fbpx
Annonse:
KOMPAKT TØFFING: T-Roc Utstråler Energi Uten å Skrike. Med Et Friskere Fargevalg Kan Dette Bli En Skikkelig «eye-catcher».  Forholdsvis Lav Til SUV å Være, Det Kommer Kjørefølelsen Til Gode.
KOMPAKT TØFFING: T-Roc utstråler energi uten å skrike. Med et friskere fargevalg kan dette bli en skikkelig «eye-catcher». Forholdsvis lav til SUV å være, det kommer kjørefølelsen til gode.

Volkswagen T-Roc Sport

Sporty mellomklasse SUV fra Volkswagen

Fakta: Volkswagen T-Roc Sport

Pris: 428 600,-
Motor: 4 syl, diesel, 1968ccm, 150 hk, 340Nm v/1750-3000 omdr. Euro 6.
Ytelse: 0-100: 8,4 sek Toppfart: 200 km/t
Egenvekt: 1455 kilo
Maks tilhengervekt: 1700 kilo
Forbruk blandet: 0.48 l/mil
Co2: 134-135
Lastevolum: 445/1290 liter

VELKJENT: Interiøret er etter god gammel VW oppskrift og de fleste vil kjenne seg igjen. Her er det meste på plass der du venter å finne det. Trykkfølsom skjerm i midten betyr færre fysiske knapper spredt rundt. Mye hardplast trekker ned.

Volkswagen har lenge tatt sin bit av SUV-markedet med Tiguan og Touareg. For dem som er ute etter noe mindre breialt, kan T-Roc være et alternativ.

Med størrelse som plasserer den i Golf-klassen havner den i et segment med mange konkurrenter som også satser på crossovere, eller kompakt SUV’er. Renault Captur, Opel Crossland, Mazda CX-3, Toyota C-HR og Honda HR-V er eksempler på biler som konkurrerer om de samme kundene.

– Kompakt-SUV-segmentet er raskt voksende i Europa, også i Norge. T-Roc er blitt godt mottatt siden lanseringen i januar, og så langt i år har vi solgt 42 stykker hos oss, opplyser Rune Helleren, nybilselger hos Gumpen Vest.
Innstegsmodellen, som sniker seg under 300.000 kroner, kommer med en 115 hk bensinmotor, trekk på forhjulene og med manuelt gir.

Diesel ruler
– Den har vi solgt en del av til kjøreskolene, der er det jo aktuelt med manuelt gir, ellers er det modellen med 150 hk diesel automat og 4-Motion som selger mest, forteller Helleren.

Demobilen vi skal disponere et par timer er en Sport-utgave, hvilket betyr høyeste utstyrsgrad, og med 2.0 liter TDI motor med 150 hk, i dette tilfellet diesel.

TA PLASS: To godt voksne sitter greit her bak. Tredjemann i midten sliter nok litt på lengre turer.

T-Roc har fått mye skryt for sitt eksteriør. «En kraftplugg», «klassisk SUV-look», «atletisk», og «skarpe linjer» er adjektiver som går igjen. Vi er enig. I sum en vellykket design, rett og slett en litt kul bil som ikke minst frir til de unge. Men ikke bare dem. Nybakte pensjonister på pluss/minus 70 er ofte unge av sinn og avgjort potensielle kjøpere som i tillegg til flott design kan nyte godt av lett inn-og utstigning. SUV innebærer høy sittestilling. Dessuten gir det god oversikt over

trafikken.

Førsteinntrykket innvendig er at her er det ikke spart på hardplasten. Vi mistenker at sparekniven har vært flittig i bruk for å gjøre det billig. For en bil med prislapp godt over 400.000 kroner synes vi det er litt skuffende. Felter med blank pianolakk retter riktignok opp noe av inntrykket. Interiøret ellers samt layout på dashbord og konsoll er av kjent merke fra Volkswagen. Solid og oversiktlig – og kanskje litt traust. Demobilen er veldig grå, så her kan et spenstigere fargevalg utgjøre en stor forskjell. T-Roc leveres i en rekke friske farger innvendig og utvendig, den fås endatil med kontrastfarge på taket. Det vil utvilsomt friske opp i hverdagen.

Stilige skjermer
Sport-utgaven byr ellers på mye flott utstyr. Det som nok imponerer mest er Active Info Display. På en fargesterk og skarp skjerm kan du konfigurere displayet rett foran sjåføren på mange forskjellige måter, for eksempel turteller og speedometer på hver sin side og kartvisning i midten. Ved å trykke på piltaster på rattet kan du zoome ut og inn på kartet. Riktig så lekkert. En 8-toms pekeskjerm midt på dashbordet styrer de fleste funksjoner og det er tilgang til et vell av informasjon. Klimaanlegget betjenes med fysiske knapper.
Takk for det.

Standard på modellene med 4-hjulstrekk er kjøreprofilprogram. Normal, Sport, Eco og Offroad kan velges med et ratt på midtkonsollen. Offroad skal man kanskje ta med en klype salt. Med beskjedne 16 cm bakkeklaring er ikke T-Roc noen terrengbil, og er vel heller ikke ment som det. Fremkommeligheten på realt vinterføre skal imidlertid være upåklagelig. Det fikk vi av naturlige årsaker ikke anledning til å prøve en varm augustdag.

Den velkjente 2-liters dieselen som sitter i flere andre biler fra Volkswagen passer som hånd i hanske i T-Roc. Lett og uanstrengt glir vi av gårde oppover Setesdalsveien. Støynivået er akseptabelt selv om vi aldri er i tvil om at det er en diesel som murrer der fremme. Sjutrinns DSG-kasse sørger for myke skift som knapt merkes, og vi føler vi har de kreftene vi trenger. Opp Høiekleivene fristes vi til å sette spaken i «Sport», og da skjer det saker og ting; fullt øs av krefter, nok til sikre forbikjøringer også når det går oppoverbakke, vel å merke når forholdene ligger til rette for slike manøvre.

Kjører bra
Bilen ligger godt på veien og krenger lite, sikkert mye takket være forholdsvis lav høyde i forhold til lengde og bredde, og med hjulene godt plassert ut i hjørnene. Ingen overraskelser her. Dessuten passe lett på rattet og med helt grei tilbakemelding på hva forhjulene foretar seg. Sportstolene i delskinn og kontrastsøm er stilige og ikke minst komfortable, med god sidestøtte. Sammen med ratt som kan heves og senkes samt trekkes ut og inn, skulle en god kjørestilling være oppnåelig for de aller fleste. Koppeholdere og midtarmlene er på plass, det samme er strømuttak for diverse elektroniske dingser.  Sport-utgaven er som nevnt «top of the line» og det er ikke mye du skal savne her. Ryggekamera kanskje, men sensorer som sier fra når du er farlig nær, hjelper deg.

På sikkerhetssiden noterer vi City nødbrems med fotgjengerregistrering, lane assist og bakkestartassistent som standard. Blindsonevarsler og varsel om trafikk bak ved rygging er ekstra. Ellers er en rekke tilleggspakker tilgjengelig for dem som er umettelige på noe ekstra.

Kompakt og romslig
Bakseteplassen står absolutt til godkjent i en såpass kompakt bil (Golf klasse), og bagasjerommet rommer 445 liter med alle seter i bruk. Ved å slå ned baksetene får du voksne 1290 liter til disposisjon. Baksetet, som har skiluke, kan deles 60/40 for større fleksibilitet. For en ikke alt for stor familie vil vi tro den skulle kunne fylle de daglige behov. Så får man heller plusse på med takboks på de lange ferieturene. På vår prøvetur fra Grim og opp til Øvrebø med retur over Drivenes-Vennesla og gjennom byen havnet forbruket på 0,56/mil. Ikke galt det, med såpass kupert løype, pluss kjøring gjennom byen. Likevel et stykke fra de fleste biler med hybrid drivlinje.

Noen elektrisk eller hybrid utgave at T-Roc er ikke på trappene. Ifølge Volkswagen er det mest diesel og bensin som etterspørres i dette segmentet.

PRAKTISK: 427 liter rommer bagasjerommet, 1290 liter med baksetene slått ned. Skiluke og 40/60 deling gir fleksibilitet.