fbpx
Annonse:
KOMPAKT: Karoq Fyller Gapet Mellom VW T-Roc Og VW Tiguan I Størrelse. Samtidig Er Den Et Alternativ Til De Som Synes Skoda Kodiaq Blir I Største Laget.
KOMPAKT: Karoq fyller gapet mellom VW T-Roc og VW Tiguan i størrelse. Samtidig er den et alternativ til de som synes Skoda Kodiaq blir i største laget.

Overbevisende fra Skoda

Fakta: Skoda Karoq Style 2.0 TDI 4X4

Pris: 463 050,- (demobil 549 000,-)
Motor: 4 syl diesel, 1968 ccm, 150 hk , 340 Nm v/1750-3000 o/m
Ytelse: 0-100: 8,7 sek
Toppfart: 196 km/t
Vekt: 1486 kg
Maks tilhenger: 2000 kg
Last: 521/1630 liter
Forbruk blandet: 0,5/mil

INNBYDENDE: Det er ikke mye billigpreg over interiøret i Karoq. Skinnseter og stor skjerm drar opp. Dessuten ryddig og oversiktlig med knapper og brytere samlet i midtkonsollen. Takket være pekeskjermen er det ikke veldig mange av dem. VW-kunder vil nok kjenne seg igjen her.

«Hvorfor kjøre Skoda når man kan gå, da?» Hørt den før? I så fall er det nok en stund siden.

Vitsene om det tsjekkiske bilmerket florerte på 70-og 80 tallet og sant og si så var det vel ikke uten grunn. Skodafabrikken i Tsjekkoslovakia havnet bak jernteppet etter krigen og ble en del av kommunistregimets planøkonomi. Med modeller som fremstod som håpløst utdatert både på design og teknikk allerede før de var sluppet på markedet, var det ikke lett å slå an i Vesten.

I dag har latteren forstummet, og det med god grunn. I 1991, to år etter jernteppets fall, ble Skoda, med aner tilbake til 1895, kjøpt opp av Volkswagen og i dag bygges bilene på samme plattform som Audi og Volkswagen. Og det er ikke noe å le av. At det har ført til en mild form for kannibalisme innen VW konsernet, er ikke til å stikke under stol. Skoda spiser markedsandeler fra både Audi og VW fordi Skoda er blitt en merkevare å regne med. Likevel; de tre opererer litt i hvert sitt segment; Audi er premium, VW er mellomklasse og Skoda er, tja, hva skal vi kalle det? Ikke lavpris, akkurat, ukens prøvekjørte har en prislapp på godt over en halv million. Men her finnes alternativer.

Selger bra
Med biler som spenner fra bybilen CitiGo via romskipet Superb og til den temmelig breiale SUV’en Kodiaq, så er det litt å velge på for folk flest. Og Skoda selger som bare det, i 2017 havnet merket på sjette plass med over 9000 solgte biler i Norge. Octavia var den som solgte mest. Vi skal imidlertid dvele litt ved den mellomstore SUV’en Karoq.

– Den er søskenbarnet til VW Tiguan men det skiller 50-60.000 i pris i favør av Skodaen, forteller selger Michael Engman hos G-Bil, før han entusiastisk legger ut om tsjekkisk ingeniørkunst av høy klasse. Og han har nok å snakke om; demobilen er særdeles godt utstyrt med både komfortutstyr og systemer for aktiv og passiv sikkerhet. Adaptiv cruisekontroll, City Safe Nødbrems, Lane Assist, Rear Traffic Alert (varsler om kjøretøy ved rygging) og blindsonevarsler er med å gi full score i NCAP testen. Av utstyr som «er kjekt å ha» kan nevnes LED hovedlys og kjørelys, ryggekamera, navigasjon, parkeringssensorer foran og bak, KESSY som er Skoda sitt navn på nøkkelfri adgang og start, samt 2-sone klima.
For å nevne noe.

Og så er det noen små pussigheter som Skoda er kjent for; eget rom med paraply under passasjersete. Åpner du tanklokket finner du en hendig isskrape som kan være kjekk å ha på kalde vinterdager. Simply Clever, sier Skoda selv.

Velkjent fra VW
Under motorlokket sitter den velkjente 2.0 liters TDI motoren fra VW som yter 150 hk, samme som i forrige modell vi prøvde, VW T-Roc. Som vi skrev den gang, motoren passer bilen som hånd i hanske. Nå kan vi bare gjenta oss selv. Koblet til sju-trinns DSG kassen, også velkjent fra VW, går det lett og uanstrengt for seg på motorveien mot Lillesand. Noe dekkstøy merkes men motoren hører vi knapt. Litt storbilfølelse på langkjøring opplever vi selv om bilen er forholdsvis kompakt.

Adaptiv Cruise Control har vi faktisk aldri forsøkt før, og nå er tiden inne. Vi stiller cruise kontrollen på 100 km/t og havner snart bak en massiv trailer. Jo, ganske riktig, bilen sakker ned på hastigheten slik at avstanden til forankjørende er betryggende. Sikkerhetsavstanden kan du velge selv med en bryter på cruise-hendelen.

KJØR GRØNT: Fem kjøremodi er tilgjengelig, pluss Off Road på egen bryter. Eco modus, representert med grønn skog på skjermen, byr på slappere respons men du sparer dråper. Fungerer helt greit til «vanlig» når ikke du har bråhast. «Sport» er for mer inspirert kjøring og for effektive forbikjøringer. Men forbruket går selvsagt opp.

Offroad
En kjapp tur innom Lillesand avslører at Karoq’en er på hjemmebane også i trange bygater, lett på rattet og med god svingradius, dessuten oversiktlig rundt baut. Siden dette er en 4-hjuls trekker, skulle vi gjerne testet den på realt vinterføre. I mangel av det forsøkte vi en steil gressbakke som var fuktig i regnværet, trykket på Off Road knappen og lot det stå til. Ikke noe problem, selvsagt. Bilen gnagde seg opp når bakhjulene koblet inn og hjalp til. Ved «vanlig» kjøring er det trekk på hjulene fremme.

Er du kjent med VW sine modeller, vil du fort føle deg hjemme i Karoq. Var det ikke for indianerlogoen i rattet, så kunne vi bli i tvil om hvilket av de to merkene vi satt oss inn i. Alt virker logisk bygd opp med knapper samt en stor, flott berøringsskjerm midt på dashbordet. Girvelgeren har fått et design som bringer tankene hen mot spakene i et jagerfly. Vi opplever at kvaliteten er på høyt nivå selv om det er en del hardplast rundt om, den har imidlertid en ganske myk finish som hjelper på inntrykket.

Karoq hører til i klassen kompakt-SUV, et segment som er i sterk vekst i Europa og også i Norge. Størrelsesmessig tetter den gapet mellom sine halvsøsken VW T-Roc og VW Tiguan. Med sin størrelse vil den fungere som en familiebil for mange. Et fleksibelt baksetesystem, Varioflex, gjør det mulig å fjerne det midterste setet for å gi mer albuerom for de to som sitter på flankene.

Demobilen, med alt tenkelig av ekstrautstyr som helskinn seter med el-justering havner på 549.000 kroner. Modellen som selger best er litt mer edruelig utstyrt og har samme TDI motor og automat samt trekk på alle fire. Den selger for 463 050 kroner. En bråte med penger det også, skal du være enda mer brutal med sparekniven kan du komme fra det med en Ambition utgave med 115 hk bensinmotor, manuelt gir og trekk på forhjulene til 348 850 kroner. Uansett hva du velger så risikerer du i alle fall ikke å bli møtt med overbærende latter. Kanskje heller beundrende blikk?

Elektrisk på vei
Aldri har det vært solgt så mange el-biler, hybridbiler og hydrogenbiler som i 2017 ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. Skoda har enn så lenge intet å tilby her. Likevel selger de biler i bøtter og spann, modeller som Ola og Kari Normann omfavner. Forklaringen er at også biler med trekk på alle fire samt automatgir solgte rekordhøyt i fjor. Og der er Skoda på hjemmebane.

De har altså ingen grunn til å deppe, folkene ute hos G-Bil, som forøvrig er kåret til årets Skoda forhandler fem år på rad. Og dessuten, de kan se lyst på fremtiden, for den blir full av elektrisk spenning. Det knytter seg høye forventninger til konseptbilen Vision S som er en ladbar hybrid med spennende spesifikasjoner. Og at CitiGo snart kommer som elbil ligger i kortene.

FLEXI: Varioflex heter bakseteløsningen der setet i midten kan fjernes for å gi mer armslag til to. 521 liter måler lasterommet normalt, 1630 liter med bakseteryggene slått ned. Det burde vel holde for de fleste.