fbpx
skip to Main Content
ST FOR SPORT: Fiesta ST-Line tar seg godt ut med kraftfull linjeføring som sammen med designelementer som sort grill med bikubemønster og smale LED lys gir den et sporty uttrykk.

Kjøreglad Fiesta

Fakta:

Pris: 324 000,- (demobil)
Motor: 1 liter Eco-boost, tre sylindre, 100 hk, dreiemoment 170
Drivlinje: 6A/forhjulsdrift
Ytelse: 0-100: 12,2 sek Toppfart: 185 km/t
Forbruk blandet: 0,52 l/mil
CO2: 118g/km
Lengde/bredde/høyde: 404/173/148cm
Bagasjerom: 292 /1093 liter
Vekt: 1206 kilo

En viss evolusjon har det vært for Ford Fiesta gjennom de åtte generasjonsskiftene bilen har gjennomgått siden den ble lansert for over 40 år siden. I dag fremstår Fiesta som en bil med vekt på kjøreglede.

Oljekrisen i 1973 betød kjøreforbud i helgene og muligheter for å gå på ski gjennom Sinsenkrysset. I tillegg ble det brennaktuelt over natten med minibiler som var beskjedne i matfatet. Slik fødtes Ford Fiesta, som kom på markedet i 1976. Den ble umiddelbart en suksess og konkurrentene var ikke veldig mange, akkurat.

– Jeg husker den godt. Vi fikk den i butikken det året. Femti hestekrefter, ingen styreservo, og forhjulstrekk – det var svært uvanlig den gangen. Hele 33.900 kroner måtte kunden betale for bilen, minnes Harald Sangvik, veteran hos Ford forhandler Bay Auto med fartstid fra året før Fiesta ble lansert.

– Kundene ble imponert over hvor godt den nye modellen tok seg frem på vinterføret. En av selgerne hos oss hadde ingen god forklaring på hvorfor, men det hadde jo sammenheng med forhjulstrekket. Det var bare det at selgeren ikke var klar over at den trakk på forhjulene, humrer Harald Sangvik som har mange gode historier på lager gjennom et langt liv som bilselger.

STRAMT OG RYDDIG: Her skal det være mulig å trives bak rattet. Ford har ryddet grundig opp på dashbordet og fått vekk en rekke knapper og brytere, mye takket være den fine pekeskjermen som dominerer i midten. De knall gule stripene er et ganske så friskt innslag i alt det grå, men vi er usikker på om det faller i smak hos alle.

Bra respons
Mye har endret seg siden 1976, og dagens modell har vel bare til felles at den fremdeles har fire hjul og ett ratt.

Enliters eco boost-motor med tre sylindere som yter 100 hk er hva ukens demobil kan by på. Samme motor leveres også med 125 og 140 hk. Holder det med 100?, spør vi oss i det vi trykker på startknappen og legger ut på motorveien mot Lillesand. Utgaven vi kjører har sekstrinns automat og dermed er det mye opp til girkassen hvordan bilen oppfører seg når vi setter den på prøve. Den skifter mykt, med en ørliten nøling, men ved kick-down er det lite å utsette på responsen. Det drar seg fort opp mot rødmerkingen på 6500 omdreininger, og vi er raskt oppe i 100 km/t. Ved jevn fart faller turtallet tilbake til normalt leie rundt 2000 o/min og det hele oppleves uanstrengt. Det er også mulig å velge gir manuelt med hendler på rattet. Støynivået er behagelig lavt og vi får litt følelse av å kjøre en større bil.

Helt OK: Til å høre til i småbilsegmentet må vi gi godkjent stempel på bakseteplassen.

Vi svinger innom Lillesands trange gater og opplever at motoren knapt kan høres ved lave turtall. Styreservoen er fin, passe lett og passe følsom. Det skinntrukne og ganske tykke rattet har flat bunn. Det siste er blitt kjennetegn for sportslighet. I så måte er Fiesta ST Line innenfor da den byr på en del ekstra snadder utover utgavene under. Stor spoiler bak, samt spesielle 17-toms felger og bikubemønster i grillen er utvendige detaljer, mens innvendig er det sportseter samt detaljer i skinn og aluminium rundt om. Dessuten har den sort takkledning, noe som skal få sjåføren til å konsentrere seg helt og fullt om veien. De som er vant med panorama glasstak, vil nok oppleve det i mørkeste laget.

Godkjent: 292 liter måler det ganske dype bagasjerommet i Fiesta. Med baksetene slått ned laster det 1093 liter til taket.

Automat eller manuell?
Så er det tid for å ta turen «ut på landet», det vil si Høvåg, med sine svingete veier. Det er nettopp på slike veier at Fiestaen er i sitt rette element, med et oppsett vektet mot det sportslige, som er fast, og som klistrer den til veien. Samtidig opplever vi et aldri så lite sint snerr fra motoren når vi gir på litt ekstra. Hunde hestekrefter fra tre sylindere vil fungere helt greit i hverdagen, men til litt mer inspirert kjøring hadde vi ikke takket nei til 125-hesteren, eller aller helst, utgaven med 140 hk.
Kort fortalt ville vi valgt 140 hk med manuell kasse til 258 800 kroner fremfor 100 hk med automat til 273 500 kroner. Her skiller det altså nesten 15 000 kroner i favør av 140-hesteren, men som du må gire manuelt. Det siste ser vi ikke som noen ulempe, snarere tvert om. En kjøreglad bil som Fiesta «kler» utvilsomt manuell kasse veldig godt, noe vi også konkluderte med da vi prøvde den større og minst like kjøreglade Focus med manuelt gir tidligere i høst. Du vinner også noen tiendeler i sprinten fra 0-100 ved å velge manuell. Årsaken til prisforskjellen forklares langt på vei med tyngre avgiftstrykk på automaten.

Mye utstyr
Demobilen er forøvrig priset til 324 000 kroner som da inkluderer masse utstyr utover standard ST Line. Komfortpakke med varme i ratt og frontrute, ryggesensor og ditto kamera samt navigasjon er med, det samme er mer påkostede seter. Det meste av sikkerhetsutstyr og førerstøttesystemer er også inkludert i prisen.

Førermiljøet er blitt bra med god sikt, og pekeskjermen i midten har ført til at antall knapper og brytere er redusert betraktelig slik at dashbordet fremstår mer ryddig enn tidligere. To koppeholdere i midtkonsollen, samt armhviler er også noe vi setter pris på.

Med lengde på så vidt over fire meter hører Fiesta med i småbilsegmentet, selv om den har vokst med årene, slik de fleste modeller utvikler seg. Dagens Polo var en gang på størrelse med Golf, for eksempel.
– Før solgte vi Fiesta som en typisk nummer to-bil, mens i dag selger vi den gjerne som nummer en til de som ikke har behov for veldig stor plass, for eksempel til godt voksne par hvor barna har flyttet ut, forteller selger Henrik Finne. Han kan ellers fortelle at omlag halvparten av kundene velger automat til Fiesta.
– Nå venter vi på en «ekte» ST, med 200 hk til rundt 380 000 kroner. Den har vi forhåpentligvis i butikken før jul. Det blir en skikkelig morsom sak, fastslår Henrik Finne.

Back To Top