fbpx
Annonse:
DRØMMER OM AMERIKA: Tore Bjørn Nesland Og Kona Ann Irene Har En Egen Forkjærlighet For Amerika Som De Har Besøkt Flere Ganger. Mustangen Er Vel Et Symbol På Landet «over There», Sammen Med Skiltene På Garasjeveggen.
DRØMMER OM AMERIKA: Tore Bjørn Nesland og kona Ann Irene har en egen forkjærlighet for Amerika som de har besøkt flere ganger. Mustangen er vel et symbol på landet «over there», sammen med skiltene på garasjeveggen.

Motor Agder: Ikonet Mustang

Da Tore Bjørn Nesland ble pensjonist stod valget mellom gyngestolen eller å kjøpe Ford Mustang. Han landet på det siste.

Den muskuløse sportsbilen i vakker Ruby Red farge, står pent parkert utenfor eneboligen i Håveheia i Arendal da Motor Agder ankommer en gylden ettermiddag for å lage sak om Tore Bjørn (68) og kona Ann Irene (64), og deres forhold til Mustang. De er begge over gjennomsnittet glad i det meste som kommer fra landet «over there», inkludert countrymusikk og Ford Mustang. På garasjeporten har Tore Bjørn hengt opp plakater som avslører en drøm om å kjøre legendariske Route 66, dessuten at Tennessee sounds good to me, og at Texas er The Lone Star State, ledsaget av relieff av cowboy som rir inn i solnedgangen.

– Blir det tur på Route 66 med Mustangen?
– Hadde vi vært yngre og kunne språket bedre, men det blir nok med drømmen. Vi skal uansett til USA snart for å besøke Graceland, hjemmet til Elvis. Vi har vært der tre ganger allerede, så du skjønner, vi elsker countrymusikk, forteller de to nærmest i kor.

At kjærligheten til Ford sin ikoniske sportsbil også er høyst intakt, vises tydelig ved at ekteparet har iført seg originale Mustang-jakker og t-skjorter til fotoseansen utenfor.

Justerbart lydbilde
Tore Bjørn fyrer opp bilen, en firesylindret 2,3 liters EcoBoost-motor våkner og gir fra seg lyd som til forveksling kan minne om buldringen fra en V-åtter. I alle fall nesten.
– Den har sportseksos sånn at du kan stille inn lyden på forskjellige nivåer, den kan også gå veldig stille, beroliger Tore Bjørn.

Av kjøremoduser har han valget mellom Normal, Sport, Track, Snow/Wet og Drag – valg som påvirker gassrespons, kalibrering av chassiset og måten den automatiske girkassen skifter på.
– Men det går mest i normal stilling, smiler han.
Tore Bjørn forteller om en drøm helt fra barndommen av om den amerikanske sportsbilen som ble lansert så langt tilbake som 1964.

Et liv med bil
– Det gikk en del her i Arendal allerede på 60-tallet. Det var norsk-amerikanere som hadde tatt dem med seg hjem. Dermed våknet drømmen i oss, smiler Tore Bjørn. Han har hele sitt yrkesaktive liv kjørt lastebil og har derfor alltid hatt et nært forhold til det som ruller på veien.
– Det var Scania lastebiler, og så gikk det mest i forskjellige Volvoer på privaten, men drømmen om Mustang har alltid vært levende, røper han. Da han trådte inn i pensjonistenes rekker, ble det en tur til Bay Auto i Kristiansand for å underskrive kontrakt på en Ford Mustang Fastback til nærmere en million. Det var i januar for ett drøyt år siden.
– Jeg fikk den for 820 000 kroner. Det var en god pris han gav meg, Harald Sangvik, og siden har jeg blitt fulgt opp på beste vis av ham og av Bay Auto, skryter han.
– Mustangen til Tore Bjørn var forøvrig en av de første som ble solgt gjennom Ford Motor Norge-systemet. Tidligere er det den enkelte forhandler som har importert bilene etter behov.

Vinterdekk var ikke med i handelen.
– Nei, jeg kjører ikke med den om vinteren når det saltes, den er for dyr og fin til det. Til alt hell, var det tørr vei den dagen jeg hentet den i januar, forteller Tore Bjørn.

– Jeg tar gjerne turen på den nye fine motorveien til Tvedestrand som har 110 km/t fartsgrense. Mustangen er nydelig å kjøre på sånn vei, veldig stabil, jeg kan slippe rattet på rettstrekkene og den bare fortsetter rett fram, forteller han.
– Frister det å gi på litt ekstra når veien er så fin?

– Ikke i det hele tatt, jeg har aldri i mitt liv fått en fartsbot, kun et gebyr for manglende beltebruk. Jeg har alt for stor respekt for trafikkreglene til å bryte fartsgrenser, bedyrer han.

Fersk med «lappen»
Ann Irene er selvsagt med på notene, inntil nylig som passasjer. Hun har nemlig ikke hatt «lappen». Ikke før sist høst.

– Tore Bjørn er en fantastisk sjåfør og jeg har alltid følt meg helt trygg. Vi har vært sammen siden 70-tallet og vi giftet oss i 1976, så det har jo blitt noen turer med ham, smiler hun.
Nå kan hun sette seg bak eget ratt i en flunkende ny Volkswagen T-Roc og dra på tur på egen hånd.

– Vi kjører gjerne sammen, det vil si, i hver vår bil. Jeg er jo ikke helt trygg ennå, så Tore Bjørn kjører foran eller bak for «å passe på meg», smiler hun.

Hun legger ikke skjul på at det er Mustang som er drømmen, også for henne:

– Jeg må nok spare noen år, så får jeg kanskje råd til en brukt Mustang, sier hun drømmende.

 

HIGH TECH: Mye er forandret fra 60-talls Mustang og mye å prøve ut for Tore Bjørn.

DRØMMEPLASSEN: Mange drømmer om å kunne ta plass bak rattet i en Mustang.