fbpx
Annonse:
KLAR FOR TAKEOFF: Årets Julekalender Er I Boks Fra Dampbageriet; Kakefly Med Mulighet For å Vinne Flybilletter. Cecilie Figenschou Og Nora Tollnes Lydersen Fra Widerøe Flankerer Espen Albert Som Er Klar Med Første Brett Med Fly.
KLAR FOR TAKEOFF: Årets julekalender er i boks fra Dampbageriet; kakefly med mulighet for å vinne flybilletter. Cecilie Figenschou og Nora Tollnes Lydersen fra Widerøe flankerer Espen Albert som er klar med første brett med fly.

Take-off hos «Bageren i byen»

Julekalendere kommer i mange fasonger og varianter. Espen Albert på Dampbageriet har gått sammen med Widerøe flyveselskap om en høytflyvende idé om å produsere kakefly på løpende bånd i desember.

– Sånn, bare en forsiktig bevegelse med stemplet, så blir det bra!

Espen Albert gir velmenende veiledning til Nora Tollnes Lydersen som er i full gang med å sette «Widerøe»-stempel på kakeflyene som skal inn i ovnen. Veiledningen kommer godt med, for Nora jobber til vanlig med markedsføring hos Widerøe, og ikke med konditorfarge og kakedeig. Sammen med Cecilie Figenschou, markedssjef i flyselskapet, har hun tatt turen fra Widerøes kontor på Lysaker i Oslo og ned til «Bageren i byen» i Kristiansand for å teste ut produktet som lanseres 1. desember.
Inni posen med kakeflyene, som er å få kjøpt fra 1. desember og til julaften, er det lagt ved en hilsen fra Bageren og fra flyselskapet. Hver dag vil én av posene inneholde flybilletter for to til en av Widerøes destinasjoner fra Kjevik.

Mange vinnere
– Dette må jo være tidenes julekalender, utbryter Espen, som har forsøkt seg med forskjellige varianter tidligere, men da mer i retning av spesielle dagstilbud i bakeriene.

– Dette blir jo spennende for folk, for å se om de har kjøpt vinnerposen med kakefly. Sjansene for å vinne er jo ganske stor da, om vi selger 300 poser om dagen de 24 dagene frem til julaften. Hver dag blir det en heldig vinner av flybillett for to, utdyper Espen Albert.

Det er to gamle travere som har funnet sammen i arbeidet med å lage tidenes julekalender. Widerøe flyveselskap fyller 85 år til neste år, men flyselskapet er for ungdom å regne sammenliknet med «Dampen» som ble etablert i 1862 og som feiret 150 års jubileum for seks år siden.

– Vi er det nest eldste bakeriet i Norge. I Oslo er det ett som er kun ett år eldre enn oss, forteller Espen. Widerøe flyveselskap, på sin side, er det eldste flyselskapet i Norge.

Store på Kjevik
– De første årene var selskapet knyttet til taxi-ambulanse – og skoleflyvning, og til flyfotografering. Siden har det utviklet seg til det vi ser i dag, forteller Cecilie. Hun legger ikke skjul på at noe av hensikten med julekalenderen og samarbeidet med Espen Albert er å skape blest om flyselskapet og deres satsing på Kjevik.
– Vi står i dag for 80 prosent av produksjonen på Kjevik, det er det nok ikke alle som er klar over. I høst åpnet vi en direkterute til London. Utenom det flyr vi til København, Stavanger, Bergen og Trondheim. Billettene i kakeflyposene gjelder for flyvninger til disse destinasjonene, og de kan brukes i hele 2019, poengterer hun.
– Vi kjenner Espen fra før og vet at han er opptatt av mange av de samme kjerneverdier som vi har i Widerøe, om å være folkelig, engasjert, pålitelig og nysgjerrig. Da vi ringte og lanserte ideen, var det ja med én gang, smiler Nora og Cecilie.

Den 1. desember er det klart for Take-off for til sammen 21 600 kakefly som det vil summere seg til om det selges 300 poser med tre fly i hver pose, i 24 dager.