fbpx
Annonse:
01

Fra bobil til bil: Kremmer skifter beite

Han fikk en tøff start som ­assisterende buktikksjef i dagligvarebransjen som 16-åring. Siden ble det salg av leskedrikker, kopi­maskiner, bil, bobil, og nå bil igjen. Erik Dåsnes selger det meste.

 

Hele 25 år med salg har det blitt. I bunnen ligger fagbrev i varehandel.

– En fantastisk god skole, forteller Erik. Siden nyttår har han sittet i sjefsstolen i salgsavdelingen hos Ford forhandler Bay Auto i Sørlandsparken.
41-åringen kom fra stilling som selger hos Kroken Caravan litt lenger oppe i parken, en stilling han hadde i fire år.

– Det var fire gode år der salget av bobiler bare pekte én vei; oppover. Det var inspirerende og jeg ble kåret til årets selger to år på rad i krokenkonsernet, smiler Erik som nå er glad for å være tilbake i bilbransjen hos sin tidligere ­arbeidsgiver, Bay Auto. Han har nemlig vært hos Bay før, i fem år, fra 2009.

Tilbake til Bay
Da solgte han alt fra personbiler
til varebiler og nyttekjøretøy.

– Det var en fin tid. Nå kjennes det godt å være tilbake, og som salgssjef tror jeg at jeg har noe å bidra med. Dessuten kjenner jeg jo huset og mange av dem som jobber her fra før, understreker han. Ford er blitt beskyldt for å sove i timen når det kommer til elektrifisering av bilparken. Kun noen spredte forsøk uten særlig sukses,s har funnet sted. Nå, derimot, skjer det ting:  – Et paradigmeskifte. Fjorten modeller er klar til å rulles ut i markedet, med forskjellig type elektrifisering; helelektrisk, hybrid, mild hybrid og plug-in hybrid. Det blir spennende tider for oss som jobber med Ford fremover, konstaterer han.

Tok av med Mustang
En forsmak på hva som venter, kom i slutten av januar da Fords første elektriske bil, Mustang Mach-E ble vist for et stort publikum hos Bay Auto. – Det tok jo helt av. Jeg hadde tippet det kom 600 for å se bilen premieredagen. På slutten av dagen kunne vi telle over tusen.

Mange har betalt 5000 kroner for å stå på bestillingsliste selv om den leveres de første kundene først utpå høsten, forteller Erik.
At det var et gunstig tidspunkt å skrifte beite, er han ikke i tvil om. Bobilbransjen går tøffe tider i møte på grunn av nytt avgiftsregime som er planlagt implementert fra 2021, noe som vil medføre en vesentlig prisøkning på bobiler. – Det er klart det vil skape utfordringer for bransjen. Oppturen som jeg fikk være med på, er nok over. Jeg tenker det vil gå mer mot å leie fremfor å eie, og heller betale hva det koster de ukene bobilen er i bruk, fremfor å investere langt over millionen for en bil som for det meste står lagret gjennom året.

Luksus og nytte
Han ser absolutt forskjell på å skulle gå fra å selge bobil til å selge bil.

– Bobil er et luksusprodukt du strengt tatt ikke trenger. Bil er noe «alle» har behov for, så der går det mer av seg selv. Det betyr på ingen måte at vi som bil­forhandler kan lene oss tilbake og være fornøyd med tingenes tilstand. Vi har konkurrenter på alle kanter.

Markedet er i bevegelse hele tiden. Derfor må de følge med.

– Det lærte jeg da jeg jobbet hos Kvia Bil hvor vi solgte Opel og Saab. Det var tøffe tider med røde tall, og noe måtte gjøres. Vi tenkte proaktivt i forhold til varebilkundene og stilte opp med ferske baguetter og glass-cola på byggeplassene for å informere om hva vi kunne tilby. Slik målbevisst satsing var med på å snu utviklingen i positiv retning, snart var røde tall blitt blå, forteller kremmeren entusiastisk. Nå er han i prosess, sammen med øvrig stab, med å tenke nye måter å nå ut til kundene på.

– Jeg kan ikke si så mye konkret om hva vi tenker, annet enn at vi vil bli synlig på nye arenaer. Jeg tror det blir et konsept som bransjen ikke har sett maken til, bedyrer han hemmelighetsfullt.
Kremmeren med vinnerinstinkt er klar for nye utfordringer.

– Og så håper jeg jo å treffe mine gamle kunder fra Kroken Caravan her hos Bay.