slike tall nokså uoppnåelige, viser det seg. Verdiene som er oppgitt fremkommer etter prøver i laboratorier etter bestemte kriterier, og det hele blir nokså teoretisk. Imidlertid er Niroen nesten for et unntak å regne når det kommer til lovet kjørelengde og faktisk rekkevidde. Fem mil skal være mulig ved forsiktig omgang med gasspedalen. Det er blant de beste i klassen. Når det kommer til bensinforbruk, er det helt avhengig bruksmønsteret. Er du flittig med å plugge inn ladekontakten og kun kjører småturer til hverdags, trenger du ikke bruke bensin i det hele tatt. Skal du på langtur uten å lade stiller det seg imidlertid annerledes. På vår prøvetur målte vi 0,45/mil fra Lillesand tilbake til Sørlandsparken via «gamle» E 18. Da hadde vi i forkant lite strøm igjen på batteriet.

Bruksmønster, kjørestil, topografi, temperatur og bruk av klimaanlegg er elementer som alle spiller inn når det kommer til faktisk rekkevidde og forbruk for en ladbar hybrid.

Valgets kval
Classic utgaven er priset til 307 400 kroner. De aller fleste går imidlertid for enten Active eller Exclusive til henholdsvis 337 400 og 367 400 kroner. Da er det meste av utstyr inkludert. Dette er godsaker som du ofte må betale ekstra for hos andre. Sikkerhetsutstyret gir den dessuten full uttelling i Euro NCAP-testen.
Velger du å krysse av for tilhengerfeste til rundt 13 000 kroner kan du trekke opp til 1300 kilo. Det holder til å dra på tur med en middels stor campingvogn.
Bakseteplassen er blant de bedre i klassen, og bagasjerommet, som rommer 324 liter med alle seter i bruk, er på det jevne. Niro bør kunne fungere greit i hverdagen for en ikke alt for stor familie.
Niro leveres kun med trekk på forhjulene, så dette er ingen off-roader.Allerede i 2010 innførte Kia 7-års fabrikkgaranti på sine biler og de er flere ganger kåret til best i klassen i Forbrukerrådets bilgarantiguide. Det burde borge for et trygt bilkjøp.

Niro’en skriker ikke etter oppmerksomhet med sin litt anonyme fremtoning. Det er mer fornuft enn følelser. Den har et tidløs design vil vi si, noe de fleste lever greit med.

Niro leveres også som hybrid uten stikkontakt, men ikke som ren fossilbil (bensin/diesel). Niro som ren elbil er ventet inn sent i høst, og med to batteripakker som skal gi henholdsvis 300 og 500 kilometer rekkevidde er interessen stor. Nærmere 4000 har betalt depositum på 7777 kroner for å stå på venteliste. Kanskje verdt å vente på for de som vil kjøre så grønt som mulig?

AKSEPTABELT FOR KLASSEN: 324/1322 liter rommer lasterommet. Batteriet stjeler noe plass under gulvet.
Back To Top