fbpx
skip to Main Content

Slik lager du pressebilder som blir brukt, del 2

Dersom de husker å legge pressebilder ved pressemeldingen sin, er det mange bedrifter som sender inn for små eller dårlige pressebilder. Vi gir deg herved oppskriften én gang for alle, slik at du slipper å kaste bort tiden din på dårlige bilder. Værsågod.

Format
Send bilder i vanlige formater som jpg, jpeg, gif eller png. Ja, en journalist bør kunne åpne alle slags formater, men journalister er også presset på tid. Ikke gjør det vanskeligere og mer tidkrevende enn det trenger å være. Sender du bildet som en pdf-fil, må journalisten bruke tid på å konvertere filen for å redigere den og bruke den i en artikkel, ettersom pdf ikke er et rent bildeformat. Ønsker du å beholde bildekvaliteten ved kopiering og gjennom redigering, kan du lagre og sende bildet som tiff i stedet.

Hold det naturlig
Bilder som er tydelig overregisserte, hvor personene i bildet poserer på en unaturlig måte eller som modeller, kan dette gjøre at mottakeren vil oppfatte det som et reklamebilde. Det samme kan skje dersom bildet er tydelig etterbehandlet for å gjøre seg bra på en plakat. Dette gjelder ikke bare bilder av mennesker. For stor fargemetning og filtre som skal skjule porer, rynker, hår og andre uønskede elementer, er virkemidler som er mest vanlig i reklame. Dersom bildet minner for mye om et annonsebilde, risikerer du at media ikke vil bruke den til en redaksjonell sak. Dersom leseren vil oppleve det som reklame, er det ugunstig både for deg og medieaktøren.

Passer bildet til situasjonen?
Dersom du ønsker å gi mediet frihet til å vinkle saken etter eget ønske, kan det være lurt å legge ved flere pressebilder, hvor objektet har ulike uttrykk på hvert av bildene, gjerne ett hvor man smiler, og ett hvor man forholder seg seriøs. Vil man virkelig lage et sett med bilder hvor hvert bilde forteller sin egen historie, for eksempel for å bruke i fremtidige pressefremstøt, kan man variere med flere uttrykk, som sjokkert, skuffet, trist, lei, forundret og ekstatisk.

Hold det moderne
Når noen holder tomlene opp i et bilde i avisen, gir det preg av å være en triviell sak i en liten
lokalavis. Dette er klisjeer som bør unngås, fordi det er billige virkemidler som har mistet sin virkning. Å fotografere noen foran en grafitti-vegg for å fremheve de urbane egenskapene ved deres personlighet eller holdninger kan være passende, men ikke for å gjøre personene mer ungdommelig eller liberale enn de er. Slikt skinner raskt gjennom og kan gi et inntrykk av falskhet. Dette er billige triks som er enkle å gjennomskue.

Gå tett på
Husk at avstand i bildet, skaper avstand til leseren. For å vekke følelser, bør du bruke følelsene i ansiktsuttrykket og fotografere tett på objektet. Gå tett på dersom det er hensiktsmessig med intimitet. Holdninger er vanskelige å oppfatte ut fra bildet dersom vi ikke kan lese ansiktsuttrykkene på personene. Husk at armene i kryss kan oppfattes som avvisende og skape avstand. Dersom bildet tas med et profesjonelt kamera og høy oppløsning, kan du ta deg rådt til å ta bilder med litt avstand slik at objektene er i helfigur. Oppløsningen vil nemlig gjøre det mulig å zoome inn i etterkant. Da har du mer spillerom ved redigering av bildet i etterkant.

Det enkleste trikset for å få gode bilder er å holde stemningen avslappet under fotografering. Da får man frem de naturlige smilene, og kroppsholdningen blir ikke så stiv og kunstig.

Back To Top