fbpx
skip to Main Content
KOMPAKT SUV: Vi synes Suzukis oppfriskede versjon av Vitara er blitt vellykket. Den utstråler kraft uten å skrike på oppmerksomhet. Bakkeklaring på 18,5 cm er på det jevne for klassen og nok til å gi typisk SUV-sittestilling.

4-hjulstrekker i oppfrisket versjon

Fakta: Fakta

Pris: fra 368 900,- (112 hk GL, manuelt gir), 399 900,- (demobil)
Motor: 4-syl bensinturbo, 1373 ccm, 140 hk, 220Nm
Ytelser: 0-100: 10,2 sek. Toppfart: 200 km/t
Forbruk blandet: 6,3 l/mil
Co2: 143 g/km
Vekt: 1160 kilo (egenvekt)
Bagasje: 375/710 liter

Ny modell, eller facelift? Det blir et definisjonsspørsmål. Sikkert er det at mye er nytt og forbedret i siste utgave av bensin-SUV’en til Suzuki.

– Bedre isolasjon, høyere materialkvalitet, oppgraderte seter og mer utstyr, det er kort fortalt «nye» Vitara, reklamerer Morten Rode, daglig leder hos RSA Bil i Sørlandsparken.

For å underbygge påstanden banker han med hånda på dashbordet i nykommeren, og vi konstaterer ut fra lyden at kledningen har fått en mykere stofflighet. Hardplastpreget fra forrige modell er borte, selv om det fremdeles er plast som gjelder. Soft pad kaller Suzuki materialet som skal gi et anstrøk av premiumfølelse.

Et gedigent panorama-soltak er også med og understreker at Vitara har klatret opp flere hakk mot premium med denne utgaven.

Høyt utstyrsnivå
Demobilen vi skal få ratte noen timer en mild novemberdag kommer med «norgespakke», det innebærer en hel del; blindsonevarsel og varsel om kryssende trafikk ved rygging, skiltgjenkjenning, ryggekamera, navigasjon, DAB, LED-lys nært og fjernt, forbedret adaptiv cruise, nøkkelfri adgang, samt start- og regnsensor. Det er enda mer i pakken som gjør utgaven til en temmelig komplett utstyrt bil.

TA PLASS: Her bør de fleste kunne finne seg godt til rette i seter kledd med skinn og alcantara. 7 tommers peke­skjerm dominerer i midten og reduserer behovet for fysiske knapper. Analog klokke høyt plassert på dashbordet gir et anstrøk av nostalgi.

Vitara kommer med to motoralternativ; en tresylindret 1,0 liter bensinturbo som yter 112 hk og en 1,4 liter, også den bensinturbo, som yter 140 hk. Det er sistnevnte vi skal få prøve, koblet til en sekstrinns automatkasse. Vi setter kursen mot Lillesand via motorveien og er raskt oppe i de lovlige 100 km/t. Automaten skifter ganske så umerkelig og det hele går pent og behagelig for seg. Samtidig konstaterer vi at det er lite støy inne i kupeen.

Den adaptive cruise-kontrollen, hvilket vil si radarbasert avstandstandsholder til bilen foran, viser seg å fungere helt etter hensikten. Nytt er det at avstandsholderen fungerer helt til full stans, tidligere var det ned til 30 km/t.

Valg av kjøremodus
Knappen for valg av kjøremodus finner vi på midtkonsollen. Her er «Auto Mode» det normale, og skal prioritere lavt forbruk og utslipp, samt at 4×4 systemet slår inn ved behov. Vitara trekker til vanlig på forhjulene. «Snow Mode» er for mer utfordrende føreforhold, mens «Sport Mode» passer til inspirert kjøring. I «Sport» skjerpes styringen noe, samtidig som responsen fra motoren blir kvikkere, og ikke minst, automatkassen holder lengre på girene. Det blir ganske heftig når turtallet skyter opp mot 4000 o/min og vi kjenner at det lugger i forhjulene. Hold godt i rattet om du forsøker den øvelsen. Selvsagt vil forbruk og utslipp øke, og til vanlig er «Auto Mode» mer enn godt nok. Velger du «Lock Mode», kobles firehjulsdriften inn samtidig som dreiemomentet blir høyere, hvilket kan være kjekt å bruke om du havner på steder der biler vanligvis ikke har noe å gjøre. Om du ønsker å gire selv, finnes det girhendler på rattet.

På tur i det grønne
Selvsagt bør en bil som Vitara utfordres på annet enn bare motorvei og bygater, så vi staker ut kursen mot grusveien som slynger seg over heia fra Høvåg til Åbåll i Birkenes. Ingen utfordringer der heller. Fast fjæring gir god flyt, samtidig er det ikke til å unngå at vi kjenner vaskebrett og hull i veien, uten at det oppleves direkte ubehagelig. I mangel på vinterføre får en steil gressbakke, fuktig etter regn, bli dagens test på fremkommelighet. Vi vrir over til «Snow Mode» og forsøker å lirke oss opp. Med litt finjustering av hjulstillingen og forsiktig omgang med gassen gnager Vitaraen seg opp bakken med æren i behold. Den øvelsen hadde vi ikke klart med forhjulstrekk, det er helt sikkert.
Er du på jakt etter en godt utstyrt kompakt SUV med vekt på fremkommelighet og helt greie prestasjoner, kan Suzuki Vitara være verdt å kikke nærmere på. At den ikke ligger høyt oppe på statistikken over nybilsalget, skyldes nok ikke selve bilen, men det faktum at det ikke finnes noen elektrisk drivlinje, hverken hybrid eller hel-elektrisk. Dermed havner bilen litt i skyggen av biler med alternativer til fossilt drivstoff.

UT PÅ TUR: Bratt og fuktig gressbakke er ingen ønskesituasjon, hverken for bil eller sjåfør. Vitara’en tok seg opp etter litt prøving og feiling.
Back To Top