fbpx
Annonse:
TØFF LITEN TASS: Toyota Aygo Er Ikke Stor, Men Tøff I Trynet. X-designen I Snuten Er Blitt Bilens Signatur. Med Et Friskere Fargevalg Blir Den En Riktig Humørspreder.
TØFF LITEN TASS: Toyota Aygo er ikke stor, men tøff i trynet. X-designen i snuten er blitt bilens signatur. Med et friskere fargevalg blir den en riktig humørspreder.

Smått og godt fra Toyota

Minibilen til Toyota ble lansert i 2005 og har gått gjennom en stille evolusjon på de 13 årene siden da. Årets utgave er et friskt pust inn i en ellers ganske grå og kjedelig minibilklasse.

Mange spreke fargekombinasjoner lokker nok frem smilet hos mange, kanskje særlig hos kvinner. Sammen med iøyenfallende X-design i snuten er Aygo en modell som skiller seg ut fra mengden og som gjør den til en morsom bil.

En bil som måler snaue tre og en halv meter i lengden er selvsagt ikke førstevalget som familiebil, men for to voksne som ikke til stadighet skal be med venner på tur, kan Aygo være verdt å ta en nærmere titt på. Aygo hører dessuten til blant de rimeligste bilene som er å få kjøpt i Norge. Det skjerper selvsagt interessen hos mange. At den lette bilen på 900 kilo er beskjeden i matfatet, bidrar i samme retning.Prisene starter på 160 700 kroner. Det er en ganske ribbet utgave. Demobilen, en X-Play+, havner på 182 700 kroner. Da følger det med blant annet alu-felger, tåkelys, mørke ruter bak, 7-tommers multimediaskjerm, telefonintegrasjon, ryggekamera og automatisk AC. Toyota Safety Sense er navnet på sikkerhetspakken og inkluderer kollisjonsvern og filskiftvarsler.

INTEGRERT: Hovedinstrumentene sitter på rattstammen og følger med når rattet justeres opp og ned, det sikrer fri sikt uansett posisjon.

Romfølelse
Det første som slår oss når vi setter oss i førersetet, er romfølelsen. Det er langt frem til frontruta og vi får greit plass i setet som kan reguleres frem og tilbake, og i høyden. Følelsen av å sitte i en minibil er på ingen måte påtrengende. Sammen med det skinntrukne rattet som kan heves, senkes og trekkes ut og inn, fant vi oss fort til rette. I baksetet derimot, kan det fort bli plagsomt trangt for voksne, Baksetene egner seg best for barn.

Interiøret ellers består for en stor del av hardplast i dashbordet, med noen innfellinger av metall. Det er greit nok for en bil i denne klassen. En 7-tommers multimediaskjerm dominerer midten med ryggekamera integrert, men ingen navigasjon. Fysiske knapper for automatisk klimaanlegg er rett på sak og enkle å bruke. I Aygo er det ingen overhengende fare for å rote seg bort i innviklede menyer, og antall knapper og brytere er på et svært nøkternt nivå. Det enkle er ofte det beste.

Svinger seg i byen
Også på motorsiden har Toyota gjort det enkelt; Aygo leveres kun med en 1-liters 3-sylindret motor som yter 72 hestekrefter, opp fra 69 hk på forrige utgave. Koblet til en 5-trinns manuell girkasse er det en lettkjørt bil Toyota presenterer. Først og fremst til bruk i byen, kanskje, med svingradius på 5,1 meter, er den en drøm å manøvrere i trange gater, og den lette bilen føles kvikk nok. Dessuten krever den jo ikke mye plass i trange parkeringshus heller.

KOMPAKT: Aygo, som med sine 3,5 meters lengde, hører til i mini-segmentet. Det er overraskende god plass foran, mens baksetet passer best for barn.

Ute på motorveien kommer vi greit opp i 100 km/t, men derfra og videre er det ikke mye ekstra å hente. Det er vel greit nok for de fleste. Dessuten føles ikke bilen som en typisk småbil på motorveien. Her kan mange minibiler oppleves smånervøse, støyende og i det hele tatt utilpass. Det er ikke slik med Aygo. Den kjører stabilt med presis styring, støynivået er lavt og komforten generelt får absolutt godkjent karakter av oss.

I byen og på landet
På svingete veier gjennom Høvåg kan vi for det meste kjøre i 5. gir. Girskiftindikatoren ble vi ikke helt klok på. Snart ville den ha oss til å gire opp, og så ned, på en ikke helt logisk måte, følte vi. Men det er jo bare å overse den om man ikke er enig. Ved gasspådrag høres et tydelig snerr fra 1-literen, karakteristisk for motorer med tre sylindre.
Vinglevarsleren hadde en tendens til å pipe litt vel ofte hvis vi holdt oss godt inne mot veikanten nær de hvite stripene. Blir det irriterende, kan systemet slås av.

I ALL ENKELHET: Enkelt og rett på sak innvendig, knapper og brytere er der du venter å finne dem. Multimedia skjermen er lettnavigert. For mange er dette helt ok.

Oppsummert vil vi si at Toyota Aygo er en morsom bil som nok trives best i byen. Den er kvikk nok, lett å ratte, og lite plasskrevende. Samtidig gir den nok komfort til at langkjøring også oppleves ganske behagelig. Plassmessig er det klart at bilen stiller i en egen klasse. To voksne har det greit i forstolene, mens baksetet passer best for barn. Knapt 168 liter bagasjeplass er ikke mye, og mange vil streve med å få plass til helgeturbagasjen. Da er det greit at baksetet kan legges ned når det bare er to i bilen.
For unge, urbane mennesker vil vi tro at Aygo kan ha en viss apell. Toyota er dessuten kjent for å lage driftsikre biler med lite feil, det gjelder nok også for minstemann i familien.

Fakta

Toyota Aygo X-Play+
Pris: 182 700,-
Motor: 3-syl bensinturbo, 998 ccm. 72 hk, 93 Nm/min
Ytelse: 0-100: 13,8 sek
Toppfart: 160 km/t
Forbruk: 4,1 l/mil
Co2: 155 g/km
Mål: (l/b/h): 346/161/146 cm
Vekt: 910 kilo
Bagasjevolum: 168 liter