fbpx
skip to Main Content
SUV MED SPORTSGENER: Jaguar fornekter seg ikke med lav linjeføring og kraftfull fremtoning, dette er bare lekkert. I-Pace minner om det spenstige kattedyret i angrepsposisjon.

Rovdyr på batteristrøm

Fakta:

Pris: 873 000,- (demobil)
Motor: 2 el-motorer, samlet effekt 400 hk/700 Nm
Drivlinje: 1A, firehjulsdrift
Rekkevidde: 480 km (WLTP)
Dimensjoner: 468/189/155 cm
Vekt: 2 208 kg
Fart: 0-100: 4,8 sek
Toppfart: 200 km/t

Både rekkevidde og ytelser viser at Jaguar mener alvor med sin hel-elektriske I-Pace.

Hele 480 kilometer før det er slutt på strømmen (WLTP) og 0-100 på under fem sekunder avslører at det britiske rovdyret aldeles ikke har fått svekkede krefter etter elektrifiseringen. Tvert imot; Jaguar virker friskere enn noen gang.
Jaguar forbinder nok de fleste med engelske premium-biler med vekt på det sportslige. Hvem husker ikke ikonet E-Type som ble produsert fra tidlig 60-tall og til ut i 70-årene, og som oppviste ytelser som var ganske sjeldne på den tiden? Elegante og påkostede «saloon»-utgaver har det heller ikke manglet på.

Selvsagt måtte også Jaguar melde seg på i det stadig voksende SUV-segmentet. E-Pace og F-Pace er introdusert, og nå altså elektriske I-Pace. Selv om den kalles SUV, er den ikke typisk for segmentet med sin lave profil. Dette er ikke bilen du klatrer opp i, akkurat.

Lyd etter ønske
Puristene vil muligens riste oppgitt på hodet og tenke at dette blir kunstig og rart med strøm i stedet for bensin i Jaguar. Et stykke på vei har de rett; her er ingen bensinlukt som river i neseborene, ingen rasping fra tørste sylindre som roper på styrkedrikk.

PREMIUM: Pass opp for fingermerker her – mye blanke overflater tilsier pusseskinn i hanskerommet. Her er det stilrent med få knapper og ekte tre i dashbordet. Praktisk er det også, midtkonsollen rommer 16,5 liter(!).

Sportslige kjøreegenskaper mangler imidlertid ikke. Faktisk finnes det motorlyd også, om du ønsker, riktig nok kunstig sådan. Ved å stille bilen inn på «Dynamic», som er sportsmodusen og som gjør at rovdyret våkner for alvor, kunne vi fryde oss over en herlig vrooom-kaskade av lyd inne i kupeen, ikke på veldig høyt nivå, men nok til å sette oss i rett stemning når vi rattet bilen på svingete veier.

Sportslige takter er én ting – noe annet er premium følelsen vi opplever når vi setter oss inn i førersetet. Her går det i skinn og ekte tre-innfellinger i dashbordet, for ikke å snakke om blanke overflater som avslører fingermerker alle steder. Ha gjerne med pusseskinn i bilen om du er allergisk mot den slags.

Utsikt til stjernene
Elektrisk kjøreglede innebærer for det første at alt går stille for seg, også i Jaguaren, sett bort fra den kunstige motorlyden som kan skrus av. Et trykk på startknappen, og vi er i gang i demobilen til 873 000 kroner. Da er alt av utstyr inkludert, bortsett fra større sko; bilen vi kjører har 20 tommere men kan leveres med 22 tommers hjul. Sort taktrekk er også ekstra. Nå kan vi glede oss over et gedigent panorama glasstak som, ifølge Lars Christian Austad hos British Cars, skal være fotokromatisk. Det vil si at det skifter fra mørkt og varmedempende i solskinn, til glassklart om natten, slik at du kan beundre stjernehimmelen over deg. Alt ligger til rette for romantiske turer.

ALLTID OPPDATERT: Førerdisplayet opplyser om det meste, blant annet gjenstående rekkevidde. Head Up Display mangler heller ikke.

For det andre, betyr elektrisk drivkraft enestående moment fra bunnen av. Enten vi velger Eco, Comfort eller Dynamic, er det krefter i overflod. Skulle rekkeviddeangsten slå inn, kan det jo være greit å slå på Eco for å spare energi. Vi merker klart at bilen blir snillere, nesten som en «normal» familiebil. Comfort gir tilgang til en masse krefter, mens dynamic bikker over i det glade vanvidd om vi ikke er forsiktig med gassen. «Pass på at forhjulene peker rett frem om du forsøker fullt pådrag i Dynamic», var rådet vi fikk før prøveuturen. Nå forstår vi hvorfor. Det finnes også modus for regn-is-snø som skal hjelpe på fremkommeligheten når førerforholdene blir utfordrende. Det er to el-motorer; én på hver aksling, slik at I-Pace trekker på alle fire. Begge yter 200 hk og gir et voksent dreiemoment på 696 Nm. Til tross for firehjulstrekk kan vi knapt karakterisere I-Pace som terrenggående. Bakkeklaring på 14,2 cm tilsier ikke kjøring på røffe kjerreveier.

Fokus på kjøreglede
Det er på vanlig vei at Jaguaren er på hjemmebane, enten det er motorvei eller svingete veier på bygda. Vi merker at I-Pace først og fremst er Jaguar, dernest at den er elektrisk. Sportslig kjørefølelse har fokus. Lavt tyngdepunkt takket være batteriene i golvet bidrar til dynamikk og en masse kjøreglede bak det deilige rattet som er akkurat passe tykt og passe stort. Adaptivt understell med luftfjæring er også inkludert på denne påkostede utgaven, noe som sørger for komfortabel ferd også om asfalten skulle være av det humpete slaget. Samtidig er det stivt nok til at bilen innbyr til inspirert kjøring.

SKINN SETER: Innbydende også på andre rad, men utformingen tilsier at to har det mer komfortabelt enn tre.

I-Pace måler 468 cm i lengden og passer nok best inn i segmentet crossover. Det er plass til fem, men utformingen av baksetet tilsier at to voksne sitter komfortabelt. Bagasjerommet måler 540 liter med alle seter i bruk, kan utvides til 1453 liter ved å slå ned setene bak. Det burde holde til en ikke alt for stor familie. Det er dessuten et mindre rom i fronten til ladekabler. Tilhengervekten er begrenset til 750 kilo, tilstrekkelig til å frakte en henger med hageavfall.Med elektrisk rekkevidde på 480 kilometer kommer du greit til Oslo uten ladepauser, muligens også om vinteren. Bilen hurtiglader til 80 prosent på halvtimen om det skulle knipe.

Interessen for I-Pace har vært stor siden bilen ble introdusert, og ikke overraskende er det lange ventelister for de som bestiller nå.

– Vi har solgt 121, og nå kan vi begynne å levere, heldigvis, informerer Lars Christian Austad. Han kaller bilen en «sportslig familiebil» som henvender seg til mange typer kunder, både barnefamilier og godt voksne. Prisen starter på 649 000 kroner for en S-utgave. Batteripakke og motor er like på alle utgaver. Det meste av sikkerhets- og førerstøtte systemer er bygget inn i alle utgaver.

I-Pace er den første helelektriske bilen fra Jaguar, men det kommer mer, sier ryktene.

Back To Top