fbpx
skip to Main Content
STABLER I HØYDEN: Ennå er det ledige plasser i reolene hos Kristiansand Båt og Motor, men det fylles fort opp. De tre herrene er fornøyd med tingenes tilstand. Fra venstre: daglig leder Eilif Pedersen, havnesjef Kristoffer Bak og salgssjef Magne Fjermeros.

Høysesong for båtopplag

En sommer er over og båtfolket trekker farkostene sine på land. Det betyr hektiske dager for firmaer som tilbyr opplag, service, vedlikehold og reparasjoner.

– Trykket har pågått en stund allerede og det vil fortsette i flere uker fremover, konstaterer Magne Fjermeros , salgssjef hos Kristiansand Båt og Motor på Andøya. Han er fornøyd med at stadig flere velger den lettvinte løsningen med å overlate hele eller deler av vedlikeholdet, samt vinterlagringen, til profesjonelle aktører. Men han kunne ønske en større spredning i oppdrags mengden:
– Ikke minst om våren, når varmen først setter inn, er det mange som kontakter oss og ønsker båten gjort klar og satt på vann før helga. Det kan bli utfordrende, særlig hvis de har drøyd med å få utbedret feil og mangler som vi har påpekt om høsten da båten ble levert til oss. Det hadde jo vært så mye greiere om vi kunne foreta nødvendige reparasjoner i løpet av vintermånedene og slik fått spredt arbeidet ut over året, medgir han.

Båter opp til 50 fot
14 ansatte jobber på bedriften og de utfører nær samme antall årsverk, i tillegg leier de inn litt ekstrahjelp når det topper seg.
150 båter kan lagres innendørs i frostfrie haller. De største båtene er opp til 50 fot.
– Hvem er det som benytter seg av tjenestene dere tilbyr?
– Det er alle slags kunder med alle typer båter, fra rimelige småbåter til fartøyer til flere millioner. Trenden i dag er likevel at det går mye i båter fra 22 fot og oppover, gjerne daycruisere med mulighet for overnatting, forteller Fjermeros.

Ute på kaien er Kristoffer Bak i ferd med å løfte en 22 fots daycruiser opp av det våte element med gaffeltruck og inn til trygg forvaring i en av hallene. Trucken kan løfte opp til fem tonn og håndterer båter inntil 30 fot så denne daycruiseren er lett match. Kristoffer står nede på flytebrygga og styrer løfteoperasjonen med fjernkontroll. Slik kan han bedre følge med på det som skjer i prosessen enn om han måtte sitte inne i trucken.

Stabler i høyden
Inne i hallene stables de mindre båtene i høyden i spesialbygde reoler. To traverskraner i taket gjør det enkelt å flytte rundt på dem. Eller for å hente ut en båt når det planlegges å gjøre service på den en gang i løpet av vintermånedene.
– Hva skjer om det blir brann?
– Vi har installert automatisk skumanlegg som skal kvele et branntilløp. Men jeg ser for meg litt av en jobb med å rydde og rense opp etter at alt er blitt oversprøytet med skum. Forøvrig er det båteieres ansvar å forsikre båten sin, minner Fjermeros om.
–Hva er det kundene etterspør?
– Det er jo lagring, mange som tidligere bodde i enebolig med stor hage med plass til båten flytter i leilighet. Da oppstår behov for lagringsplass. De fleste vil jo også ha ettersyn og service på motor, og mange tar full pakke med stoffing og polering, forteller Fjermeros.
Bestiller du «full pakke» er det bare å levere nøkkelen på kaia om høsten og glede seg til å hente ferdig klargjort båt en gang til våren – bare husk å gi beskjed 14 dager før… Med innendørs opplag, motorservice og bunnstoffing og polering vil prisen for en 20 fots båt ligge på rundt 25 000 kroner. Velger man å ta jobben med stoffing og polering selv kan man spare drøyt 6000 kroner.

Merkeverksted
Vanlig prosedyre når båten er kommet opp av vannet er avspyling opp til fenderlist, kjøring av motoren i ferskvann samt at den konserveres med frostvæske. Deretter oljeskift mens motoren ennå er varm. Øvrig service og ettersyn, samt eventuelle reparasjoner, tas i løpet av vinteren.
– Vi er merkeverksted for Volvo Penta motorer og for Mercury utenbordsmotorer og har diagnoseutstyr for disse.

Vi tar også i mot andre merker for lagring og kan foreta en enklere service på disse, men vi samarbeider helst med de de andre merkeverkstedene slik at de kan foreta service på «sitt» merke, forklarer Eilif Pedersen, daglig leder i firmaet.

Service og vedlikehold kan også bli utført hvor båten befinner seg, om det så er på sjøen eller hjemme i hagen.

Back To Top