fbpx
Annonse:
RASEDYR: Fronten Med Den Karakteristiske V-grillen Levner Ingen Tvil Om Hvilken Familie Denne Bilen Hører Til. På Sedvanlig Alfa-vis Er Nummerskiltet Plassert Ut Til Siden.
RASEDYR: Fronten med den karakteristiske V-grillen levner ingen tvil om hvilken familie denne bilen hører til. På sedvanlig Alfa-vis er nummerskiltet plassert ut til siden.

SUV på steroider

Fakta:

Pris: 1.418.800,-
Motor: 2,9 l V6 turbobensin
Effekt: 510 hk/600Nm
Drivlinje: 8A, firehjulsdrift
Ytelse: 0-100: 3,8 sekunder
Toppfart: 283 km/t
Dimensjoner: 470/195/168cm
Vekt: 1660 kilo
Forbruk: 0,91 l/mil, 210 g/km
Sikkerhet: Frontkollisjonsvarsling, nødbremsassistent, integrert bremsesystem, filskiftvarsler.

PÅ ALFA-VIS: Rød startknapp og voksne girhendler på rattet forteller om sportslige gener i Stelvio. Lær, karbon, skinn og røde sømmer gir luksusfølelse.

Stelvio er et fjellpass i Italia med 48 hårnålssvinger som tar deg opp til 2757 meter over havet. Vi antar det var her ideen om Alfa Romeos super-SUV ble unnfanget.

Alle 48 svingene blir angrepet i «race modus» og vi opplever en endeløs rekke av adrenalin-kick i det vi skyves brutalt ut av kurvene mens automatkassen klikker inn girskiftene. Stelvioen er responsiv og taktil til det ytterste. Opplevelsen toppes av brølet fra sportseksosen som får det til å gjalle mellom fjellsidene.

Nei, nå drømte vi oss vekk et øyeblikk. Vi befinner oss naturligvis på noe så hverdagslig som motorveien mot Lillesand, og her er det smått med hårnålssvinger. Bilen vi sitter i er riktignok ikke hverdagskost, og da må det være lov å drømme litt om italienske alper og spektakulære fjelloverganger for en liten stund. Alfa Romeos villdyr av en SUV besitter et kraftverk på over 500 hestekrefter som bare venter på å få slippe løs, enten svingene kommer tett eller det går rett frem. Det er bare å peke og skyte, og se hva som skjer. I nevnte «race modus» skjer det en hel del, faktisk.

Høyreist
Egentlig er hele bilen en selvmotsigelse; en høyreist SUV med plass til et helt lite flyttelass bak, samt romslig seteplass til fem. Trekk på alle fire skal sørge for vei i vellinga når snøen laver ned. Dessuten er det kjekt å ha når alle kreftene skal plantes i bakken på fullt øs. Da går 0-100 unna på 3,8 sekunder, hvilket den gjør med stil, på ekte Alfa Romeo-vis. At det er gener fra Giulia i Stelvio, er det få som betviler av dem som har mer kjennskap til Alfa Romeo-flåten enn undertegnede. Da skjønner vi at puristene er fornøyd med resultatet når det først skulle bli en SUV fra Alfa Romeo.

Neppe storselger
Stelvio er altså Alfa Romeo sin inntreden i SUV-klassen. Og vi må jo si at debuten har vært vellykket. Den har blant annet satt rekord på Nürburgring i sin klasse. Noe stormløp på salgsstatistikkene vil den likevel neppe forårsake, i alle fall ikke her på berget. Prislappen på nærmere halvannen million sørger for det. Heftige statlige avgifter må bære mye av skylden for at prisen blir uspiselig for folk flest.

– Jeg har ikke budsjettert med noe salg av denne, nei, smiler Morten Rode, daglig leder hos RSA Bil i Sørlandsparken, som blant flere andre merker har Alfa Romeo i porteføljen.

Han har hentet ned bilen fra importøren til «Italienske dager» for å skape litt ekstra blest om det italienske merket som de fleste forbinder med stolte racingtradisjoner.

– Fornuft er aldri tema her. Du kjøper ikke en Stelvio for å spare bensin, for å si det sånn. Her handler det om følelser og lidenskap, slår han fast.

Akkurat, vi tenkte nok det. Alfa er Alfa, også i SUV-versjon. Men en prøvetur takker vi ikke nei til selv om det er mer jordnære biler vi vanligvis befatter oss med på motorsidene. Dette får være unntaket.

DNA: Med denne knappen forvandles bilen fra «snilleste gutt i klassen» til et fartsmonster som byr på bøttevis med kjøreglede.

Klassereise
Bak rattet finner vi oss til rette etter å ha trykket på knappene for elektrisk justering av setet, som er i kledelig skinn og alcantara. Røde sømmer på det skinnkledde dashbordet supplert med karbon, er med å sette stemningen ytterligere. Her skal det kjøres med stil. Med et trykk på den svært synlige røde startknappen på rattet vekkes kraftverket til liv, uten at vi hører så mye til det. Bare vent. En DNA-bryter på midtkonsollen med fire innstillinger vekker selvsagt nysgjerrigheten idet vi cruiser bortover motorveien. Morten forklarte før avgang; D=Dynamisk, N=Nøytral, A=All Weather. Og så er det en egen innstilling for «Race». Sistnevnte er ment for kjøring på bane.

Når villdyret våkner
I «N» går det svært så greit for seg, komfortabelt og med en girkasse som skifter eksemplarisk. Vil du gire selv er det noen flotte girhendler på rattet som er en fryd å leke seg med. Krefter mangler selvsagt ikke. I «A» blir bilen nesten snill, noe som understrekes av grønnfargen i displayet. Forbruk og utslipp minimeres og start/stopp-funksjonen aktiveres.

I «D» blir det mer liv og leven. Hele bilen strammes opp og girskiftene kommer hyppigere, og nå lyser det rødt i displayet. Veldig pedagogisk, vil vi hevde. Selve høydepunktet er «Race». For å komme dit må vi vri litt hardere på hjulet (neppe tilfeldig) og det lyser illevarslende gult samtidig som vi får beskjed om at nå er alt av førerstøttesystemer koblet ut. Nå er det opp til den som sitter bak rattet.

Inne i en av tunnelene legger vi oss i venstrefila og gir gass for å dra forbi en bil som har litt for god tid. Åh, du, hvilken symfoni av lyd! Det snerrer og smeller fra sportseksosen så det gjaller i tunnelveggene. Turtellernåla danser opp mot rødmerkingen og det brutale skyvet presser oss inn i seteryggen. La meccanica delle emozioni! Slagordet til Alfa Romeo får plutselig en dypere mening idet vi flagrer forbi bilen vi hadde foran oss for sekunder siden.

Her gjelder det å holde på hatten – og sertifikatet. Neida, vi utfordrer ikke lovens lange arm i 100-sonen, det er fullt mulig å kjenne kreftene uten at det blir fartsoverskridelser av det villeste slaget. En tur på tyske autobahn med fri fart hadde unektelig vært moro, da. Eller enda bedre; å få oppfylt drømmen om å kjøre de 48 hårnålssvingene opp Stelvio-passet som har gitt navn til moroklumpen fra Alfa Romeo.

Kraftpakke: Fire fete enderør vitner om flust med krefter. Kompakt design understreker ytterligere dynamikken i Stelvio.